motul 300v 5w40

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
tjenare.
är lite nojig men vänder mig till er först innan jag kontaktar en mc verkstad för råd.
jag har en fz1-n och har precis bytt olja i den.
har en handlare runt hörnet som är återförsäljare för duells.
han rekomenderade motul 300v 5w40,så jag köpte det.
jag vet att motul är en jävligt bra olja men ser i instruktionsboken att dom rekomenderar 10w30 10w40 15w40 20w40 20w50
kanske lite overkill att köpa 5w40 men inget kan väl gå fel va:confused:
vet att det finns gott om oljetrådar men hittade inte svaret jag sökte......
stort tack på förhand mina vänner.:)

Där händer absolut ingenting men jag står lite undrande till varför han rekommenderade 300v i 5w40 när den finns i både 10w40 och 15w50 vilka är de viskositeter jag vanligen använder av den oljan.

För och nackdelar,
Fördelen är att motorn snabbt får igång oljecirkulationen, man behöver inte varmköra lika långt.
Nackdelen är att livslängden på "bredbandsoljor" (= stort viskositetsområde) har lite kortare livslängd.
Å andra sidan, byter du i tid så är det inget problem. Men kör inte 3000 mil på den.
Så att... kör på!

MEN väljer du en 15-50 så bör man passa sig lite. Det tar ett tag innan oljan är så pass varm att den cirkulerar ordentligt. Olje tryck, ja visst, men inte cirkulation. Är man lite ivrig att åka fort första km så är det inte mycket till smörj.

Mats

Jag köpte biltemas olja, 5w-50...hur dålig/bra är biltemas olja och hur funkar 5w-50 til en motor som min som e sleten å drar olja?

Jag köpte biltemas olja, 5w-50...hur dålig/bra är biltemas olja och hur funkar 5w-50 til en motor som min som e sleten å drar olja?

Biltemas oljor är ungefär lika bra som de flesta andra MC oljor dock till ett lägre pris....

Fast just deras 5w50 är väl en renodlad bilolja och då kan det inte garanteras att den gillar att gå med våtkoppling. Håll dig till deras MC Racing sortiment det fungerar garanterat utmärkt.

jobbigt att jag redan fyllt på den då:yoparty .......på vilket sätt skulle denna "bilolja" inte synka med våtkopplingen? Skrev en ny tråd om det så du kan slänga in svaret där ist:)

För och nackdelar,
Fördelen är att motorn snabbt får igång oljecirkulationen, man behöver inte varmköra lika långt.
Nackdelen är att livslängden på "bredbandsoljor" (= stort viskositetsområde) har lite kortare livslängd.
Å andra sidan, byter du i tid så är det inget problem. Men kör inte 3000 mil på den.
Så att... kör på!

MEN väljer du en 15-50 så bör man passa sig lite. Det tar ett tag innan oljan är så pass varm att den cirkulerar ordentligt. Olje tryck, ja visst, men inte cirkulation. Är man lite ivrig att åka fort första km så är det inte mycket till smörj.

Mats

jag byter olja varje år så några 3000 mil lär det nog inte bli innan jag byter igen.
men nästa gång kanske det räcker med 10-40 i maskinen eller vad vet jag.
:)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...