mp3 spelare vilken????

r1man

the man
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
r1
Tjena! tänkte köpa en nya mp3 spelare, men har ingen aning om vilken jag ska köpa,.

Det som är mest intressant för mig är ljudet, så jag undrar vilken mp3 spelare ska jag köpa om jag ska ha det bästa ljudet?? Märke, modell. det ska gå att spela högt.

Nån som vet??

Vad jag har hört har iRiver har uteffekt iaf

Jag köpte en Iriver till tjejen som är skitbra :tummenupp Sen tänkte jag köpa en till mej själv så jag köpte en SE W800i iställe.Mobiltele och Mp3 isamma kan det bli bättre,512mb i mobben plus ett flyttbart på 512mb.Och med dom "in ear" lurarna som följde med är det kanonljud tycker jag :tummenupp

om du vill ha bästa lhudet så ska du ha en ipod. om du vill ha in-ear pluggar så ska du ha shure ec2 eller ec5 (är inte säker på att modellnamnen är rätt).

r1man skrev:
Tjena! tänkte köpa en nya mp3 spelare, men har ingen aning om vilken jag ska köpa,.

Det som är mest intressant för mig är ljudet, så jag undrar vilken mp3 spelare ska jag köpa om jag ska ha det bästa ljudet?? Märke, modell. det ska gå att spela högt.

Nån som vet??
MP3 har ju inte särskillt bra ljud över huvud taget. men jag skulle lätt köpa en Ipod Nano med 30-40 gig om jag skulle köpa en idag.
ipod-nano-tout-petit-beau.jpg

crashtestdummy skrev:
MP3 har ju inte särskillt bra ljud över huvud taget.

Ett väldigt kategoriskt påstående. Kvaliteten på en mp3-fil är väldigt beroende på komprimeringsgrad. Även om det är en förstörande komprimeringsalgoritm kan man med bra encoders uppnå väldigt hög ljudkvalitet.

Utöver det håller jag med dig. iPod Nano är det som gäller. :tummenupp

crashtestdummy skrev:
men jag skulle lätt köpa en Ipod Nano med 30-40 gig om jag skulle köpa en idag.

Saken är att Ipod Nano finns väl bara med 4 gig som mest? Kan lätt hålla med om att det är det grymmaste spelaren. Tar ingen plats och känns inte i fickan alls.
:tummenupp

McB skrev:
Ett väldigt kategoriskt påstående. Kvaliteten på en mp3-fil är väldigt beroende på komprimeringsgrad. Även om det är en förstörande komprimeringsalgoritm kan man med bra encoders uppnå väldigt hög ljudkvalitet.

Utöver det håller jag med dig. iPod Nano är det som gäller. :tummenupp
som du säger så med rätt encoder och och bithastighet så får cd-kvalite på ljudet. visst man tappar alla de ljud som vi inte kan höra men vem bryr sig.

Ten-0 skrev:
Saken är att Ipod Nano finns väl bara med 4 gig som mest? Kan lätt hålla med om att det är det grymmaste spelaren. Tar ingen plats och känns inte i fickan alls.
:tummenupp
japp, det är bara ipod video som har 30-60 gig av apples utbud. (kanske photo också men den säljs inte mer).

Last edited:
-Rosen- skrev:
som du äger så med rätt encoder och och bithastighet så får cd-kvalite på ljudet. visst man tappar alla de ljud som vi inte kan höra men vem bryr sig.

Precis. Man tappar i dynamik, men en mp3-spelare och små hörlurar har ändå ganska begränsat frekvensomfång så det har ingen större betydelse.

Ipod och bra ljud? I samma mening? En skam.. Iriver har bättre ljud i sina "dyrre" apparater. Dj lurar är det ända som gäller om du ska ha bästa ljud men palla gå runt och bäraq på dom.

prulle skrev:
Ipod och bra ljud? I samma mening? En skam.. Iriver har bättre ljud i sina "dyrre" apparater. Dj lurar är det ända som gäller om du ska ha bästa ljud men palla gå runt och bäraq på dom.
ipod har det bästa ljudet, följt av iriver och jensa.

-Rosen- skrev:
ipod har det bästa ljudet, följt av iriver och jensa.

Nu är du allt ute och cyklar! Ipod har inte det bästa ljudet! Lyssna på en Iriver och sen en Ipod så kommer du höra stor skillnad i ljudkvalitet! Iriver :rock

prulle skrev:
Pratar du om tekniskt sett nu eller praktiskt? Vilka modeler?

h10 äger ju ut mini.
ingen aning om det tekniska. men jag tcker att ipod låter bättre. har en g4 20gb så det är den jag jämför med.

-Rosen- skrev:
ingen aning om det tekniska. men jag tcker att ipod låter bättre. har en g4 20gb så det är den jag jämför med.

Okej. Personligen tycker jag ipod låter skit. Samma fil på en ipod mini och en iriver h10 med samma hörlurar låter jävligt olika.

prulle skrev:
Okej. Personligen tycker jag ipod låter skit. Samma fil på en ipod mini och en iriver h10 med samma hörlurar låter jävligt olika.
okej, men jag spelar nästan bara filer med 192kbs så det kanske spelar in. plus att jag använder slutna lurar här hemma och då låter det gudomligt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg