Motstyrning.

Att ni orkar... Fattar väl fasen vem som helst att motstyrning är grejen... (Eller ja, tydligen fattar ju inte alla det...:rolleyes: )
 
Detta blir mitt sista inlägg. Jo jag vet var motstyra är, alla som cyklar, åker moped eller mc, motstyr vare sig de vet vad det är eller inte är annars kan man inte ta någon kurva alls.

Det jag vill få sagt,är att om man kör spikrakt fram(läs nu ordenligt) och det är ett hinder på vägen, så har en del sagt STYR höger så svänger hojen vänster, men jag kan säga att man GARANTERAT INTE kan motstyra om man kör rakt fram(har provat flera ggr) kör du spik rakt fram, och bara styr åt höger utan att luta till lite eller göra en antydan till styrning, SÅ GÅR HOJEN RAKT FRAM!!!!!!!!!!!!!!!!! Den går inte att rubba en mm med att bara försöka styra om man sitter rakt i sadeln, det är det jag försöker få sagt flera flera ggr, här, man gör en antydan till att svänga, räcker med att man flyttar över tyngdpunkten på rätt sida så går det.

Vi säger nog samma sak, men på olika sätt.
 
Last edited:
sporTlovEr skrev:
Detta blir mitt sista inlägg. Jo jag vet var motstyra är, alla som cyklar, åker moped eller mc, motstyr vare sig de vet vad det är eller inte är annars kan man inte ta någon kurva alls.

Det jag vill få sagt,är att om man kör spikrakt fram(läs nu ordenligt) och det är ett hinder på vägen, så har en del sagt STYR höger så svänger hojen vänster, men om man sagt, men jag kan säga att man GARANTERAT INTE kan motstyra om man kör rakt fram(har provat flera ggr) kör du spik rakt fram, och bara styr åt höger utan att luta till lite eller göra en antydan till styrning, SÅ GÅR HOJEN RAKT FRAM!!!!!!!!!!!!!!!!! Den går inte att rubba en mm med att bara försöka styra om man sitter rakt i sadeln, det är det jag försöker få sagt flera flera ggr, här, man gör en antydan till att svänga, räcker med att man flyttar över tyngdpunkten på rätt sida så går det.
Du har fel.
 
sporTlovEr skrev:
Detta blir mitt sista inlägg. Jo jag vet var motstyra är, alla som cyklar, åker moped eller mc, motstyr vare sig de vet vad det är eller inte är annars kan man inte ta någon kurva alls.

Det jag vill få sagt,är att om man kör spikrakt fram(läs nu ordenligt) och det är ett hinder på vägen, så har en del sagt STYR höger så svänger hojen vänster, men jag kan säga att man GARANTERAT INTE kan motstyra om man kör rakt fram(har provat flera ggr) kör du spik rakt fram, och bara styr åt höger utan att luta till lite eller göra en antydan till styrning, SÅ GÅR HOJEN RAKT FRAM!!!!!!!!!!!!!!!!! Den går inte att rubba en mm med att bara försöka styra om man sitter rakt i sadeln, det är det jag försöker få sagt flera flera ggr, här, man gör en antydan till att svänga, räcker med att man flyttar över tyngdpunkten på rätt sida så går det.

Vi säger nog samma sak, men på olika sätt.
Bra för det börjar bli tjatigt. Du kan aldrig svänga utan att motstyra. Pungt.
 
Jag läste en artikel om California superbike school, dom har en hoj med två styren, ett normalt, och ett som är fast i ramen. Den kan alla få prova som tror att man kan svänga genom att luta kroppen. Hojen kallas visst för "Stop the Bullshit bike" eller nåt sånt. :hihi
 
sporTlovEr skrev:
Vi säger nog samma sak, men på olika sätt.
Det trodde jag också först men jag inser nu att du bara har fel...

sporTlovEr skrev:
Det jag vill få sagt,är att om man kör spikrakt fram(läs nu ordenligt) och det är ett hinder på vägen, så har en del sagt STYR höger så svänger hojen vänster, men jag kan säga att man GARANTERAT INTE kan motstyra om man kör rakt fram(har provat flera ggr)
Vad är egentligen motstyra för dig i handling? Styra o motstyra är ju samma sak fast tvärtom...


sporTlovEr skrev:
kör du spik rakt fram, och bara styr åt höger utan att luta till lite eller göra en antydan till styrning
Vad är det för skillnad på att styra till höger o göra en "antydan till styrning"???

sporTlovEr skrev:
Den går inte att rubba en mm med att bara försöka styra om man sitter rakt i sadeln
Du menar att det skulle inte gå att styra en hoj utan att burka? Du menar att du på allvar byter sittställning varje gång du ska svänga? Även i stan???

sporTlovEr skrev:
man gör en antydan till att svänga, räcker med att man flyttar över tyngdpunkten på rätt sida så går det.
Det här är väldigt fel. Jag är nyfiken på vad det är du flyttar över på rätt sida.
 
