Motus KMV4, amerikansk 1650cc V4 stötstångsmotor

V4 är en ursprungligen en Ford usa motor fanns i 1200 1500 1700cc användes framför allt i Tyska Taunus serien samt i SAAB V4

Till 99 motorn SAABs "egna", baserades till en stor del på Triumph motorns konstruktion
 
Last edited:
V4 är en ursprungligen en Ford usa motor fanns i 1200 1500 1700cc användes framför allt i Tyska Taunus serien samt i SAAB V4

Till 99 motorn SAABs "egna", baserades till en stor del på Triumph motorns konstruktion

Så minns jag det också. Satt dock även i Ford transit som sagt.
Ang Triumphfyran så lyckades SAAB iaf undvika de vansinniga topplocksskruvarna två olika vinklar, vilka som ofta korroderade fast i alutoppen på triumphsnurrorna. Avdragarverktyget för dessa toppar såg ut som en massiv U-balk, knastrade oroväckande i blocket när det användes :D.En bekant hade SAABverkstad på Östermalm när det där Triumpsmotorerna var vanliga. Mycket inkomstbringade motorkonstruktion.
 
Last edited:
Är stötstänger så himla dumt egentligen? Jag har fått för mig att det ger en kompaktare motor?
Var det Gasgas som till och med skulle släppa nån sidventilstrial för att göra motorn så kompakt som möjligt?
Idag har man väl tillräckligt med effekt för de flesta i moderna motorer tänker jag, kanske finns mer att vinna på att kunna ha mer flexibilitet i hur ramen konstrueras tack vare mindre motor?

Jag kan hålla med. Beroende på motortyp så kan stötstänger eller iaf vippor ofta vara smart.
Tack vare utväxlingsförhållandet kan tex rörelsen på den tunga delen -lyftaren- hållas nere, samtidigt som man kan få snabbare tider på ventilen. I synnerhet idag, med behive-fjädrar, så kan man köra mer tuffa vipparmsutväxlingar utan att åka på samma sätestryck som förr.

Svårt med lika aggressiva ramper/nosar och höga lyft på tex en DOHC flat tappet motor som på en rullkam med stötstänger och/eller vippor.

4V DOHC har kompenserat den snällare ventilrörelsen med mycket ventilarea istället, men då får man åas problem med för lite squishyta (man blir knackbegränsad), och att de perifert orienterade ventilerna måste sänkas för djupt i sätena för att få acceptabla TDC-lyft. Och då skuggas istället ventilerna oftast av shrouden och av att ventilerna ligger för nära cylinderväggen.

Så det är nog mycket därför sugtrimningen/aftermarketkamaxelutveckling av dessa motortyper (alltså mångventilade DOHC) idag förlorat viss mark till turboträsket.

Så på motorer där cylinderstorleken är lite större, så är då inte jag så säkert på att stötstänger, eller iaf vippor, är så tokigt.


Tror jag.
 
Last edited:
Ni som är insatta: Finns det ingen som utvecklat en racemotor med stötstänger? jag menar inte stora tunga v-twinnar för HD-liknande skapelser, utan något extremt kortslagigt, högvarvigt? Borde ju rimligen gå att få en väldigt "låg" motor. Kanske en desmodromisk stötstångsmotor?

Konceptet faller mig på läppen på något vis, har alltid tyckt att det verkar lite dumt med överliggande kam/kammar.
 
Mercedes utviklet vel en "NASCAR" motor med støtstenger fo noen år siden. googletime.
 
500i-cutaway.png
 
Last edited:
4V DOHC har kompenserat den snällare ventilrörelsen med mycket ventilarea istället, men då får man åas problem med för lite squishyta (man blir knackbegränsad), och att de perifert orienterade ventilerna måste sänkas för djupt i sätena för att få acceptabla TDC-lyft. Och då skuggas istället ventilerna oftast av shrouden och av att ventilerna ligger för nära cylinderväggen.

Så det är nog mycket därför sugtrimningen/aftermarketkamaxelutveckling av dessa motortyper (alltså mångventilade DOHC) idag förlorat viss mark till turboträsket.

Så på motorer där cylinderstorleken är lite större, så är då inte jag så säkert på att stötstänger, eller iaf vippor, är så tokigt.


Tror jag.

