Motul - Engine Clean

Inte just Motul men väl CRC.
Och inte i motorcykel med våtkoppling men väl i en gammal trött Skoda 1.2...
2017-05-30 12-38-37.jpg

Två täta oljebyten (100 mil emellan), motortvätt vid andra bytet och se på tusan, oljan har en riktigt trevlig färg numera!
Oklart om det beror på motortvätten eller täta oljebyten, såna där "mirakelmedel" ger jag inte mycket för, max en femtiolapp... :hihi

Tja, vad kan man säga.
Någon större skada lär det väl inte göra, men effekten kanske är ungefär lika omfattande som alla de under-produkter som ska "renovera-tvätta-plätera-täta-laga-stryka-koka ditt kaffe medan du kör"...

Nåväl, det vet vi snart, risken finns att det här blir en olje-tråd... :banana
 
Glöm det.....

Vanlig olja innehåller tillräckligt mycket tillsatser för att en motor skall hålla sig ren.
 
Jag har under många år hällt i motortvätt strax innan oljebyte på bilar jag haft och de funkar helt klart bra för oljan blir kolsvart. Men sedan 1 år tillbaka slutade jag tvätta motorer för familjebilen tappade oljetrycket totalt vid en motortvättning. De lossnade skit som satt sig i någon oljekanal så de slutade med skroten för den bilen :gråta
 
Jag har under många år hällt i motortvätt strax innan oljebyte på bilar jag haft och de funkar helt klart bra för oljan blir kolsvart. Men sedan 1 år tillbaka slutade jag tvätta motorer för familjebilen tappade oljetrycket totalt vid en motortvättning. De lossnade skit som satt sig i någon oljekanal så de slutade med skroten för den bilen :gråta

Du är ju också en herre som har delat mc-motorer i mängder. När hittade du någon sludge eller avlagring i en mcmotor senast? Jag har då aldrig gjort det....

Hade jag köpt mig en bil med longlife-service eller med erkända sludgeproblem skulle jag överväga någon form av tvätt-tillsats men absolut inte i en mc.
 
Du är ju också en herre som har delat mc-motorer i mängder. När hittade du någon sludge eller avlagring i en mcmotor senast? Jag har då aldrig gjort det....

Hade jag köpt mig en bil med longlife-service eller med erkända sludgeproblem skulle jag överväga någon form av tvätt-tillsats men absolut inte i en mc.

Exakt ,,,,man hittar sällan skit i en mc motor trots att lamellerna går i oljan. Numera provar jag endast motortvätt om en motor redan har dåligt oljetryck eller slamrar i oljetrycksstyrda lyftare.
 
Last edited:
Provade något undermedel vid namn Slick 50 för en herrans massa år sedan i en bilmotor som påstods kapsla in rörliga delar i motorn och på så viss fick den att hålla längre.Märkte aldrig någon skillnad när samma motor rasade senare. :va

Volvos rengöring för hydrauliska lyftare fungerade däremot en gång i tiden på en 850 av någon anledning när skramlet upphörde och inte kom tillbaka. :crash
 
Last edited:
Glöm det.....

Vanlig olja innehåller tillräckligt mycket tillsatser för att en motor skall hålla sig ren.

Kunde inte sagt det bättre själv. Men marknadsföring, myter och psykologiskinverkan kan vara tillräckligt för att köpa smörjan. :)
 
Provade något undermedel vid namn Slick 50 för en herrans massa år sedan i en bilmotor som påstods kapsla in rörliga delar i motorn och på så viss fick den att hålla längre.Märkte aldrig någon skillnad när samma motor rasade senare. :va

Volvos rengöring för hydrauliska lyftare fungerade däremot en gång i tiden på en 850 av någon anledning när skramlet upphörde och inte kom tillbaka. :crash

Min f.d kollega slog i Slick 50 in sin Yamaha SR400 för att det var ju så bra hade han läst, ca 50 mil senare fick cylindern borras och ny kolv i, all komp hade försvunnit.
 
