Motul 5100 Ester V/S Motul 3100 Technosyntese

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Holá!

Jag har Motul 5100 Ester i hojen idag, men ska byta olja pga. service. Kommer nog att beställa från addemoto.se eftersom de ligger mycket lägre i pris, men de har inte min nuvarande olja. I stället har de Motul 3100 Technosyntese. Kan jag ta den ist. för den förstnämnda, eller ska jag sticka till min lokala MC-kran och köpa 5100? Vad jag har förstått så ska man inte köra helsyntet på lite äldre hojar eftersom man kan få problem med slirande koppling osv.

Schneiders när de höll på med Suzuki sig hällde Motul5100 i min Bandit, den funkade sådär. Helsyntet Mobil1 köpt hos Mc-poolen fungerar bättre eller faktiskt bäst för mig OK/Q8's helsyntet för Mc. Min bandit har gått längre(3400) än din RF900(2400) och inget problem med kopplingen så här långt.

OK. Tack för svaret. Då kan jag lika gärna ta helsyntet som delsyntet mao.

Är det förresten någon som har provat Biltemas racingolja? Jag vet att det finns ett gäng med trådar om det, men diskussionerna i dessa verkar bara utmynna i bråk om var oljan egentligen kommer ifrån. Jag vill bara veta om det är någon som har testat och vad ni i så fall tyckte?

Är nu inne på mitt tredje oljebyte med BiltemaRacing. Har funkat fint, mjuk fin växellåda utan klonk och missljud, ingen draggande koppling, ingen förbrukning att tala om. Verkar vara en helt ok olja till under halva priset...

FZ1 skrev:
Är nu inne på mitt tredje oljebyte med BiltemaRacing. Har funkat fint, mjuk fin växellåda utan klonk och missljud, ingen draggande koppling, ingen förbrukning att tala om. Verkar vara en helt ok olja till under halva priset...

Intressant!

Hur länge låter du det går mellan oljebytena? Själv kör jag enligt boken och låter det gå 1000 mil mellan byte av olja/filter.

mankan skrev:
Intressant!

Hur länge låter du det går mellan oljebytena? Själv kör jag enligt boken och låter det gå 1000 mil mellan byte av olja/filter.
Olja 200-300 mil, filter vartannat byte. Säkert lite överdrivet täta intervall men vill inte köra mer än 80-100mil bankörning per byte, det frestar väl lite mera...

FZ1 skrev:

Kollat oljefiltret? :rolleyes:

mankan skrev:
Intressant!

??
Enligt suzukimanualen sidan 19 jag länkade till igår skall det vara 600 mil mellan oljebyten på din hoj och 1200 mil mellan filterbyten. Har du någon annan uppgift?

Anders R skrev:
??
Enligt suzukimanualen sidan 19 jag länkade till igår skall det vara 600 mil mellan oljebyten på din hoj och 1200 mil mellan filterbyten. Har du någon annan uppgift?

Sorry, jag har helt enkelt läst fel i handboken. Jag kollade igen och du har naturligtvis rätt.

Konstaterar härmed att det är dags för ett olje/filterbyte snarast (typ igår eller så) :3freak
Å andra sidan känns det skumt att byta olja när man inte byter filter. Om man byter olja efter 600 mil men har kvar det gamla filtret så borde det inte ta så lång tid innan det är ogjort, eller?

Jag tycker det känns befogat att byta olja + filter på samma gång men blir lite dyrt att göra det varje 600:e mil. Well, well. Får väl börja köra med biltemas olja så har man väl råd. :D

Last edited:
Behöver du hjälp? Har oljefilterverktyg till min tror det är samma filter, samt det är knappt 2 mil till Täby.

Anders R skrev:
Behöver du hjälp? Har oljefilterverktyg till min tror det är samma filter, samt det är knappt 2 mil till Täby.

Själva oljebytet är det iofs. inga problem med, men arbetet går lättare med rätt verktyg och det är alltid trevligt med sällskap, så du är välkommen!

Vet inte riktigt när jag hade tänkt att göra det, men i kväll eller i morgon kväll känns befogat med ens. :)

Edit: måste ju få hem prylarna jag har beställt först innan jag kan byta någonting :D

Jag återkommer när de har landat.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck