Motstyrning.

MostWanted_NKPG skrev:
asså shitt läst igenom hela tråden,, men är endå bara förvirrad??? vad är det ni menar svänger ja styret åt vänster åker ja åt höger??? gah

gäller detta även i krypkörningshastigheter+?? :huvet

Förvirrad? Varför? Eller du skoja :7peta Prova på vilken tvåhjuling som helst. Kör rakt fram på raksträcka, gärna hög fart men inget krav. Vrid sedan på styret växelvis höger, vänster och gärna kraftigt. Den kommer tippa över, vänster-höger-vänster..osv (höger styrutslag-->vänster tipp o vise versa)

Prova och v v kom tillbaka till tråden och meddela resultatet.
 
valmers skrev:
Igår var jag ute och körde och testade motstyrning. Kom till en vänsterkurva, svängde höger, och vad händer? Höll på att köra rätt ut i skogen åt höger! Ni är idioter, tänk om jag hade skrotat Audin? :mad:

:rofl :rofl :fyllisar
 
Citat:
Inskickat av valmers
Igår var jag ute och körde och testade motstyrning. Kom till en vänsterkurva, svängde höger, och vad händer? Höll på att köra rätt ut i skogen åt höger! Ni är idioter, tänk om jag hade skrotat Audin?


Felet är att du körde för sakta. :kocko Med bil måste man sladda genom kurvan för att motstyrning ska funka. Testa igen med rejält bredställ :tummenupp

PS. Det är lättare med en bakhjulsdriven bil.
 
fråga: om man lutar hojjen i kurvan,,, så reducerar man styrvinkeln åt andra hållet för att den inte skall bli för skarp?
 
Jo jag har läst hela tråden och jag fattar principen.
Min körskola lärde mig även detta vid senaste lektionen, fungerar förövrigt utmärkt på grus oxå då man åker på lite sladd.

Ni som inte fattar kolla in bilden noga, där framgår det rätt tydligt hur de svänger imot ibörjan av kurvan!!
 

Bifogat

  • motogp2.jpg
    motogp2.jpg
    30.7 KB · Visningar: 277
NuclearX skrev:
Jo jag har läst hela tråden och jag fattar principen.
Min körskola lärde mig även detta vid senaste lektionen, fungerar förövrigt utmärkt på grus oxå då man åker på lite sladd.

Ni som inte fattar kolla in bilden noga, där framgår det rätt tydligt hur de svänger imot ibörjan av kurvan!!

ja, det syns ju faktiskt. För att krångla ännu mer så motstyr man även i den etablerade konstanta svängen i mindre lutningsvinklar upp till sådär 28 grader lutning. I svängar under denna vinkel pekar hjulet utåt i svängen :skrämd
 
Satt och läste den här tråden igår kväll/natt och övningskörde för första gången idag. Min handledare tog upp det här med motstyrning, skall bli intressant att se om körskolan gör det också.
 
valmers skrev:
Igår var jag ute och körde och testade motstyrning. Kom till en vänsterkurva, svängde höger, och vad händer? Höll på att köra rätt ut i skogen åt höger! Ni är idioter, tänk om jag hade skrotat Audin? :mad:

Du måste ju ge full gas också!!!
:tungan
 
ojoj

Jag gav upp efter dom 5 första sidorna och några länkar...
Men nu tror jag jag har det klart för mig :yoparty
Aldrig någonsin tänkt på det förrut... Cyklat mopedat crossat i mängder å nu landsvägar jag men inte en aning om hur jag kör :död

Kanske skulle ta å cykla hem å se hur jag gör...

men en himla bra tråd var det om än aningens repeterande...
 
Har precis börjat haja det där med motstyrning (tror jag) och det e nog fan så. Har jag fel i att om man lutar i en kurva och upptäcker att man plötligt måste luta mer för att klara den så tvingar man bara styret lite lätt åt motsatt håll. Efekten blir då att hojen lutar mer och svängen blir kraftigare?
 
Motstyrning funkar som fan!. børjar at få rosten av kjørningen nu efter 10 års uppehåll..
 
Santo skrev:
Har precis börjat haja det där med motstyrning (tror jag) och det e nog fan så. Har jag fel i att om man lutar i en kurva och upptäcker att man plötligt måste luta mer för att klara den så tvingar man bara styret lite lätt åt motsatt håll. Efekten blir då att hojen lutar mer och svängen blir kraftigare?
Stämmer, fast du gör på samma sätt när du "lutar".
 
Gör ett enkelt test:

Be din kompis åka bredvid dig. Be honom (och Gud) att lägga handen på ditt styre, hålla i det och sedan bromsa försiktigt så han drar i styret. Då svänger hojen åt andra hållet.

Enkelt men fullkomligt livsfarligt :kocko

There is nothing right in my left brain and there is nothing left in my right brain...
:banana
 
bsajanne skrev:
Gör ett enkelt test:

Be din kompis åka bredvid dig. Be honom (och Gud) att lägga handen på ditt styre, hålla i det och sedan bromsa försiktigt så han drar i styret. Då svänger hojen åt andra hållet.

Enkelt men fullkomligt livsfarligt :kocko

There is nothing right in my left brain and there is nothing left in my right brain...
:banana

Det där verkar ju livsfarligt :näsblod

Det bästa är att åka ut på nån bred raksträcka och dra i styret själv :tummenupp

Våga testa vad som händer med hojen vid olika manövrar. Det är det enda sättet att lära sig. (Själv har jag börjat träna grusvägskörning nu. Börjar få till riktigt långa sladdar genom att styra med gasen :D )

Vill ni verkligen känna vilka krafter som krävs för att svänga en hoj, provkör en glidare. :fakta
 
bsajanne skrev:
Enkelt men fullkomligt livsfarligt :kocko


Både svårt och otroligt korkat om du nu menar allvar..

Som det redan skrivits är det ju bara åka rakt fram,dra i styret och se vad som händer..
Det är inget jävla iq test..
 
Kör ut på en kurvig väg med lite trafik o kör med en hand istället, förslagsvis höger. :)
 
Själv trodde jag att den som berättade om motstyrning för mig va dum i huvudet :kocko men efter att jag köpt mig en hoj å började köra lite fortare så insåg jag att motstyrning är det enda rätta :yoparty

Därimot så har jag en fråga till forumets kundskaper när man kör fooort och andvänder sig av motstyrning så kommer man till ett läge när man måste börja bryta i styret för att den ska lägga ned nog mycket så därför lyder min fråga kan man bryta så hårt så att framhjulet tappar fästet :confused:
 
Back
Top