Motstyrning.

Testa ganska hård frambroms med lagom nedlägg och släpp bromsen tvärt så får du se vad som händer.
Kan tillägga att det inträffade vid min första provkörning efter jag tog A-kortet. Så jag menar alla som kör hoj lite aktivt tycker nog inte att det är så underligt.
 
Herrarna Hulk och Asyls goda råd ovan
har det gemensamt att de väsentligt ökar
chansen att hamna i diket. :mad:

Bromsningen skall vara avslutad strax innan
man påbörjar svängen.
 
gthyni skrev:
Herrarna Hulk och Asyls goda råd ovan
har det gemensamt att de väsentligt ökar
chansen att hamna i diket. :mad:

Bromsningen skall vara avslutad strax innan
man påbörjar svängen.

Nja, vi kan väl dock säga att bromsning in i kurvor, under nedlägg, hör hemma endast på bana. Om man är rutinerad, vill säga.
 
det är sant. man ska absolut inte släppa bromsen abrupt, jag vet vad som händer. har testat också.. (det är ändå sättet att lära sig faktiskt)

och bromsning ska vara avslutad innan man kommer in i en sväng, men för de som känner sig lite farliga är det inte alltid så. jag kör väldigt lugnt och sakta, fråga fluppen han kan intyga om detta!! :D men ibland har ja också bromsat hej-vilt och slängt ner cyckeln.. prova inte ni som inte kan, eller inte vill slå er.

kör lugnt, lev livet. nu är det vinter... vi ses på vägarna i sommar igen... :öl
 
Asylum_Nakaza skrev:
ni som tycker er har bemästrat motstyrning. prova att bromsa sammtidigt som ni styr.. hur ska jag förklara det? bromsa in i en sväng och styr också, fast sammtidigt... DET är en härlig kännsla vill ja lova!! :bow

Har du tänkt på hur många procent av din vikt du lägger på framhjulet med en sådan manöver???
 
Nu har jag tränat aktiv motstyrning i över 200 mil och det funkar kanon. :D Det går hur lätt som helst att svänga och filbyten på motorvägen kan jag göra fort. Har även testat slalom mellan mittstrecken i 90 km/tim och undanmanövrar i 110 km/tim. :D

Jag vill tacka alla i den här tråden som har upplyst mig om hur man svänger en hoj snabbt. :tummenupp

Det knepiga är ju att trafikskolan inte direkt upplyser om detta. :mad:
 
CorbenDallas skrev:
Har du tänkt på hur många procent av din vikt du lägger på framhjulet med en sådan manöver???

nej inte hur många procent. men väl tänkt på vad jag gör. bara släppa mjukt på frambromsen och gasa in i svängen. så fördelar sig vikten rätt igen. (förutsatt att man ger rätt mängd gas)
 
Asylum_Nakaza skrev:
nej inte hur många procent. men väl tänkt på vad jag gör. bara släppa mjukt på frambromsen och gasa in i svängen. så fördelar sig vikten rätt igen. (förutsatt att man ger rätt mängd gas)

Helt rätt, men en sådan manöver du beskriver ovan är ju knappast försiktig. O du är ju rädd om din hoj eftersom du inte vill köra bana med den. :D
Jag ville mest poängtera att vi pratar väldigt många procents vikt på framhjulet när du bromsar o svänger samtidigt.

Men jag vet inte om jag förstår den känsla du beskriver.
Jag har kört som du säger några gånger av misstag. När jag kommit för fort fram till en hårnål och blivit rädd o velat ha ner farten mer men insett att det inte finns mer raksträcka kvar att bromsa på. Då har jag fortsatt att bromsa in i kurvan för att få ner farten mer. Men jag har nog varit för upptagen med klamra mig fast vid cykeln för att tänka så mkt på vad det är för känsla som uppstår.
Vad har jag missat?
 
Tack för tipset om motstyrning.... Har aldrig tänkt på det innan utam kört merd automatik.... En sån grej är ju väldigt bra att veta i en nödsituatin bara man inte tabbar sig och gör några kraftiga ryck...
 
Det finns de som aldrig kommer lära sig detta.....
Som min komis, 32år, har fortfarande inte fattat det....

