Motstyrning.

GSXR1100R skrev:
Du frågar och vi svarar, varför skulle den svänga med styret fastsvetsat :confused:

Ni missförstår....eller jag är kass på att ge exempel....

Jag menade inte att vinkeln är fast.... utan att man kliver över utan att kompensera vinkeln... då far hojjen åt höger...
 
aci skrev:
Naturlagarna är nog det svåraste att förstå näst efter att ta sin egna hoj och testa
Den lilla styrkorrigeringen man gör är så liten och ändå helt avgörande om man svänger eller ej.

Omedvetet gör vi detta och eftersom Kostet inte orkar läsa 17 sidor inlägg så får han prova själv eller lita på oss.
 
Kostet78 skrev:
Ni missförstår....eller jag är kass på att ge exempel....

Jag menade inte att vinkeln är fast.... utan att man kliver över utan att kompensera vinkeln... då far hojjen åt höger...
Enda gången den hojen svänger är när den står still *bonk* eller en bil smäller den i sidan. testa själv, släpp händerna och sätt dem mot tanken och försök svänga... (ej på tramcykel, där går det asbra!) sen min skiss på sid innan... :)
 
Kostet78 skrev:
Ni missförstår....eller jag är kass på att ge exempel....

Jag menade inte att vinkeln är fast.... utan att man kliver över utan att kompensera vinkeln... då far hojjen åt höger...
Och framjulet då?
 
McB skrev:
Skit samma, det är bevismaterial! Om alla kan titta på filmen så kan vi låsa tråden sen.


Nu har jag tittat på filmen ,short and to the point.

Behöver ju inte titta på filen i Quicktime kan titta på den i vlc.. :tummenupp
 
UrbanTiger skrev:
Och givetvis i den långsamma kön sen. Då är det för sent att försöka svänga för då står man redan still. Hänger man på styret välter vagnen.
Jag motstyr ALLTID min kundvagn... gör man inte det är man förlorad... :)
 
GSXR1100R skrev:
Och framjulet då?

Vet du vad vi diskutterar... har du läst de senaste 2 sidorna själv???

Kostet78 skrev:
Det är skoj att diskuttera lite...

Jag har kört hoj snart 3 år... har väl ca 150mil bankörning både med motard och SH.... För mig är motstyrning självklart. Det går inte att göra snabba svängar utan motstyrning... Men när jag kör sakta har jag tagit förgivet att jag inte motstyr men jag kanske har fel.... :va

Det går att luta en motorcyckel utan att motstyra... givetvis mycket trögare men det går... eller hur??

Läs ovanstående och svara på frågan!! Kompis... :7peta
 
Last edited:
Kostet78 skrev:
Det går att luta en motorcyckel utan att motstyra... givetvis mycket trögare men det går... eller hur??
Läs ovanstående och svara på frågan!! Kompis... :7peta
Det går att luta utan att styra ja, men du kommer bara att åka rakt fram.

För att du ska kunna svänga måste du vippa till med styret.
 
freddexwing skrev:
Kostet78 skrev:
Det går att luta en motorcyckel utan att motstyra... givetvis mycket trögare men det går... eller hur??

Hur fan då? Stanna så den välter och innan den är i backen gasa på lite eller?

Svetsa fast styret på din hoj och kör sakta framåt får vi se hur långt du kommer....
 
Jonne_boy skrev:
Hoj svänger men genom att luta!!...

:fakta

Japp! Och lutas genom att mycket lite vrida styret åt motsatt håll. Motstyrning vare sig ni vill eller inte annars går det åt skogen! :)

/pang
 
Den som vill testa hur det går till att motstyra (dvs styra "ikull" fast inte ända till ikullkörning) borde testa att, på fri väg, åka slalom mellan de vita strecken mitt på vägen. Börja med måttlig hastighet, låt oss säga 40-50 km/h och öka successivt.
OBS! kolla trafiken både bakåt och framåt!
Medan ni åker slalom så känner ni hur ni styr emot för att få ner cykeln och givetvis styr med för att få upp cykeln.
Jag har gjort detta i farter en bra bit över 100 märlor med gamla 250-kilos järnsängar från 70- och 80-talet. Det fungerar till och med med dessa även om man får ta i lite grann.

Går det tillräckligt fort och man är tillräckligt brutal i hanteringen av styret blir sidoförflyttningen av framtofflan i kombination med höjdledes förändring av tyngdpunkten så stor att framtofflan tappar fästet fram precis då knarren är upprätt under en bråkdel av en sekund. Åtminstone känns det så när tofflan tar ett steg i sidled samtidigt som cykelns rörelse ska snabbt ändras från uppåt till nedåt. Vet dock inte om detta även inträffar på moderna sporthojar med riktiga chassien etc.
Testa slalom och analysera vad som händer men se för fan till att hålla koll på all annan trafik.
 
Back
Top