Motstånd till Gixxer 1000 -01

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
Jag har en Power commander på min hoj, behöver jag stoppa ett mot stånd på 6,8 ohm så att den drar ut på högre växlar eller fixar jag det med powercommander?
 
Du måste stoppa in ett motstånd, annars är hojen varvtalsbegränsad på 6:an. Köp ett motstånd som kan kopplas in med originalkontakter på www.gixxer.com så slipper du klippa sladdar.
 
Gasarn skrev:
Du måste stoppa in ett motstånd, annars är hojen varvtalsbegränsad på 6:an. Köp ett motstånd som kan kopplas in med originalkontakter på www.gixxer.com så slipper du klippa sladdar.

har du ett motsånd på din hoj, fungerar det?
Tror du det går att fixa själv med ett 6,8 motstånd?
 
Ja, jag har ett motstånd http://www.pro-libertate.com/gsxr1000/J__Products/JSD/jsd.html
Det funkar. Effekten kan Du läsa spaltmeter om på www.gixxer.com och lite på sporthoj.com. Jag upplever ingen stor skillnad på de lägre växlarna. Den känns lite "mjukare" vid gaspådrag. Toppfartsbegränsningen märks!
Du kan lätt löda ihop en "TRE" själv. Om Du köper från Jeff ovan får Du en snygg plug and play-lösning, och kan återställa till original på 1 min.
 
Blir ett motstånd för min del

En trevlig kille vid namn laser ska mest troligt beställa hem en byggsats åt mig........Snällt:)
 
Re: Hur menar dom?

T.Bergström skrev:
Will not work with Yoshimura EMS GPS when using the expansion HUB

Yoshimura EMS och PC III fungerar på samma sätt.
Det är bara 2 olika tillverkare.
På yoshi boxen fins det lite mera lull lull som tex shift light styrning mm men den kostar därefter också!!!!
Du som har en PC III :a har inga problem att använda en TRE.
 
T.Bergström skrev:
...behöver jag stoppa ett mot stånd på 6,8 ohm...

Jo, man vill ju inte ha stånd på hojen i onödan :D
/F (Sorry, men jag kunde inte låta bli).
 
Det finns iofs lite olika TRE-moddar. En heter Ivan's och kostar skjortan (samma funktion). En annan heter G-pack och är ännu dyrare.... Det kanske var någon av dessa han ville sälja till dig?
 
Jag har ingen TRE på min hoj. Visserligen är det en tysk import men det ska inte vara någon skilnad. :fakta
Min bryter vid c:a 12 750 på 6:ans växel.
Ingen begränsning här alltså. :rock

Har ni testat att varva ur hojarna?
Vid vilket varvtal bryter dom?

T.Bergström/ TRE funkar även på PC II.
 
TRE = timing retard elimination. 6.8 kohm motstånd som lurar ECU`n att femte växeln är i hela tiden.MEDFÖR: att den strypning som finns på 1-3 växeln alt. 1-4 växeln försvinner, denna förändring av tändkurvan har Suzuki gjort för att uppnå kraven på buller o avgaser. EFFEKTEN av modet är möjligtvis lenare hoj på låga varv samt en viss effekthöjning vid gaspådrag från låga varv(vissa märker det å andra inte, dock måste skiten kopplas rätt).En annan effekt är att 300 km/h begränsningen försvinner när ECU tror att femte växeln är i( om nu dräparen går fortare det vill säga)Detta för att ej spridarna i en cylinder ej stängs av vid 300 blås. Har själv ej nått 300.........Men man får väl prova till våren för här det is på gatorna nu....
Beställde själv JeffWs JSD från USA, tog 1.5 vecka samt billigast i världen om du inte vill löda själv.Annars en bild här
 

Bifogat

  • tre_hw.gif
    tre_hw.gif
    7.8 KB · Visningar: 227
TRE orgianlet

Från ivansperformanceproducts.com har jag till salu om någon är intresserad. Inkl. anslutnings anvisningar etc. 500:-
Kostar hos Öteråkers el. dylikt 995:-
 
Re: Hur menar dom?

T.Bergström skrev:
Will not work with Yoshimura EMS GPS when using the expansion HUB

Når du bruker tillegsmodulen til Yoshi EMS som kobles opp mot GPSen så er det klart at man ikke kan bruke en simpel TRE.

MAn kan jo ikke samtidig både ha GPS och TRE.... eller kan man?

Yoshimura GPS ( med expansion hub / EMS ) kobles i mellom den Orginale GPS och ECUen. Når man har gjort det kan man legge+/- bensin og tanding OVER HELE registeret på varje gear.

Hvis man lager en enkel "tre" vil jo ikke EMS "se" annet enn det ene gearet ( feks 5an ).

Hvis man vil ha Yoshimuras GPS OCH oppheve hastighetsbegrensingen i 6te gearet ( som IKKE er en varvtalskutt men et kutt av bensintilførsel på cylinder 1 )må man demontere den orginale TRE och loda en "jump wire" fra 5an til 6te gear.
 
Yes, En TRE kan ej användas med power CommanderIIIr eller nån anna Yoshi eller liknande SOM man kan justera tändkurvan med.
Dock med PCIIIusb går det finfint!
 
Pinnen skrev:
Yes, En TRE kan ej användas med power CommanderIIIr eller nån anna Yoshi eller liknande SOM man kan justera tändkurvan med.
Dock med PCIIIusb går det finfint!

NÅ har jeg tilfeldigvis en Hayabusa med 239 hk OG Yoshimura EMS og har prøvd all værdens TRE på dynobenk så det går fint ann å bruke TRE och Powecommander IIIr eller Yoshimura EMS tilsammans.


MEN i lag med Yoshimura GPS unit vil en TRE overstyre denne... men du kan fint bruke TRE uansett...du får bare ikke utnyttet Yoshi GPSen....


Ta det fra den som har testet mest i Scandinavia på Hayabusa og TRE.......
 
Re: Re: Hur menar dom?

Yngve skrev:


MAn kan jo ikke samtidig både ha GPS och TRE.... eller kan man?


Dette var ironi...
 
Hur var det nu kan man använda Powercommander pc3r tillsamans med TRE eller G-Pack???
Vilken Powercommander ska man satsa på PC3R eller PCusb???
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top