mottryck i wastegaten?

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
jo, jag vill att min wastegate ska sluta smygöppna. den ska vara helstängd till rätt laddtryck är uppnått, sen ska den öppna. enkelt, sätta tryck på ovansidan av membranet o ha en ventil som stänger tillförseln till ovandelen o öppnar o släpper ut trycket. just så!

ventil ja.. hmm.. går åt 2 vanliga magnetventiler o en tryckvakt, eller finns det nån fiffig pneumatikhejsanhoppsanventil, eller motsvarande elektrisk?
ja, ni fattar..

Får man fråga varför du vill det? Och vilket tryck vill du uppnå innan den öppnar?

HenRRik skrev:
jo, jag vill att min wastegate ska sluta smygöppna. den ska vara helstängd till rätt laddtryck är uppnått, sen ska den öppna. enkelt, sätta tryck på ovansidan av membranet o ha en ventil som stänger tillförseln till ovandelen o öppnar o släpper ut trycket. just så!

ventil ja.. hmm.. går åt 2 vanliga magnetventiler o en tryckvakt, eller finns det nån fiffig pneumatikhejsanhoppsanventil, eller motsvarande elektrisk?
ja, ni fattar..

Skaffa större tryckdosa ( större membran= större fjäderkraft)

Gammla T3 dosan är riktigt bra
Motornord har även svarvade fina dosor med T3 storlek
och även gjorda för mottryck om jag inte miss tar mig

heliac skrev:
Får man fråga varför du vill det? Och vilket tryck vill du uppnå innan den öppnar?

visst får du det! snabbare spoolup o den ska öppna vid det tryck jag har bestämt, tex 1 bar..

HenRRik skrev:

ja, ni fattar..
Jag har köpt en boostcreepreduser (stavning) Dvs en liten ställbar ventil, enkel, endast en kula o en fjäder!! ställbar så att den öppnar endast nåt hg före önskat laddtryck, så man slipper det retfulla smygöppningen som annars börjar vid halva önskade laddtrycket. Påstås funka hyffsat? Har inte hunnit prova den ännu.

andersson turbo skrev:
Skaffa större tryckdosa ( större membran= större fjäderkraft)

Gammla T3 dosan är riktigt bra
Motornord har även svarvade fina dosor med T3 storlek
och även gjorda för mottryck om jag inte miss tar mig

jag har hemsnidad wg. vill ha koll på wastegaten, känner att om jag spänner den, så spoolar den fort som faen, men då får jag på tok för högt ladd.

Boost 2 skrev:
Jag har köpt en boostcreepreduser (stavning) Dvs en liten ställbar ventil, enkel, endast en kula o en fjäder!! ställbar så att den öppnar endast nåt hg före önskat laddtryck, så man slipper det retfulla smygöppningen som annars börjar vid halva önskade laddtrycket. Påstås funka hyffsat? Har inte hunnit prova den ännu.

ahaa!! låter både fiffigt å billigt!! var säljer dom sånna??

HenRRik skrev:
ahaa!! låter både fiffigt å billigt!! var säljer dom sånna??
Jag köpte min från usa någonstans? Dåligt minne.. Men dom finns överallt där de säljs turbotuningdelar, på blocket figurear ett företag som heter motorandning något? där finns enklare o mer avanserade sådana ,uppåt tusenlappen minst. jag bet endast 340kr med frakt!!" Ska kolla vart jag köpte den"

HenRRik skrev:
visst får du det! snabbare spoolup o den ska öppna vid det tryck jag har bestämt, tex 1 bar..

Ok..jag vet inte hur din hoj uppför sig men jag upplever att jag kan axa snabbare med lite långsammare spoolup. Man får liksom bara tanken i ansiktet hela tiden annars.. :D
På de högre växlarna kommer trycket ändå

heliac skrev:
Ok..jag vet inte hur din hoj uppför sig men jag upplever att jag kan axa snabbare med lite långsammare spoolup. Man får liksom bara tanken i ansiktet hela tiden annars.. :D
På de högre växlarna kommer trycket ändå
Vad jag är ute efter är att kunna sänka laddtrycket till endast 0,5 bar o ha lika snabb uppspol som när jag laddar 1bar. (Åker snabbare med något mindre hjulspinn på isen :D ) Ska prova den där boostcruppen till helgen.