750RR
 
Om jag inte minns fel så står det i körkortsboken ( som jag för tillfället råpluggar), att om man märker att man kommit in för snabbt in i en kurva och märker att man är på väg rakt fram genom kurvan, ska man enligt körkortsboken först räta upp bromsa in och sedan lägga ner hojen mer än vad man tror att man är kapabel till... (kanske inte ordagrant men nå sånt) Det går oftast att luta hojen mer än vad man tror...
Tacka gudarna för att jag hittade den här sidan nu innan våren 2004 då jag ska börja övningsköra... Låter lite läkigt det där med att styra åt motsatt håll, men tekniskt sett så stämmer ju det, blir nog läskigt att testa ändå till en början... Tack för alla superbra tips man får på Sporthoj...
 
helt otroligt att det fortfarande inte går in! :D

läs hela tråden då fattar ni garanterat. :tummenupp
jag fick göra det, men då funka det åxå. :fakta

det ni gör nu är att uppfinna hjulet igen. :p

inte meningen att vara sarkastisk, men läs hela tråden. :fakta
 
Må vedgå at jeg ikke har lest hele tråden og ber om "unnskyldning" for det...

Men forstår jeg det riktig at kunnskapen om motstyring(push-pull teknikken som jeg liker å kalle det) er lite ubredt blant motorsyklister i Sverige? Jeg tok lappen i -97 og det ble da innprentet fra sjåførlæreren min hvor effektiv denne metoden var. Han sa tilogmed at han brukte det på elevene ved øvelseskjøring når han satt på. F.eks. dersom læreren måtte gripe inn og få sykkelen kjapt til venstre så dyttet han bare den venstre albuen til eleven fremover. Vel uansett så trodde jeg dette var noe alle lærte når de tok MC-lappen...

Ellers lurer jeg på hvilke styredempere som er bra f.eks. Matris, Sprint eller Øhlins
 
ninja-mannen(c) skrev:
Må vedgå at jeg ikke har lest hele tråden og ber om "unnskyldning" for det...

Men forstår jeg det riktig at kunnskapen om motstyring(push-pull teknikken som jeg liker å kalle det) er lite ubredt blant motorsyklister i Sverige? Jeg tok lappen i -97 og det ble da innprentet fra sjåførlæreren min hvor effektiv denne metoden var. Han sa tilogmed at han brukte det på elevene ved øvelseskjøring når han satt på. F.eks. dersom læreren måtte gripe inn og få sykkelen kjapt til venstre så dyttet han bare den venstre albuen til eleven fremover. Vel uansett så trodde jeg dette var noe alle lærte når de tok MC-lappen...

Ellers lurer jeg på hvilke styredempere som er bra f.eks. Matris, Sprint eller Øhlins


I Sverige, tror "vi" att "vi" är skitbra med någon sorts automatik. När något görs, förväntar sig "vi" att det b l i r bra. "Vi" inser inte att man måste anstränga sig.

Igår, körde jag bil på våra förbannade rödfärgade vägar. Det var regn och det var så jävla halt att jag hadde lust att spöa någon. Bevisligen har ingen stoppat elendet och sagt Nej!! Den funkar inte!! Bort med skiten!! Pissfriktion !!

Samtidigt rapporterar media om den s k "Nollvisionen". Media tror även de att de är jättebra så de har aldrig kommit på tanken att man kan ifrågasätta saker. Snart kommer nog ett repotage på TV om Norge och deras MC-utbildningar, där ni får lära er att styra åt fel håll.

/h
 
Snart kommer nog ett repotage på TV om Norge och deras MC-utbildningar, där ni får lära er att styra åt fel håll.

Tyvärr kommer nog reportaget från nån knäpp reporter, utan erfarenhet av MC, som tycker att Norrmännen är helpucko som styr åt fel håll. :eek:
 
Ni som är tveksamma, provkör en FET custom, så får ni verkligen känna vad motstyrning är. En vanlig hoj är så lättstyrd att det inte märks hur man styr.
 
Motstyrning.... självklart! om du går in i en kurva och vill ha mycket anläggningsyta på däcken så "burkar" man dvs lutar kroppen mer än cykeln vilket innebär att du måste motsyra cykeln för att ta rätt spår.... använd även fotpinnarna genom att pressa cykeln i "sidled"
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top