MP3 på hojen

Rent generellt anser jag nog att om man inte kan lyssna på musik och köra hoj samtidigt så är nog inte musik problemet det man bör fixa först.
Sedan är smak o tycke olika hos folk så de som inte vill har jag all förståelse för men de som inte kan tycker jag skall sluta använda fordon över huvudtaget.
Att kunna ringa, få vägvisning med ljud istället för bara bild osv kan mycket väl ses som olika saker som förhöjer säkerheten.

vill du absolut ha det som en säkerhetshöjande grej så varför inte ett modem med voice möjligheter som ringer upp SOS i händelse att man kraschar och blir medvetslös. går ju att skicka med senaste GPS positionen tillsammans med när den togs. inte direkt svårt att göra ett död mans grepp eller liknande lösning för sådant heller.

Att inte kunna hantera utrustningen när man kör anser jag vara ren idioti, att höja/sänka volymen, svara, byta låt osv, kom igen, skärpning, klart man skall kunna göra det. om folk inte kan göra sådant så ligger inte problemet i utrustningen utan i att föraren inte borde köra över huvudtaget.
skulle aldrig köpa något med en sådan spärr.

Håller med GUW om att det bör vara så modulärt som möjligt.
Bygg inte in folk utan använd standardkomponenter så att man kan välja själv, valmöjlighet är viktigt för att bli nöjd med produkten.

Låt folk använda den hand de känner för för att styra produkten med, jag tex kör ofta med en hand på styret, höger, av naturliga anledningar.
Det gör att jag lätt kan fixa saker med vänster hand.

Jag kan tänka mig ett armband på höger hand där jag kan sköta alltihop. eller en panel på vänster handtag, eller något på tanken.
tänk på att det finns både plåt och plasttank, så magneter funkar nog bra på vissa hojar men inte alls på andra.

Så är det ju! Man kan göra många saker som är olämpligt i trafiken och i slutändan så är det ju alltid upp till var och en att inse sitt ansvar mot sig själv och andra. Jag gillar din idé med larmfunktion och tar givetvis med den i mitt arbete som något att utvärdera. Gällande säkerhetsaspekten i övrigt så tänkte jag mig väl inte enheten som en "säkerhetshöjande" ur den aspekten. Utan mer i relation till nuvarande system, hemmabyggen etc. Genom att som du påpekar tänka på hur man placerar produkten på hojen, och hur den manipuleras av föraren så kan man kanske höja säkerheten och upplevelsen av att köra hoj. ( för den som accepterar den här typen av system)

Examensarbetet inleds inte förrän i februari nästa år men jag måste förbereda en helv**es massa dokument som skall godkännas av olika instanser på skolan. Det kan hända att min projektämne inte godkänns av examinatorn på skolan och då får jag söka andra problem att lösa. Men eftersom jag får så bra åsikter och tankar kring ämnet så känns det som ett befogat "problem" att arbeta med. Det gör också att jag kan skriva min projektbeskrivning på ett sätt som gör skolan övertygad om att mitt ämne är vesäntligt ur designsynpunkt.

Tack till dig och alla andra för mycket fina reflektioner :)

Jag lyssnar alltid på musik när jag kör.
Har haft ett par V-Moda VibeDuo ( http://shop.v-moda.com/p-35-vibe-duo-w-control-playback.aspx ) hörlurar. Dom lurarna kan ja starkt rekommendera då dom har en bra passform med stort frekvens omfång som ger otroligt bra ljud i även en bullrig miljö.

Vill man ha bra ljud så ska man ha en in-ear lur med Noise canceling som tar bort buller ljud upp till 85%. De har ja oxå testat o de funkar bra. De som e tråkigt med Noise Canceling lurar e att dom ofta kan va ganska stora o alla får inte plats me dom i hjälmen.

Nu till min ide. De optimala vore... :D
att integrera brusreducerings-apparaten som finns i typ dessa hörlurar http://www.webhallen.com/prod.php?id=83725 i hjälmen vid öronen och sen använda vanliga små-små in-ear med knappfunktion där man kan byta låta/starta-stoppa ganska enkelt.

Ja gillar in o koppla in mig me sladdar me hojen. De tycker ja e jobbigt o lät att glömma när man ska på o av. De bättre att ha mp-3 spelarn i fickan o hörlurar direkt till öronen med knappfunktion...

Sen kan du ju även ta inspiration om du vill göra de riktigt seriöst o kanske modifiera en egen hjälm. Jag vet inte hur långt du vill ta de riktigt. Men iaf
http://www.wired.com/gadgets/gadgetreviews/magazine/16-09/ts_reviews_helmets

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma