Motstyrning gör ont!

Philip

Kurviga vägar ska avnjutas hårt
Gick med
15 Oct 2004
Hoj
Ducce 999S -05 med div rejsattiralijer
Fan, sista körningen för säsongen i lördags.
Då farten var bra, hojen kändes grym och jag var ovanligt vass i kurvorna så tänkte jag i ett svagt ögonblick i närheten av Gottröra; "sådana där snygga uppställ med motstyrning som Laconi gör kan ju inte vara så svårt!".

Kommer in i en hyfsat tvär höger med bra fart, ställer ut bakan lite och styr emot. Pang, skrap och smärta! Vet inte riktigt hur det hela gick till, men omkull gick jag ialla fall. Hojen glider ner i diket på vänster sida, jag klarar mig kvar på vägen. Inget brutet (men ett sargat ego). Duccen fick en hel del stryk, men mest kosmetiska saker, kåpor, styre, bromshandtag, fotpinne och lite repor på fälgen. Tanken fick sig visst en tryckare också. :näsblod Bara att köpa nytt alltså. :)

Kompisarna som låg bakom hann inte heller riktigt koppla vad som hände, men lowsider var första domen...
Som ni förstår så var det inte den bästa säsongsavslutningen man kunde tänka sig att släpa hem Duccen.

Som tur var så förstördes inte vår säsongsavslutning nämnvärt, utan kvällen firades i vanlig ordning på Kharma inne i stan.
Igår var jag dock väldigt öm både i rygg, höger knä och huvud. :kocko

Blir en spännande säsong i garaget i vinter!

Vänliga MC-hälsningar,
Philip

Tur att det gick bra för dig iaf. Det är enklare att fixa nya hojdelar än kroppsdelar.

Tur det gick bra kroppsligt... Nu får du iaf nått att göra i vinter. :tungan

Jag är oxå öm i hela kroppen efter att ha kört igår, dock på bana o utan krasch. Mycket slit med hojen när man gasar. Jag fick ett sånt där bredställ du snackar om, men det var ofrivilligt på regndäck... gick härliga till på sladd men jag har turligt nog lärt mig att ta det lugnt med gasen så jag bibehöll den o kände hur det sladdade breeett men fick mer o mer grepp vart efter jag sladdade. efter det gick det lite saktare i den kurvan (slutet på anderstorprakan).

Vad är "uppställ med motstyrning"?

Skönt du inte skadade dig. Hade du inte att göra i vinter innan så har du nu...

Skönt att det gick bra för dig iaf!!

Men vad har vi sagt om "En sista tur" ... Det är då saker händer

Från mig kommer ingen sympati, dock synd om hojen..

Måste kännas fördjävla trist. Men hur blandar du in "motstyrning" i det här? Det står naturligtvis var och en fritt att bruka språket på sitt sätt men ordet "motstyrning" i MC-sammanhang är ett känt begrepp för att sätta rotation på hojen för att inta korrekt lutningsvinkel, inför och strax före en sväng. (typ) I ditt fall verkar inte motstyrning varit problemet. Eller? :)

#Olsson# skrev:
Måste kännas fördjävla trist. Men hur blandar du in "motstyrning" i det här? Det står naturligtvis var och en fritt att bruka språket på sitt sätt men ordet "motstyrning" i MC-sammanhang är ett känt begrepp för att sätta rotation på hojen för att inta korrekt lutningsvinkel, inför och strax före en sväng. (typ) I ditt fall verkar inte motstyrning varit problemet. Eller? :)

Ja, styra hojen kan det kallas också.

Gustav1 skrev:
Ja, styra hojen kan det kallas också.

Du har så jävla rätt. :tummenupp
Det finns allt för många som tror man styr en hoj som man styr en trehjuling.
Kan det vara samma människor som tror att bakbromsen tar bäst?

'Friskt kopplat, hälften brunnit' säger el-folket.

Men att kalla det 'motstyrning' är inte så lyckat, spec. med tanke på
förvirringen kring det begreppet.

Men det var kanske just ett tecken på 'förvirringen kring det begreppet'.
/u

Styr man emot ett uppställ på mc så styr man med uppstället eller så styr man med gasen eller så styr man åt fanders

Det var en motardtypuppställ du försökte dig på alltså? Man ska låta den glida ut försiktigt :) Vill du verkligen lära dig det så finns det en hel del teknik-kommentarer och artiklar angående det här! Läser man sig till det så har man större chans att lyckas första gångerna :)

Aja, hursomhelst äre ju alltid tråkigt när man ska gå omkull :(

Philip skrev:
Kompisarna som låg bakom hann inte heller riktigt koppla vad som hände, men lowsider var första domen...

Vänliga MC-hälsningar,
Philip

Philip, min vän. Du verkar ha fått ett slag åt huvudet till. Inte låg vi efter dig, vi låg (som vanligt) före dig :D

Jag hann inte se hela förloppet i backspegeln, men jag minns att jag hörde ett däckskrik varvid jag (försökte) se i backspegeln och då var du på väg upp på tanken och sen verkade framhjulet försvinna. En halv highsider med lowsider är min dom.

/Edward

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...