Motstånd (EL)

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Hej

Dålig på det här med el. Men vill få ner 12 v (55 W) förmodligen 6 Ah för det är vad batteriet ger. Till 3 v 220 mAh (Förmodligen har ampere inte något med detta att göra men skriver det endå). Vad behöver jag för motstånd för att uppnå detta?

\Masonit
 
Du har blandat ihop grejer här..
om jag inte e halvt borta så ska den vara på 40 ohm och klara 2 W
 
Resistansen R=U/I
Du vill ha 3V och 220mA från 12V vilket ger 9V/0.22A =41ohm

I denna resistans utvecklas värme: P=UxI
9Vx0.22A-> 1.98Watt

Alltså behöver du sätta ett motstånd på ca 41ohm som klarar minst 2Watt i serie med det du vill driva....

Transformator kräver växelspänning.
 
Det låter mest som om du är ute efter en spänningsregulator. Koppla in en sån så får du 3V från 12V.
Kolla efter spänningsreg. på elfa. Inspänning >=12V och utspänning = 3V.
Det finns 3 tåtar till kretsen: Inspänning, jord och utspänning. Kan inte bli enklare.
 
Det låter mest som om du är ute efter en spänningsregulator. Koppla in en sån så får du 3V från 12V.
Kolla efter spänningsreg. på elfa. Inspänning >=12V och utspänning = 3V.
Det finns 3 tåtar till kretsen: Inspänning, jord och utspänning. Kan inte bli enklare.

Vilken regulator tänker du på då?
Det brukar krävas några kringkomponenter - tex ett par kondensatorer för att de ska fungera. Dessutom behöver de kylning.

Enklast är ett motstånd.

Problemet med att använda ett motstånd är om lasten varierar i ström så kommer spänningen att variera och då behövs en lite smartare spänningsreglering och då får man göra det lite mer avancerat.
 
Exakt vad ska det användas till? Bästa sättet att göra något beror på vad det ska användas till, och du har inte gett oss någon viktig information alls egentligen... Däremot vet vi att du inte kan mycket om el. ;) Ge oss all info du har så får du bäst svar.
 
Använd helst inga resistorer för att ta ner spänning eller begränsa större strömmar vid belastade kopplingar - man eldar upp effekt i onödan. Bättre att ha spännings- eller strömreglering med därtill avsedda kretsar. Ger jämn ström eller spänning (beroende på applikation) och belastar inte hela kretsen i onödan.
 
Använd helst inga resistorer för att ta ner spänning eller begränsa större strömmar vid belastade kopplingar - man eldar upp effekt i onödan. Bättre att ha spännings- eller strömreglering med därtill avsedda kretsar. Ger jämn ström eller spänning (beroende på applikation) och belastar inte hela kretsen i onödan.

Även dessa "eldar" upp effekten och måste sitta monterade på kylflänsar.

Att switcha och transformera spänningen är bra, och det finns moduler för det, men det är inte en billig och snabb lösning.

2 Watt är inget att oja sig över.
 
Är förbrukaren känslig för spänningsvariationer är motståndsreducering inte en bra lösning i fordonssammanhang då spänningen varierar, batteriet ger 12V men generatorn upp till 14V plus att motståndet kan variera något med temperaturen.

Nu verkar just denna utgått ur Elfas sortiment men typ en sån här (fast 5v) använde jag till GPSen på hojen, jag gjorde en enkel kylfläns av 6mm aluplåt som jag sågade lite jack i för att få kylflänsar och så lite kiselpasta mellan, inga kringkomponenter krävdes .
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2017875.htm
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top