Mottryck avgassystem (Supertrapp)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Mottryck avgassystem - påverkan på motor.

Har en omvänd fråga mot de som normalt brukar ställas angående slipon, mappningar och avgasflöden.

Vad kan det i längden ha för påverkan på motorn om man kör med ett system som har (lite) högre mottryck än vad hojen är mappad för? Att den inte går optimalt förstår jag men vad kan det ha för påverkan rent mekaniskt? Viss risk för att den går lite varm kan jag tänka mig, men finns det någon fara med detta så länge det inte är i det extrema? Bränsleekonomi är inte en faktor.

Har tätat till mitt Supertrapp en aning och märkte att tempgivaren gick upp några grader under kraftig acceleration (på avspärrad väg med flaggvakter och reflexväst). Hojen går bra och jag är inte orolig, bara nyfiken.

Karaktärsmässigt så tappade den lite ork på toppen men kändes betydligt jämnare på låg och mellanregistret. Den blev faktiskt betydligt lättare att hålla på bakhjulet då "hetsigheten" i motorn togs bort. Kommer dock att öppna systemet med en disk eller två för att se hur den känns då. Hade öppen end cap innan.
 
Last edited:
Ett bra avgasrör, ska fungera som en luftpump, som SUGER ut avgaserna ur motorn.
Men rätt diameter och längd så får man maximal tömning i cylinder.
Det betyder att grövre, är inte bättre, då tappar avgaserna hastighet, och energi, och kan inte rycka med sig det sista ut från cylindern.
Kan man modifiera sin ljuddämpare så att den inte sätter avgasrörens grundfunktion ur spel, så kan man få vettigt ljud, men ändå bra gång.

Mats
 
Ökat avgasmottryck utan ombestyckning/mappning är mindre skadligt än tvärtom, eftersom man hamnar på feta sidan.

Mvh
Jörgen
Har en omvänd fråga mot de som normalt brukar ställas angående slipon, mappningar och avgasflöden.

Vad kan det i längden ha för påverkan på motorn om man kör med ett system som har (lite) högre mottryck än vad hojen är mappad för? Att den inte går optimalt förstår jag men vad kan det ha för påverkan rent mekaniskt? Viss risk för att den går lite varm kan jag tänka mig, men finns det någon fara med detta så länge det inte är i det extrema? Bränsleekonomi är inte en faktor.

Har tätat till mitt Supertrapp en aning och märkte att tempgivaren gick upp några grader under kraftig acceleration (på avspärrad väg med flaggvakter och reflexväst). Hojen går bra och jag är inte orolig, bara nyfiken.

Karaktärsmässigt så tappade den lite ork på toppen men kändes betydligt jämnare på låg och mellanregistret. Den blev faktiskt betydligt lättare att hålla på bakhjulet då "hetsigheten" i motorn togs bort. Kommer dock att öppna systemet med en disk eller två för att se hur den känns då. Hade öppen end cap innan.
 
Ett bra avgasrör, ska fungera som en luftpump, som SUGER ut avgaserna ur motorn.
Men rätt diameter och längd så får man maximal tömning i cylinder.
Det betyder att grövre, är inte bättre, då tappar avgaserna hastighet, och energi, och kan inte rycka med sig det sista ut från cylindern.
Kan man modifiera sin ljuddämpare så att den inte sätter avgasrörens grundfunktion ur spel, så kan man få vettigt ljud, men ändå bra gång.

Mats
Om jag har förstått det hela rätt vad det gäller Supertrapp så ska diskarna vara formade så att det bildas ett undertryck på insidan. Gäller bara att ha rätt antal diskar för att få det flöde man vill ha.

Ökat avgasmottryck utan ombestyckning/mappning är mindre skadligt än tvärtom, eftersom man hamnar på feta sidan.

Mvh
Jörgen
Misstänkte nästan det. Antar att det ska strypas ganska mycket innan det eventuellt skulle kunna göra någon skada? Om det nu överhuvudtaget skulle göra något mer än dålig gång/förbränning?
 
Misstänkte nästan det. Antar att det ska strypas ganska mycket innan det eventuellt skulle kunna göra någon skada? Om det nu överhuvudtaget skulle göra något mer än dålig gång/förbränning?

Ja det som händer vid ett urartat fall av högt avgasmottryck på en sugmotor är att motorn till slut går med intern EGR. Dvs förbränningshastigheten dämpas pga av mycket kvardröjande förbränningsgaser från föregående utblåsningstakt, därför kan cylindern inte heller dra i sig lika mycket luft under den kommande insugstakten. Desto mer överlapp på kammen desto känsligare är motoreffekten för stort avgasmottryck.
Så en dragrace-kam är inte bra på en ubåtsdiesel sas.

Ja den primära nackdelen är ju att motorns förbränningsrum smutsas pga lågt lambda om motorn körs med hög effekt och okompenserad bränslemängd.

Men det kan naturligtvis säkert finnas olika motorkonstruktioner som har andra delar som är känsliga. Bäst är ju förstås att ha ett för motor och kam passligt avgassystem.
 
Last edited:
Back
Top