Motverka trötthet - hur?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jo, man ska sova, äta och träna för att undvika att bli trött på dagarna.

MEN vad finns det för tips om det ändå inte funkar, eller man kanske inte har möjligheten att äta/sova/träna ordentligt?

- Kaffe

- Godis

-

Nu dricker jag inte kaffe, däremot te. Godis är ju gott men snart ska man försöka att våga bada i vassen...

Funkar "qigon" eller vad det heter som det görs reklam för på tv som är mot trötthet? (Andra produkten är väl mot snuva!?)

Ska snart sätta tänderna i ett nytt projekt där det finns mycket att lära sig och det hade hjälpt med nåt som motverkar tröttheten som kan komma smygandes när man mest sitter still och ska läsa sig till stora mängder kunskap.

Narkotikaklassade ämnen kan vi bortse från...

Last edited:
regelbundna mål och komplettera med rosenrot(finns i tablettform). finns även chi san, rervation för stavning, smakar fy fan.
hade problem med att hålla mig på alerten på morgonen när jag bytte från 11-19 jobb till 8-17 då fungerade både ren rosenrot, som jag fortfarande tar, och chi san...

Koffeintabletter eller såna där efedrakapslar du kan köpa på hälsokostbutikerna funkar tillfälligt.
Problemet med sockerintag är ju att du får "toppar" och då blir dalarna betydligt mer kännbara. Istället är det bättre att försöka hålla en jämnare nivå, kanske äta oftare om du har möjlighet.

Men god sömn är ju ett krav för att motverka trötthet på dagarna tyvärr, sen har ju alla olika syn på god sömn. Själv mår jag bäst med 6 timmars sömn, det senaste året har jag sovit nästan 8 timmar per natt och är betydligt tröttare och har svårt att komma igång.

regelbundna mål och komplettera med rosenrot(finns i tablettform). finns även chi san, rervation för stavning, smakar fy fan.
hade problem med att hålla mig på alerten på morgonen när jag bytte från 11-19 jobb till 8-17 då fungerade både ren rosenrot, som jag fortfarande tar, och chi san...

rosenrot.jpg

:va

Efedra är ju ganska så förbjudet.....

Sen när då? Efedrin känner jag till att det är förbjudet, trodde att det fortfarande gick att köpa såna där Efedrakapslar över disk men jag kan ju ha fel då det var länge sen jag köpte såna.

1. Träna - Går inte det så skippa hissarna, parkera inte närmast möjligt osv. En kvällspromenad efter jobbet ÄR ganska lätt att byta ut mot "Ensam mamma söker".

2. Ät lite och ofta. Ämnesomsättningen mår bättre av det och det i sin tur ger en pggare känsla.

3. Håll koll på vätskebalansen, inte sagt att du ska dricka 4 liter om dan och tömma saltreserverna.

4. Se till att få lite solljus. Gå ett varv runt huset på lunchen eller nåt, UT med dig bara.

5. Ät en apelsin om dagen

6. Ät blodpudding en gång i veckan (järnbrist är tydligen en vanlig orsak till trötthet (hörsägen))

7. Sluta snooza, hur skönt det än är så blir man mkt piggare av att gå upp direkt.

8. Börja direkt på morgonen med att få igång kroppen lite. Typ 3 situps och 2 upphopp eller nåt. Bara få igång cirkulationen lite direkt gör underverk.

9. Logga ut, dra på dig ett underställ och jogga en runda istället för att sitta här och bli tjock (känns dumt att säga :()!!!

En bomb affe på morgonen så du vaknar till och mecka en fetting på kvällen så du kan sova!

Mitt ärliga tips: Gör avslappningsövningar en kvart om dan.
Obs att det här är en färskvara, därav helst varje dag.

När jag gör det (Body scan - en typ av meditation kan man säga) brukar jag känna hur stressen går ur kroppen, fastän jag innan inte tyckte jag var stressad alls. Jag får sen mycket lättare att fokusera på / strukturera upp det jag har att göra samt sover bättre på natten.

Vi människor är så inriktade på allt som ska hända och göras framöver att vi "tränar" närapå dagligen på att stressa upp oss / gå upp i varv.
Tänk om vi ägnade exakt lika mycket tid att träna på motsatsen?

Om man fick betala för all onödig energi man använde till stress skulle man fan inte skynda sig så ofta.

Om du dricker te är det väl inget problem?
Te innehåller koffein.
Koffein stimulerar.

Får du ingen effekt av te så doserar du för dåligt. En sketen liten påse innehåller inte mycket koffein. Köp det svartaste bryggte du kan hitta. På ÖoB finns ett sunkmärke som heter Princes horse som funkar bra.
Släng i en näve i 2 liter vatten och hårdkoka 5-10 minuter.
Avnjut och märk hur livet snart flyter på mycket bättre.

Är du en sån typ som stressar runt hela dagarna och är helt slut på kvällen, försök slappna av och fokusera på det du verkligen vill göra.

Är du en slöfock som inte gör mer än absolut nödvändigt och är trött ändå, skaffa dig en hobby så du har något att se fram emot efter jobbet.

solbrist? solarium i värsta fall... Ljusterapi är dyrt men säkert bättre.
Gryningsgenerator
Avslappning/meditation/Yoga
Minst en frukt om dagen
Äta regelbundet, gärna lite ala LCHF. Vart fall LC och lågt GI.
EN STOR STABIL frukost.

Rosenrot funkar inte alls för mig. Verkligen försökt men funkar säkert olika... Tron kan...

Skippa alla kortsiktiga lösningar som:
te, koffein, godis osv. Det hjälper bara för stunden...

Finns koffein/tein i både svart och vissa gröna teer. Dock sällan mer än 50mg i en kopp. Alltså hälften av en kopp java.
Köp rött eller örtte om du vill testa köra utan stimula.

Last edited:
2. Ät lite och ofta. Ämnesomsättningen mår bättre av det och det i sin tur ger en pggare känsla.

4. Se till att få lite solljus. Gå ett varv runt huset på lunchen eller nåt, UT med dig bara.

9. Logga ut, dra på dig ett underställ och jogga en runda istället för att sitta här och bli tjock (känns dumt att säga :()!!!

Japp, håller med om detta, framför allt det sistnämnda.

Sitter du mycket framför datorn tills precis innan läggdags? Pröva istället att stänga av datorn, minst en halvtimme innan du ska lägga dig, och t.ex. läs en bok istället. Har fått mig att sova mycket bättre. Poängen är iaf att minska datoranvändandet, åtminstone en stund innan du ska somna.

Testa också att sova med öronproppar. Nu är det väl iofs ganska så lugnt utanför på gatan där ni bor, men ibland så störs man av ganska små ljud, och genom att stänga ute dem så kan man sova bättre. Har också funkat för mig.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt