Mountainbike - Vad ska man ha?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Ja, jag har funderat ett tag på att utnyttja den fina skogen och dess fina skogsvägar med backar upp o ner som jag har ett stenkast från lägenheten.
Springa orkar jag inte o därför har jag funderat på att åka lite cykel där.

Så nu är ju bara frågan om jag kan få nånting vettigt att trampa runt på för inte allt för mkt pengar.

Finns det nåt vettigt på typ www.cykelringen.se eller nåt sånt ställe?

Vill ju ogärna hamna över 6000 då jag vet att den mest kommer stå still men gött att ta nån tur då o då kanske.
Går det få nåt vettigt för de pengarna?

Kanske någon av de Haro som de hade för 6-7000kr? :va
Men jag har ingen koll på hur Haros mtb är.

Gå på någon hoj med så bra växelsystem som möjligt. Skippa heldämpat så länge du inte vill hosta upp minst en månadslön.

Annars kanske forumets favoritcykelförsäljare GuW eller några av forumets cykelfanatiker har några goda råd.

För 6000 är det bara begagnat som gäller. Allt nytt du får för de pengarna kommer göra dig väldigt besviken. Köp hellre en bra cykel med ett par år på nacken. Annars åker du hem med motsvarigheten till en Huysong Comet. Hitta någon cykelkunnig som kan hjälpa dig bedömma skicket på prylarna när du skall handla.

De kan få köpa min GT Agressor 1.0 för de pengarna... Deore växlar och rock shox dämpare fram, tioga psycho, uttag för skivbromsar, 27-vxl, SDG-sadel...osv.

Ja fö faan...

De kan få köpa min GT Agressor 1.0 för de pengarna... Deore växlar och rock shox dämpare fram, tioga psycho, uttag för skivbromsar, 27-vxl, SDG-sadel...osv.

Ingen aning om vad alla dedär specsen betyder :va
Men vinslöv känns långt bort, vet iof inte vart de ligger...

Nån som kan berätta för lilla mig om nån av dedäringa Haro på cykelringen funkar?

o vad behöver egentligen en amatör som jag för att ge sig ut i skogen o cykla lite nångång i månaden?

Last edited:
Skaffa en cykel med en ram du gillar. Resten av grejerna kan man alltid uppdatera. Behöver inte vara dyra grejer. Köpte min cykel 98 för 4000 kr ny i butik och den fungerar kanoners fortfarande men den har fått sig lite uppdateringar genom åren.

Cykelringen höjer priserna på både Haro och Stonebreaker för att senare kunna köra 50% kampanjer på dem. Jag köpte min Stonebreaker 400 för 3500:- istället för 7000:- där i somras. Använder den dock inte, får så jävla ont i ryggen..... Vill du köpa min kan du få den för 2500:- om du hämtar den i västerås.

Cykelringen höjer priserna på både Haro och Stonebreaker för att senare kunna köra 50% kampanjer på dem. Jag köpte min Stonebreaker 400 för 3500:- istället för 7000:- där i somras. Använder den dock inte, får så jävla ont i ryggen..... Vill du köpa min kan du få den för 2500:- om du hämtar den i västerås.

Lite segt att åka till västerås för en cykel :/..

Cykelringen höjer priserna på både Haro och Stonebreaker för att senare kunna köra 50% kampanjer på dem. .....

Den taktiken har dom kört med i många år. Ser bra ut på pappret men jämför man priserna mot andra handlare så ligger dom inte så mycket lägre. Köpte dock min GT där för ett antal år sen till hyfsat mycket lägre pris.

Den taktiken har dom kört med i många år. Ser bra ut på pappret men jämför man priserna mot andra handlare så ligger dom inte så mycket lägre. Köpte dock min GT där för ett antal år sen till hyfsat mycket lägre pris.

Nu är ju cykel en fjantgrej för barn och pensionärer och kommunister men rent generellt sett så kör handlarna sådana grejer.
Boss-rean, oj nu kostar jeansen 1700 ord pris. :lol

Nu är ju cykel en fjantgrej för barn och pensionärer och kommunister men rent generellt sett så kör handlarna sådana grejer.
Boss-rean, oj nu kostar jeansen 1700 ord pris. :lol

Hmmm. Pensionär - nope, kommunist - nope....så då får det väl bli att jag är lite barnslig ibland då då ;)

Visst är det inte bara cykelringen som kör med det, men deras sätt dom kör det på är så uppenbar. Har sett när dom skyltar om hojar (priset upp) under öppettider för att sen starta "rean" med halva priset någon kväll senare :rolleyes:

Nja, Shimano Alivio bak är väl ganska ok men jag tvivlar om du ska träna med den. Shimano XT hellre om du hittar det på nån. SR Suntour-gaffeln har jag aldrig hört talas om. Om det är lika okänt som jag tror så skulle jag hellre satsa på nåt mer känt typ Rockshox.

Jag har en sån här, ingen värsing men en bra instegsmodell tycker jag:

http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=126

.

Nja, Shimano Alivio bak är väl ganska ok men jag tvivlar om du ska träna med den. Shimano XT hellre om du hittar det på nån. SR Suntour-gaffeln har jag aldrig hört talas om. Om det är lika okänt som jag tror så skulle jag hellre satsa på nåt mer känt typ Rockshox.

Jag har en sån här, ingen värsing men en bra instegsmodell tycker jag:

http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=126

.

http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/16364/Fuji_Tahoe_Comp_2007
Den då?

Eller nån annan på den sidan kanske?

Mjo en polare tipsade just om en nishiki, men de trillar ju iväg med stålarna där , 9000k e för mkt..vill gärna landa under 6000 om det är möjligt...
Jag e ju ingen värstingåkare utan ska väl mest åka runt lite ute i skogen på vanliga löparspår mer eller mindre.

*/ ?>
Back