Boost 2 skrev:
Vad jag är ute efter är att kunna sänka laddtrycket till endast 0,5 bar o ha lika snabb uppspol som när jag laddar 1bar. (Åker snabbare med något mindre hjulspinn på isen :D ) Ska prova den där boostcruppen till helgen.

Tyvär det gåååår inte det blir liksom omöjligt med en integrerad gate
Fjäderkonstanten är det som bestämmer tyvär
avgastrycket öppnar luckan

Det är därför jag tjatar å tjatar å tjatar om membran area hela tiden :banana

Därimot har jag länge funderat på att bygga nån dubbelmembranad dosa med avtätad kolvstång i mellan på de viset kan man köra båda membranen för att få lågt laddtryck samt bara köra tryck till det ena vid högt laddtryck

Alternativet är att montera en dosa till fast då utan fjäder på dosa 2
fjäderkonstanten ska då vara för att ladda exempelvis 1 bar i dosa 1
med båda dosorna aktiverade blir det 0,5 bar i lågtryck

Hängde ni med hehe :va :va :D

andersson turbo skrev:
Tyvär det gåååår inte det blir liksom omöjligt med en integrerad gate
Fjäderkonstanten är det som bestämmer tyvär
avgastrycket öppnar luckan
Lite borde det väll hjälpa, eller?

Om man gör så att laddtrycket inte försöker öppna, utan bara avgastrycket måste det väll bli en mindre kraft som försöker trycka ihop fjädern?

Bearing skrev:
Lite borde det väll hjälpa, eller?

Om man gör så att laddtrycket inte försöker öppna, utan bara avgastrycket måste det väll bli en mindre kraft som försöker trycka ihop fjädern?

Jo visst men om du kör fjäder för 0.5 och sen ökar laddtrycket via läckventil
så visst får du samma spoolup på 0,5 som på 1 bar
men fjäderkonstant för 0,5 ger inget vidare flås
sätter du i fjäder för 1 bar så blir det en jäkla skillnad

det luktar bygge på gång.. henke, varför har du inte berättat ??
blir ju inte roligt att köra med dig i sommar, synd att grabbarna tog flyg rakan från oss.. va ju kul där annars, ses på vägen

andersson turbo skrev:
Jo visst men om du kör fjäder för 0.5 och sen ökar laddtrycket via läckventil
så visst får du samma spoolup på 0,5 som på 1 bar
men fjäderkonstant för 0,5 ger inget vidare flås
sätter du i fjäder för 1 bar så blir det en jäkla skillnad
Okey, jag kanske har missförstått vad det är för ventil som Boost 2 har köpt. På beskrivningen verkar det som att kulan i ventilen "täpper till" tryckslangen som går från utloppet till tryckdosan ända tills man har nästan samma tryck som WG-fjädern är inställd på. Då öppnar ventilen och släpper fram trycket. Fast det kanske är såhär en vanlig pysventil(läckventil?) funkar?

Tänkte bara att det kunde bli billigare än att byta hela tryckdosan med en sån här ventil och få nästan samma resultat. Fast jag vet ju inte vad en stor dosa kostar iofs.

Bearing skrev:
Okey, jag kanske har missförstått vad det är för ventil som Boost 2 har köpt. På beskrivningen verkar det som att kulan i ventilen "täpper till" tryckslangen som går från utloppet till tryckdosan ända tills man har nästan samma tryck som WG-fjädern är inställd på. Då öppnar ventilen och släpper fram trycket. Fast det kanske är såhär en vanlig pysventil(läckventil?) funkar?

Tänkte bara att det kunde bli billigare än att byta hela tryckdosan med en sån här ventil och få nästan samma resultat. Fast jag vet ju inte vad en stor dosa kostar iofs.

...................jo, men det andersson pratar om är att om fjädern är för svag så hjälper det inte hur mycket du försöker hindra wastegaten från att öppna för trycket från avgaserna kommer att pressa upp wastegaten ändå. Tricket är att ha rätt fjäder/membranarea för det tryck som du vill ha. Det är en ganska spridd missuppfattning att "det är väl bara att skruva på wastegaten" när man vill ändra trycket. Skruvar du för mycket på en dosa med svag fjäder så får du ett skenande laddtryck. Membrandosan måste anpassas till vilket tryck som du vill ha för att det ska funka. Pysventiler har resulterat i otaliga härdsmältor så jag vill bestämt avråda från att använda sånt skit! Det är till för finniga 18-åringar i volvo 740 turbo typ. Är man det minsta seriös och vill att motorn ska hålla ett tag så använder man inte sånt skräp. Turbodrogen är alltför beroendefamkallande så man ska inte sätta på grejor som gör det alltför enkelt att höja trycket för då sitter man snart där och svär över sin dumhet.