Intressant! Tror du att i framtiden när allt fler motorer troligen blir överladdade, att man kommer återgå till stötstänger och kanske till och med 2 ventiler/cylinder för att, om jag förstår det du skriver rätt, få ett mer gynsamt förbränningsrum för högre turbotryck etc?
 
Intressanr motor i en ointressant hoj. De får bygga något annat kring den, kanske något lågt och långt som VF4 C Magna.
 
Ni som är insatta: Finns det ingen som utvecklat en racemotor med stötstänger? jag menar inte stora tunga v-twinnar för HD-liknande skapelser, utan något extremt kortslagigt, högvarvigt? Borde ju rimligen gå att få en väldigt "låg" motor. Kanske en desmodromisk stötstångsmotor?

Konceptet faller mig på läppen på något vis, har alltid tyckt att det verkar lite dumt med överliggande kam/kammar.

Kanhända är tiden inne för X-cam motorn?
 
Fy. Jävla. Fan :kär :kär :kär :kär
Skulptural och vacker med ett ljud som gör att man får svajballe direkt. Bara att börja spara och se om Pierobon kan snickra ihop något att montera eländet i.
 
Motus verkar sälja motorn separat för dem som vill.

"Motus just announced pricing and availability for their all new MV4 Baby Block engine. You can reserve yours now for delivery this spring and summer, the price is $10,220 which includes the ECU, ride by wire intake, engine harness and fuse box."

Som "Crate Engine" låter den ju lite intressantare.
 
Det var ju faktiskt överkomligt, billigare än vad ngn av mina sportstermotorer kostat.

Motus verkar sälja motorn separat för dem som vill.

"Motus just announced pricing and availability for their all new MV4 Baby Block engine. You can reserve yours now for delivery this spring and summer, the price is $10,220 which includes the ECU, ride by wire intake, engine harness and fuse box."

Som "Crate Engine" låter den ju lite intressantare.
 
Kul projekt men vad finns marknaden för en amerikansk övermotoriserad och överviktig produkt.
Amerikanska patrioter som gillar att köra med cruisecontrol?

Motus_MST_KMV4_07-540x397.jpg
 
Last edited:
Riktigt cool tycker jag. Vore nog grym på en hydrokopter :tummenupp


Det är väl inget tekniskt tokigt med stötstänger ens idag. Huvudanledningar till överliggande kamm(ar)
är väl billigare (färre delar) och varvtåligare.

Överliggande med tandrem verkar ju vara lite på väg ner. Antagligen för att fler och fler inser att kan blir duktigt dyrt när remmen pajar och att det är dyrt att hålla på att byta den och ärför går över till kamkedja igen.

Med stötstänger är det ju nästa löjligt enkelt att kolla och justera ventiler. I och för sig blir ju även överliggande med vippor och kamkedja driftsäkert, "underhållsfritt" och lättjusterat.

Det går ju att få bra snurr på stötstångsmotorer även om det inte är F1 teknik.

$10220 låter inte helt fel. Jag kan dock få loss Ford Duratorg diesel för en liknande peng och det vore nog bättre för en hydrokopter.
 
Last edited:
Jag tror prissättningen på hojarna kommer att döda den ganska snabbt.
Motus MST - $30,975
Motus MST-R - $36,975

Som jämförelse:
BMW K1600 GTL - $23,200
Ducati Panigale 1199R - $29,995
Honda Goldwing - $23,990

Jag vet inte, jag tror "Made in the USA" ger ett rejält mervärde där borta numera och lyckas hyfsat hemma behöver de ju inte sälja någonannanstans för att få upp nog volymer för att gå runt som en liten tillverkare.

Ligger inte Confederate ännu högre i pris eller är det något liknande? Jag har inte riktigt koll. De (Confederate) har i alla fall grymt coola hojar tycker jag.


Är stötstänger så himla dumt egentligen? Jag har fått för mig att det ger en kompaktare motor?

Jag har också fått för mig att om du inte ska bygga en motor som varvar så mycket det bara gå så är stötstänger inte så dumt; toppen blir väl kompaktare och och motorn får mer centrerad vikt eftersom kammen ligger mycket lägre än en motor med överliggande kammar.

I Europa verkar vi ju dock ha en negativt grundinställning till stötstänger där vi av ren ryggmärgsreflex börjar håna den för ålderdomlig teknologi så fort vi hör ordet stötstång.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top