Motsträvig blinkerskontakt

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Z900
Kära expertpanel

Jag försöker lösgöra trådarna från blinkers:na..blinkerserna från sin plastkontakt, utan större framgång.
En Googling säger att det finns små tappar/flikar som ska pressas in för respektive tråd för att enkelt kunna dra ur dem ur sitt kontaktfäste.

Såhär ser fanskapet ut:
blinkerskontakt HD.jpg

Jag har använt en riktigt liten spårmejsel, ca 2-3 mm bred, för att trycka på de där små vita plastdetaljerna och även på små mässingsbleck som inte syns på bilden tyvärr. De blecken verkar det som att Google rekommenderar, men de är stumma och inte fjädrande.

Några goa tips förutom att klippa trådarna?

/förtvivlad man snyftande i fosterställning under skrivbordet

Titta noga och försök se efter om kontakthylsan är delad - ibland är hylsan gjord så att en del av den är ett lock som spärrar alla stift från att åka ut. Ett annat tips är att lägga upp bild på båda sidor av kontakten så kanske det blir lättare att gissa sig till hur den är konstruerad

Är det så att denna del kan fällas ut - är ihopsnäppt??
1789634610464.png

Många kontaktstycken har ju låsflärpar som man lättar på från motsatt håll mot där kablarna går in.

Är det så att denna del kan fällas ut - är ihopsnäppt??
View attachment 532962
- Den har jag snäppt loss och fällt ut. Trådarna sitter dock bergfast ändå, vilket indikerar att något annat håller dem.
Problemet är att jag inte vet vilka små jä*la tappar som kan hålla fast trådarna, eftersom jag tryckt på alla smådelar i hopp om att lossa någon spärr/hake.

- Från motsatt håll säger du..okey, det får jag väl kolla.
Men Google menar envist på att det ska finnas någon hållhake där trådarna går in.
Japp, men den flärpar upp och låser när hylsan/stiftet trycks in. Så den lossnar när man trycker in ett passande tunnväggigt rör från andra hållet.

Brukar antingen vara en eller två små "bleck" som låser hylsan eller stiftet.
Enkelt bleck sitter på över eller undersida, dubbla bleck så är det en per sida.

Jag har haft framgång med lite olika prylar, knappnål, tunn ståltråd eller liknande.

- Ett passande tunnväggigt rör...är det sånt alla förväntas ha liggandes hemma?
Man förväntas inte pilla med sådant hemma. Min erfarenhet av just små stift är att man brukar försämra funktionen när de lossats en gång med sådant man har hemma - ex. har jag en sats urmakerimejslar, men även de är oftast lite för stora.
Runda stift kräver absolut rätt verktyg som Steffe skriver, fyrkantiga/platta stift kan det gå med liten mejsel eller att klippa/slipa till ett bladmått som man sedan pillar in för att lätta på låshaken. Att tänka på är att inte dra i kabeln samtidigt som man försöker lätta på låshaken, då låser den bara ännu mer. Metoden är att pilla in verktyget så att låshaken trycks ihop o sedan dra i kabeln.
Alternativen är att ha rätt stifttyp liggande som reservdel (ja, jag vet - det är inget man har liggande, framförallt som det finns hundratals olika varianter) - eller att bygga om båda sidorna om man skall skarva ihop kablage, men skall kontakten in i ett gjutet hus på motgående detalj så är man låst till att använda rätt modell.

Har du en saxsprint hemma som går att peta in?
Brukar vara lite olika storlekar och är ju hårda nog för att ta i lite med.

Det går ju alltid att trycka ihop den när du är klar och så kan du använda den till sitt riktiga syfte när du är klar.

Jag ska se vad som finns i gömmorna i garaget efter jobbet. Frågan är var man egentligen ska trycka/pressa någonstans.

Enligt ChatGPT - som beskriver det på det här något personliga sättet - ska det in här:

1789708599328.png

Det är nog nåt från engelskan, det har ju lock picking, ice pick, pickaxe, etc.

Både Biltema och Kjell har haft små kit med de nödvändiga verktygen

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...