Motstyrningstråden 2.

Gustav1 skrev:
2108330 Neeej, tokfan. Precis som att man skulle vrida ratten åt höger när man vill svänga vänster. :kocko
Kör du bakhjulsdrivet och har lite mos i motorn så är det precis så man gör :tungan

Att starta en tråd om motstyrning känns lite som att på ett löparforum poängtera vikten av att sätta höger fot FRAMFÖR vänster om man ska komma framåt :rolleyes:
Vad blir nästa tråd?
- Glöm inte att ha luft i däcken!
- Din hoj MÅSTE ha bensin för att fungera!
- Gasen sitter till höger!
- Ju hårdare du bromsar ju saktare går det!
(som följs upp med)
- Ju mer du gasar ju fortare går det!
 
Ja du sandstream. Det må vara en självklarhet, det tycker jag också....nuförtiden...

Men när jag tog kortet för ett par år sedan nämndes inte fenomenet motstyrning överhuvudtaget på min trafikskola, allt jag vet i ämnet har jag lärt mig på SH.com och genom trial and error metoden ute i verkligheten. Så om man nu kan rädda en endaste nybliven hojåkare genom att ta upp diskussionen.... Ja, döm själva gott folk. :pannkyss
 
gör narr av oss som inte kunde detta =). Imorgon skall jag ut och öva, skall försöka på kurvan jag kör i runt 80 på, i 250 första försöket. bäst för er att push-tekniken funkar!
 
#Olsson# skrev:
2108536 Men i branta svängar skall man vrida styret åt samma håll som kurvan pekar. Tänk på det !

vadå branta svängar???

/BRASSARÖVEN

Nu har jag aldrig tänkt på hur fan jag drar i den där styrstången längst fram på velocopeden. Men likaledes är jag fullt övertygad om att ni alla ljuger, eller möjligtvis pratar i nattmössan.

På sin höjd kan jag godta att man "tippar NER" hojen med en motstyrning, men detta måste väl ändå vara nåt omedvetet i en miljarddels sekund isåfall. resten av kurvan borde väl ändå fullföljas mha. regelrätt RÄTTsvängning???

Sätt inte i halsen nu :3freak

/BRASSAROSETTEN
 
Last edited:
vbg_snake skrev:
2108895 gör narr av oss som inte kunde detta =). Imorgon skall jag ut och öva, skall försöka på kurvan jag kör i runt 80 på, i 250 första försöket. bäst för er att push-tekniken funkar!


Inga problem! Bara att köra, hela systemet är så idiotsäkert att du inte ens behöver ha hjälm eller ställ på dig! Bra va?

*ironimode off*
 
vbg_snake skrev:
2108895 gör narr av oss som inte kunde detta =). Imorgon skall jag ut och öva, skall försöka på kurvan jag kör i runt 80 på, i 250 första försöket. bäst för er att push-tekniken funkar!

:rofl

Haha, ja man kan ju vända på det och säga att om denna tråden leder till en enda olycka så ja... :hihi
 
psyduck skrev:
2108295 Hur man svänger och mycket annat nyttigt finns beskrivet i Norsk Motocykkel Unions bok Full Kontroll. Den finns i en svensk översättning som du kan ladda ner via http://www.smcvast.se/sidor/nyhet/2005/bilder/FULL_KONTROLL_SVENO.pdf

Där får man bl.a. veta att man faktiskt påbörjar en sväng genom att styra åt 'fel' håll.

Den sidan va bra! Borde stå sånt i körskoleböcker...

Har inte kört hoj än denna säsongen så kommer inte ihåg exakt men..
Det måste ju ändå vara så att man motstyr för att få ned hojen i början av svängen, och sedan styr "rakt" när man fortsätter resten av svängen?


Och när man ändå är inne på svängar: Jag upplever att man måste sluta bromsa några meter innan man lägger ned cykeln. Varför är det så, är det för att fjädringen ska räta ut sig lr? Man tycker ju att det borde gå jettesnabbt. :va
 
General E skrev:
2108940
Har inte kört hoj än denna säsongen så kommer inte ihåg exakt men..
Det måste ju ändå vara så att man motstyr för att få ned hojen i början av svängen, och sedan styr "rakt" när man fortsätter resten av svängen?

Om man behöver få ner hojen mer i svängen motstyr man mer, om man har lagt ner för mycket så styr man "rätt" så reser sig hojen. Är nedlägget bra är det bara att hålla i..! :)
 
sandstream skrev:
2108851 Kör du bakhjulsdrivet och har lite mos i motorn så är det precis så man gör :tungan

Att starta en tråd om motstyrning känns lite som att på ett löparforum poängtera vikten av att sätta höger fot FRAMFÖR vänster om man ska komma framåt :rolleyes:
Vad blir nästa tråd?
- Glöm inte att ha luft i däcken!
- Din hoj MÅSTE ha bensin för att fungera!
- Gasen sitter till höger!
- Ju hårdare du bromsar ju saktare går det!
(som följs upp med)
- Ju mer du gasar ju fortare går det!

Du med fler verkar ha koll på detta men som du märker är det SJUKT många som inte har en aning fortfarande. Är det då inte på sin olats med en sådan tråd precis som det vore om lika många inte hade koll på att en hoj måste ha bensin för att funka?

Det är för den STORA (tyvärr) massan som inte har en aning om "fenomenet" Jag startade den här tråden precis som dess föregångare för nå´t år sen. Den behövs tydligen då traffikskolan (läs sssSOSSE!) inte verkar bry sig om att lära ut något så fundamentalt.

General E skrev:
2108940 Den sidan va bra! Borde stå sånt i körskoleböcker...