Satt och läste denna tråden för 154e gången.. och tänkte på alla tomtar som inte tror på motstyrning. Då slog mig en sak, det är ju faktiskt fullt möjligt att styra en hoj med med bara viktförflyttning, utan styre. Åtminstone så länge inte framgaffeln är fast. :hihi

Det är kanske vad en del syftar på?
 
Orkade inte kolla hela tråden, så jag vet inte om någon nämnt det eller ej...men kollar man i "Vägvisaren A-körkortet"...ja...boken man läser när man tar MC-kort, så står det faktiskt om motstyrning på sidan 111

/Soc
 
CorbenDallas skrev:
Det trodde jag också först men jag inser nu att du bara har fel...


Vad är egentligen motstyra för dig i handling? Styra o motstyra är ju samma sak fast tvärtom...



Vad är det för skillnad på att styra till höger o göra en "antydan till styrning"???


Du menar att det skulle inte gå att styra en hoj utan att burka? Du menar att du på allvar byter sittställning varje gång du ska svänga? Även i stan???


Det här är väldigt fel. Jag är nyfiken på vad det är du flyttar över på rätt sida.




Ok då, vrida styret när man kör rakt fram!
 
sporTlovEr skrev:
Ok då, vrida styret när man kör rakt fram!

Det är väl det lättaste sättet att förstå motstyrning..

Åk rakt fram och sväng med styret till höger och motorcykeln kommer svänga vänster.

Vad är problemet ?
 
Men, grabbar vänta till sommaren och prova själva, Motstyrning är självklart det ända som funkar, anledningen till att man måste luta är ju centrifugalkraften. inte så lätt att svänga om man sitter rakt upp. bara dra lite åt något håll i styret nästa gång så ska ni få känna hur det funkar. *förtydligande* åt något håll= höger eller vänster... :hihi och för er som hänvisar till att det inte går när man kör rakt fram, :tungan ni har fel, för det första som händer när du motstyr är att hojen direkt börjar luta i motsatt riktning. Hej å hå! bra tråd detta! Man får ju aldrig veta något om man inte frågar. :tummenupp
 
om du krypkör och håller på att tippa åt exempelvis höger vad gör man? jag skulle aldrig få för mig att luta kroppen åt andra hållet...
jag skulle snabbt som attan vrida styret åt höger för att lyfta upp hojen.

om man forsätter med styret åt höger kommer den istället tippa åt vänster :3freak

detta är vad hela grejen med motstyrning handlar om..
tycker beskrivning om att balansera en pinne på handen beskriver det mycket bra annars
för att flytta pinnen åt höger måste du få den att luta åt höger, detta gör man med en snabb lite rörelse åt vänster och sen då den lutar så måste man hänga på pinnen och föra handen åt höger, vill man få stopp på pinnen måste man föra handen åt höger snabbare än pinnen, dvs svänga lite till :)
 
Vrider man styret till höger när man kör rakt fram kommer man fara till vänster om man inte håller emot, du tror inte att det är så att du håller emot sporTlovEr?

Jag tänker inte på det, men sen man började gå med sladd in i kurvor så har jag ökat farten att slå över till höger från vänster tex. Det handlar säkert om att man lär sig motstyra bättre. Omedvetet alltså.

Den som inte tror på det efter 14 sidor och är övertygad efter sina egna tester att det inte funkar kanske borde ta å prova bromsa upp i sladd och styra som man tror är rätt.
 
DwD skrev:
och ja .. om man är medveten om(motstyrningen) det så kan det nog rädda livet på en när nån jävla kärring svänger ut med sin Fiat uno utan att kolla :mad:

hade kanske kunnat stoppa mig från att köra in i kompisens moppe härom året när han tvärr nitta framför mig. :fatta!
 
P@trik skrev:
Det är väl det lättaste sättet att förstå motstyrning..

Åk rakt fram och sväng med styret till höger och motorcykeln kommer svänga vänster.

Vad är problemet ?

du e inte riktigt klok hur fan har du tänkt dig åka vänster när man styr åt höger????? de händer när du gör en broms burnie och inget annat
 
Back
Top