Att drogen är beroendeframkallande kan intygas. :)
Och att det är kul att vrida upp laddtrycket kan också intygas. Wg hängde sig i stängt läge en gång på min turbocorvette. Jag hann se i ögånvrån hur manometern hann passera hela skalan (0-3 bar) innan jag klev av. Herrejösses vad det var kul! :tummenupp. Dock betvivlar jag att bitarna håller ihop i långa loppet på det viset. Men kul var det!

Men hur blir det med min wg på Katanan då?
Den har en ynkliten klocka men den har ingen konventionell ventil, den har ett spjäll. Alltså kan avgasmottrycket knappast spela nån roll. Däremot finns ju givetvis risken att man förspänner fjädern så mycket att den bottar innan spjället tillåts öppna fullt och då finns ju risken att laddtrycket skenar på fullt.
Är jag rätt ute?
Några andra nackdelar med wg med spjäll? Lättare att det koksar ihop?
Koksar knappast ihop antar jag så länge den används flitigt och det gör den. :tummenupp.

Robban_C skrev:
Att drogen är beroendeframkallande kan intygas. :)
Och att det är kul att vrida upp laddtrycket kan också intygas. Wg hängde sig i stängt läge en gång på min turbocorvette. Jag hann se i ögånvrån hur manometern hann passera hela skalan (0-3 bar) innan jag klev av. Herrejösses vad det var kul! :tummenupp. Dock betvivlar jag att bitarna håller ihop i långa loppet på det viset. Men kul var det!

Men hur blir det med min wg på Katanan då?
Den har en ynkliten klocka men den har ingen konventionell ventil, den har ett spjäll. Alltså kan avgasmottrycket knappast spela nån roll. Däremot finns ju givetvis risken att man förspänner fjädern så mycket att den bottar innan spjället tillåts öppna fullt och då finns ju risken att laddtrycket skenar på fullt.
Är jag rätt ute?
Några andra nackdelar med wg med spjäll? Lättare att det koksar ihop?
Koksar knappast ihop antar jag så länge den används flitigt och det gör den. :tummenupp.

Hmm WG med spjäll???
ut i garaget å fotografera nu den vill jag se

Wg som inte jobbar med avgastrycket är inte heller så bra
det är en jäkla avvägning det där
fler å fler som tidigare har kört med diverse hemkok har fått krypa å köpa dyra fina WGs

men som jag tidigare har skrivit om så på småturbosar så funkar de mesta
som att trimma sachs moppen ungefär hehe
sen blire svårare med stooora snurror

Last edited:
Okey, tack för förklaring [PlastRaket], nu förstår jag.

Fattade aldrig att du menade att fjädern är svag. Sorry andersson.

Men det är fortfarande flera frågetecken kvar. Den här ventilen jag pratade om. Gör inte den nån skillnad över huve taget? är det en pysventil? är det samma sak som läckventil? vad har Boost 2 köpt? :va :)

Får man den effekt som HenRRik efterfrågar med en vanlig - fast stor - tryckdosa, D.v.s. att gaten är helt stängd ända tills man fått upp inställt tryck?

Bearing skrev:
Okey, tack för förklaring [PlastRaket], nu förstår jag.

Fattade aldrig att du menade att fjädern är svag. Sorry andersson.

Men det är fortfarande flera frågetecken kvar. Den här ventilen jag pratade om. Gör inte den nån skillnad över huve taget? är det en pysventil? är det samma sak som läckventil? vad har Boost 2 köpt? :va :)

Får man den effekt som HenRRik efterfrågar med en vanlig - fast stor - tryckdosa, D.v.s. att gaten är helt stängd ända tills man fått upp inställt tryck?
Först ställer jag in önskat laddtryck utan boostcreep, (så rätt fjädertryck som möjligt!) sedan hänger man dit B-creepen, Och då ska den fördröja öppningen! Man kan ju grundinställa den i garaget med kompressorn!! Boostcr förhindrar ju luft-tryck att ens komma i närheten av klockan innan önskat L.T

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back