Har inte kört hoj än denna säsongen så kommer inte ihåg exakt men..
Det måste ju ändå vara så att man motstyr för att få ned hojen i början av svängen, och sedan styr "rakt" när man fortsätter resten av svängen?


Och när man ändå är inne på svängar: Jag upplever att man måste sluta bromsa några meter innan man lägger ned cykeln. Varför är det så, är det för att fjädringen ska räta ut sig lr? Man tycker ju att det borde gå jettesnabbt. :va

Man styr helatiden åt "fel" håll, i förhållande till vinkeln på framhjulet kontra riktningen. Du motstyr lite vä, hojen kontrar hö, du motstyr lite till, hojen kontrar mer, det sker i en enda rörelse men principen är densamma.

imaster skrev:
2108945 Om man behöver få ner hojen mer i svängen motstyr man mer, om man har lagt ner för mycket så styr man "rätt" så reser sig hojen. Är nedlägget bra är det bara att hålla i..! :)

Ord! :tummenupp
 
Tjet skrev:
2108558 Hur gör man när man vill köra bakhjul då? Ska man försöka dunka ner framhjulet i backen?

He he... Helt rätt ! Den reser sig på alla växlar då...oavsett vilken hoj du har !... :D
 
Farsan, som är återfallsförbrytare efter 40 år på 4 hjul, lärde faktiskt mig om motstyrning första gången vi var ute och åkte. Jag blev förvånad över att han kunde det. Hänger han också på sporthoj tro!?!?

Har däremot aldrig praktiserat det i kurvan. Får göra det om det skiter till sig. Men det är ju 100ggr lättare att åka slalom runt mittsträcket genom motstyrning än att lägga ner hojjen. Prova det.
 
Tiger302 skrev:
2108883....Men när jag tog kortet för ett par år sedan nämndes inte fenomenet motstyrning överhuvudtaget på min trafikskola....

Samma här, ingen berättade hur jag skulle styra en hoj. Men här på SH.com hittade jag svaret i tråden om motstyrning. Undrar hur många liv den tråden har räddat?

Motstyrningen är faktiskt ännu viktigare att behärska på en customhoj, pga att dom är trögare i styrningen. Men hur når man ut med informationen till alla återfallare på feta customs?
 
Keyser Soze skrev:
2108981
Har däremot aldrig praktiserat det i kurvan. Får göra det om det skiter till sig. Men det är ju 100ggr lättare att åka slalom runt mittsträcket genom motstyrning än att lägga ner hojjen. Prova det.

Det har du visst det! Om du någonsin har svängt dvs. Det är lixom ingen speciell sport-teknik utan alla gör det alltid när man svänger. Det är så det funkar bara, vare sig du/ni tänker på det eller inte.

edit: du lägger inte ner hojen när du svänger, den lägger sig när du motstyr :tummenupp
 
Last edited:
sandstream skrev:
2108851
Att starta en tråd om motstyrning känns lite som att på ett löparforum poängtera vikten av att sätta höger fot FRAMFÖR vänster om man ska komma framåt :rolleyes:
Vad blir nästa tråd?
- Glöm inte att ha luft i däcken!
- Din hoj MÅSTE ha bensin för att fungera!
- Gasen sitter till höger!
- Ju hårdare du bromsar ju saktare går det!
(som följs upp med)
- Ju mer du gasar ju fortare går det!

Allt är självklart och uppenbart om det är nåt man är riktigt van vid....Men för mig som tog kortet i höstas o inte hört ett ord om detta innan denna tråd känns det betydligt mer främmande. Så småningom lär det nog dock kännas lika hemtamt för mig som för så många andra mer erfarna människor här. faktum är ju att på nåt sätt måste man lära sig o jag hoppas innerligt att när jag väl ser detta som lika självklart som att sätta höger framför vänster, att jag då kan låta bli att komma med sarkastiska & nedlåtande inlägg bara för att jag råkar ha den kunskapen som lärs ut....
 
Jarla-Ollonskola nämnde inte motstyrning en endaste j-vla gång trots att det är det absolut effektivaste och säkraste sättet att svänga på.
Tryck på vänster handtag för att svänga vänster...höger för att svänga höger...mer eller mindre beroende på kurva...går som en dröm!

Som någon sa tidigare så finns det mkt bra beskrivet i Norska Full Kontroll.
 
Eftersom att jag råkade ha ett exemplar av STRs "MC-boken" (upplaga 5) liggandes bredvid mig så har jag nu slagit upp delen för kurvteknik på mindre landsväg (sid. 132) och där står det såhär:

Hur får du då motorcykeln att luta?
När du kommer till en vänsterkurva ska du först göra en mycket svag antydan till att svänga åt höger. Det resulterar i att motorcykeln "faller in" i rätt lutningsvinkel till vänster. Sedan lutar du motorcykeln i förhållande till hastigheten och kurvans tvärhet.

Vid en högre hastighet måste lutningen vara större även om kurvan är densamma. När du ska räta upp motorcykeln efter kurvan gör du det omvända:
du antyder en svag styrning åt vänster och motorcykeln reser sig upp.

I en högerkurva antyder du en styrning åt vänster - motorcykeln "lägger sig" i rätt vinkel -ör genom kurvan - antyder en styrning åt höger - motorcykeln "reser sig" igen.
Så det finns där, även om det är lite luddigt och ganska mycket mera komplicerat än vad det hade kunnat vara. :)
 
Att svänga åt fel håll orsakar till en början stora konflikter i skallen.

Ett tips för att lättare öva in tekniken är att tänka att högerhanden ska först in i en högerkurva och vänsterhanden ska först in i en vänsterkurva. Det kan alltså kännas bättre att trycka framåt på ena sidan av styret.

Ut och testa....


Edit: MaScoot hann före. :huvet
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top