Motstyrning.

Mouse skrev:
Motstyrning.... självklart! om du går in i en kurva och vill ha mycket anläggningsyta på däcken så "burkar" man dvs lutar kroppen mer än cykeln vilket innebär att du måste motsyra cykeln för att ta rätt spår.... använd även fotpinnarna genom att pressa cykeln i "sidled"
Hmm, nä. Men det känns nog så. Gör om gör rätt och läs igenom tråden igen.
Fortfarande imponerande att denna tråd kunde bli så lång och hålla så länge.
 
Mouse skrev:
Motstyrning.... självklart! om du går in i en kurva och vill ha mycket anläggningsyta på däcken så "burkar" man dvs lutar kroppen mer än cykeln vilket innebär att du måste motsyra cykeln för att ta rätt spår.... använd även fotpinnarna genom att pressa cykeln i "sidled"

Sarkasmhatt - på:

Världsamfundet har enats om att fotpinnar o liknande fast egendom ej påverkar MC'n's acceleration i gir- och rollplanet. Det enda som påverkar ändring av dessa parametrar är en ändring av framhjulets vinkel. Denna vinkel kontroleras effektivast med styret. Enligt Isac N, blir det lika stora reaktionskrafter i motsatt riktning som aktionskrafterna. Det var såklart därför Keith o Co..

http://californiasuperbikeschool.com/us/machinery/no_bs_machine.shtml

..valde att montera ett styre utan koppling till hjulet. För att eliminera reaktionskrafterna.
 
Jag hade ingen aning om det där med motstyrning. Men det kom naturligt. Om man sitter med raka armar o svänger lite smått så märker man fenomenet tydligt.
 
Bästa beskrivningen hitills om hur det egentligen funkar finns i Tony Foales bok
Motorcycle Handling and Chassis Design från 2002. Fast det är mycket lättare att använda motstyrning än att fatta hur det funkar; kräver en del mekanik-kunskap.
/u
 
Motstyrning

Janne Leek har skrivit en bok som kom ut i början av 80 - talet,
i kapitlet "varför en motorcykel gör som den gör" beskrivs alla
de körtekniker som diskuterats här på både ett pedagogiskt
och underhållande sätt. Dessutom får man beskrivet i rena
fysikalia hur en motorcykel uppträder, vad dess geometri betyder
och hur allt detta hänger ihop.

Boken heter "Motorcykeln", jag vet inte om den går att få tag i
ännu.
 
Calypso skrev:
Janne Leek har skrivit en bok som kom ut i början av 80 - talet,
i kapitlet "varför en motorcykel gör som den gör" beskrivs alla
de körtekniker som diskuterats här på både ett pedagogiskt
och underhållande sätt. Dessutom får man beskrivet i rena
fysikalia hur en motorcykel uppträder, vad dess geometri betyder
och hur allt detta hänger ihop.

Boken heter "Motorcykeln", jag vet inte om den går att få tag i
ännu.

Offtopic:

Jag hittade en bok an Jan Leek som heter "Flyktbåten", kan det vara samma?
Skrolla ner lite på sidan :D
http://www.skola.ornskoldsvik.se/elboken/kill7c.html

Annars vet jag att Jan Leek skrev en skönlitterär bok om en pojke som köpte en XR125 och fick finnar. Kommer inte ihåg vad den hette men det var nog bäst att han höll sig till att översätta böcker.
 
Calypso skrev:
Janne Leek har skrivit en bok som kom ut i början av 80 - talet,
i kapitlet "varför en motorcykel gör som den gör" beskrivs alla
de körtekniker som diskuterats här på både ett pedagogiskt
och underhållande sätt. Dessutom får man beskrivet i rena
fysikalia hur en motorcykel uppträder, vad dess geometri betyder
och hur allt detta hänger ihop.

Boken heter "Motorcykeln", jag vet inte om den går att få tag i
ännu.
Trevlig bok, men tyvärr har Janne L inte fysiken riktigt klart för sig i alla lägen.
Å andra sidan är den 10 ggr lättare (på alla sätt) än Tony Foales bok.
/u
 
F*n!

Kan inte alla bara ta sin hoj och testa, INGEN kan komma tillbaka och säga att motstyrning inte funkar. Så, klart slut. :huvet
 
Bulleboy skrev:
F*n!

Kan inte alla bara ta sin hoj och testa, INGEN kan komma tillbaka och säga att motstyrning inte funkar. Så, klart slut. :huvet

Och med detta, mina damer och herrar, var dagens lektion i "Väcka gamla, uttjatade trådar till liv med ännu ett meningslöst inlägg" till ända.
 
Alltså man anväder ju alltid motstyrning, oavsett fordon. Till o med snöskoter! ;) Kör i lössnö, sikta skidorna åt höger och vips så lägger du ned skotern och svänger åt vänster.. märkligt va :)
 
asså shitt läst igenom hela tråden,, men är endå bara förvirrad??? vad är det ni menar svänger ja styret åt vänster åker ja åt höger??? gah

gäller detta även i krypkörningshastigheter+?? :huvet
 
MostWanted_NKPG skrev:
asså shitt läst igenom hela tråden,, men är endå bara förvirrad??? vad är det ni menar svänger ja styret åt vänster åker ja åt höger??? gah

gäller detta även i krypkörningshastigheter+?? :huvet

Bara att testa

Kör i typ 100 och ge styret en knuff med en hand och se vad som händer.

EDIT: Vid krypkörning märks det inte alls lika tydligt.
 
Igår var jag ute och körde och testade motstyrning. Kom till en vänsterkurva, svängde höger, och vad händer? Höll på att köra rätt ut i skogen åt höger! Ni är idioter, tänk om jag hade skrotat Audin? :mad:
 
valmers skrev:
Igår var jag ute och körde och testade motstyrning. Kom till en vänsterkurva, svängde höger, och vad händer? Höll på att köra rätt ut i skogen åt höger! Ni är idioter, tänk om jag hade skrotat Audin? :mad:
Hade nån annan gjort detta inlägg hade man trott att han var ironisk....
 
valmers skrev:
Igår var jag ute och körde och testade motstyrning. Kom till en vänsterkurva, svängde höger, och vad händer? Höll på att köra rätt ut i skogen åt höger! Ni är idioter, tänk om jag hade skrotat Audin? :mad:

Som skrivet ovan; det funkar inte vid krypkörning, lär dig GASA ska du se att det funkar. :D
 
Nyheter
Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Back
Top