Motstånd

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Min hemmasnickrade gumpvärmare (gjord av värmare avsedd för handtag och inlagd i sadeln) värmer FÖR bra.
Jag har den igång på low-läge ca 1 min sedan stänger jag av o värmen håller i sig en bra stund vilket är helt ok.

Jag skulle vilja kunna ha den igång konstant men då måste jag få ner effekten lite. Effekten ligger nu på 20w. Kan jag bara sätta ett motstånd var som helst i "slingan"? Typ ett sådant här:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55368492

Eller hur ska jag göra? Hur stort motstånd ska jag ha om jag vill sänka effekten med ca 50%?

ett trådmotstånd kommer brinna med en gång.

räkna först ut vilken effekt du vill ha i kretsen, sen dimensionerar du motståndet efter det. OBS! ta hänsyn till resistansen och effekten på motståndet!

lite formler:
P=U*I
U=R*I

P= effekt, watt = Ex 10W
U= spänning volt = 12V
I= ström Ampere = 0,833A
R= resistans Ohm = 14,4 Ohm

om du vill att den enbart skall lämna 10W i värme så skall du ha ett motstånd som är på 10W (minst) och 14,4 Ohm.

Edit: motstånd hittar du sen hos www.elfa.se

/J

Koppla in den andra handtagsvärmaren i serie med den första under sadeln så får du dubbla motståndet/halva effekten.
Ett motstånd blir varmt.... så det är inte bara att linda isoleringsband runt och gömma det .

Koppla in den andra handtagsvärmaren i serie med den första under sadeln så får du dubbla motståndet/halva effekten.
Ett motstånd blir varmt.... så det är inte bara att linda isoleringsband runt och gömma det .

Kan du rita om mitt kopplingsschema så att det blir seriekopplat?

Bifogat

• Kopplingsschema_värmehandtag.jpg
    Kopplingsschema_värmehandtag.jpg
    94.9 KB · Visningar: 59
såhär:

Bifogat

• element.JPG
    element.JPG
    93.7 KB · Visningar: 52
Under förutsättning att varje "folie" är på 20W. Om det är den sammanlagda effekten som är 20 W så blir det bara 2,5 W per folie om dom seriekopplas alltså 5 W i häcken om du använder båda på sadeln.

20/2 = 10W per "folie"

I=P/U = 10/12 =0,83333.... A

U=IxR => R=U/I = 12/0,833333 = 14,4 Ohm

Seriekoppling ger 14,4 + 14,4 = 28,8 Ohm

I= U/R = 12/28,8 = 0,41666666... A

Om man seriekopplar två lika stora motstånd får man halva spänningen över varje motstånd alltså

12/2 = 6V

P=6x0,41666666...= 2,5 W från varje "folie"

Last edited:
Under förutsättning att varje "folie" är på 20W. Om det är den sammanlagda effekten som är 20 W så blir det bara 2,5 W per folie om dom seriekopplas alltså 5 W i häcken om du använder båda på sadeln

Touringbutiken anger att det handlar om 20w. Eftersom det inte anges huruvida det är ett eller båda som ger 20w så förutsätter jag att det är båda. Misstänker att det trots detta kommer att bli tillräckligt varmt om både klockspel och skinkor :)

Touringbutiken anger att det handlar om 20w. Eftersom det inte anges huruvida det är ett eller båda som ger 20w så förutsätter jag att det är båda. Misstänker att det trots detta kommer att bli tillräckligt varmt om både klockspel och skinkor :)

Du får väl sätta ena folien på skjutsplats så gumman är uppvärmd när ni kommer hem.:tuttar

Såg i ditt garage att du haft en Casal.
En sådan hade jag också :banana
Det var den mest trimvänliga moppen man kunde få tag i 1975.
Ful som styk dock men som sagt, det gick att skrämma upp den rejält :D

Ahh, det ska jag fan göra när det blir dags att klä om sadeln, fast då bygger jag nog någon PWM krets så man får steglös reglering av värmen.
Det kan ju förlänga sesongen flera dagar kanske.

Såg i ditt garage att du haft en Casal.
En sådan hade jag också :banana
Det var den mest trimvänliga moppen man kunde få tag i 1975.
Ful som styk dock men som sagt, det gick att skrämma upp den rejält :D

Har och den är :TOKUPPSKRÄMD :yoparty

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back