Vi öppnade en Volvo BM diesel-sexa för ett tag sedan. Den förra ägaren hade då inte varit generös med oljebyten. Det var som ett lager asfalt inuti motorn. Vi har inte startat upp den ännu. Funderar på att dieselblanda olja och köra runt en stund. Men risken är ju att det sätter igen sig nånstans. :näsblod
 
Nu kommer snart ett långt utlägg om hur bra Slick50 är av Boost3.. :banana

Slick50 är inte lika bra längre så jag rek inte det längre. De har nämligen sålt de viktigaste/goaste innehållet till ett annat företag som heter Xcelplus. Köper man Xcelplus så får man gamla hederliga Slick50. De finns en lång film på Youtube om varför de sålt innehållet.
 
Min f.d kollega slog i Slick 50 in sin Yamaha SR400 för att det var ju så bra hade han läst, ca 50 mil senare fick cylindern borras och ny kolv i, all komp hade försvunnit.

Förmodligen hade det hänt oavsett vad de hade hällt i motorn :)

Enligt några av mina vänner som är tribologer så testade de Slick50 i labbet för en massa år sen de kunde inte hitta fog för något av det som firmorna påstår. PTFE (Teflon) stoppades av DuPont redan på 50-talet från att användas i motorer eftersom PTFE inte tål värme och tryck.
Det som möjligen kunde påvisas var att lagerytor som behandlats med PTFE blev så hala så oljefilmen inte fastnade och lagret såsmåningom skar.

Det finns stora fina labb hos oljetillverkarna och de lägger ner mycket pengar på utveckling, om PTFE eller något annat ämne verkligen fungerande så borde det ju redan ha testats i oljan?
 
SR400:an ifråga hade gått ca 2000 mil och gick utmärkt före Slick50 kom i. Slick50 skulle ju göra den outslitlig enligt ägaren. Det blev ju bra. :crash :)
 
SR400:an ifråga hade gått ca 2000 mil och gick utmärkt före Slick50 kom i. Slick50 skulle ju göra den outslitlig enligt ägaren. Det blev ju bra. :crash :)

Att den gick utmärkt innebär inte att den var mekaniskt frisk dock.
 
Den var mekaniskt frisk, som jag förstod det så blev loppet så halt av Slick50 att oljan inte fäste och i sin tur ringarna inte tätade mellan kolv och lopp. Det var tydligen därför den borrades, rengöring hjälpte inte. Slick50 hade redan hunnit gå in i porerna.
 
Den var mekaniskt frisk, som jag förstod det så blev loppet så halt av Slick50 att oljan inte fäste och i sin tur ringarna inte tätade mellan kolv och lopp. Det var tydligen därför den borrades, rengöring hjälpte inte. Slick50 hade redan hunnit gå in i porerna.

Hade de plockat isär och synat den innan de hällde i sörjan?
Och varför hälla i någon specialsörja om motorn är mekaniskt frisk och går som den ska? :va
 
Hade de plockat isär och synat den innan de hällde i sörjan?
Och varför hälla i någon specialsörja om motorn är mekaniskt frisk och går som den ska? :va

Hans tanke var att Slick50 gjorde motorn "outslitlig" och skulle ge många problemfria mil. :D
 
Enligt några av mina vänner som är tribologer så testade de Slick50 i labbet för en massa år sen de kunde inte hitta fog för något av det som firmorna påstår. PTFE (Teflon) stoppades av DuPont redan på 50-talet från att användas i motorer eftersom PTFE inte tål värme och tryck.
Det som möjligen kunde påvisas var att lagerytor som behandlats med PTFE blev så hala så oljefilmen inte fastnade och lagret såsmåningom skar.

Detta utspelade sig vid Luleå Tekniska Universitet i mitten på nittiotalet och jag var en av de som deltog vid detta laboratorieförsök. Jag kommer inte längre ihåg alla detaljer eller ens var jag lagt rapporten som skrevs, men jag vill minnas att både Slick 50 och STP's liknande mirakelmedel testades. Vi hade tillgång till all mätutrustning och alla provbänkar som oljetillverkarna själva använder vid utveckling och klassificering av oljor, men vi kunde inte påvisa några som helst skillnader med dessa mirakelmedel jämfört med att "bara" köra vanlig Mobil 1 motorolja.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top