Motorvarningslampa R1 04

Jocke.P

1.38.7
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På jobbet (känns det som)
Hoj
R1 Räser
Orange motorvarningslampa lyser fast.Det sitter Arrows helsystem på och kontakten till exup motorn är bortkopplad, är det därför och hur byglar jag kontakten för att "lura" ecu:n att allt ät OK ?

Det måste finnas andra som kör med helsystem och har samma problem :va

Jag har kollat igenom felmedelandena i mätaren och det finns inget om motorfel eller exup fel.

PLEASE HELP !
 
På min lyser också motsvarande lampa om man tar bort kontakten till avgasventilen då ECU:n tror att den är trasig. På min kan man lossa hjulet vid servomotorn eller helt enkelt ta bort vajrarna i stället. Så länge motorn går är ECU:n nöjd. Kanske du kan testa något liknande?
 
Själv monterat på helsystemet?

Är själv inne på att byta till ett Akrapovic helsystem och tänkte göra jobbet själv.
Behöver man lossa kylaren eller nåt för att komma åt cylinder muttrarna vid av/på montering?

Rätt åtdragningsmoment av muttrar vid montering mot cylinder?

Ang exup vajrarna,blev lite osäker där men ska dessa lossas vid exup motorn?
Finns ingen risk för att man ändrar,ställer om något när man börjar "dra" i dessa vajrar,för eventuellt framtida återställning/montering av org systemet.

Såg även ut som man kunde lossa något vid själva ventilen på org röret men då är risken kanske större att man får denna i fel läge sen :confused:
 
R1 racer skrev:
Tackar!
Något mer att tänka på när jag ska lossa org röret från cylindern?
Måste jag lossa kylaren något osv nåt att tänka på?
Jag behövde inte lossa nåt,glöm dock inte o kolla så packningarna ligger kvar förstås.
Annars e det plätt lätt,tog mig ca 1 timme från början till slut :)
 
Helsystem

R1 racer skrev:
Själv monterat på helsystemet?

Är själv inne på att byta till ett Akrapovic helsystem och tänkte göra jobbet själv.
Behöver man lossa kylaren eller nåt för att komma åt cylinder muttrarna vid av/på montering?

Rätt åtdragningsmoment av muttrar vid montering mot cylinder?

Ang exup vajrarna,blev lite osäker där men ska dessa lossas vid exup motorn?
Finns ingen risk för att man ändrar,ställer om något när man börjar "dra" i dessa vajrar,för eventuellt framtida återställning/montering av org systemet.

Såg även ut som man kunde lossa något vid själva ventilen på org röret men då är risken kanske större att man får denna i fel läge sen :confused:

Jag vet,

Köp mitt Akra Slip On.. Lite jobb och fint ljud. Dessutom är det inte såå jättestor skillnad efter montage av helsystem. Jag menar effektmässigt. Glöm inte heller att bänkning måste göras efter det.


/C

Zmurfen skrev:
Alt 1.
Ta bort org systemet men låt exup servot sitta kvar= ingen felkod.

Alt 2.
Ta bort allt inkl servo o beställ tjuvkopplare härifrån:
www.ivansperformanceproducts.com


Lycka till...

Varför beställa tjuvkopplare ? vad är dess uppgift?

/C
 
Canoli skrev:
Jag vet,

Köp mitt Akra Slip On.. Lite jobb och fint ljud. Dessutom är det inte såå jättestor skillnad efter montage av helsystem. Jag menar effektmässigt. Glöm inte heller att bänkning måste göras efter det.

Ok!
Men tror det skulle bli lite svårt att få det till att passa snyggt med 03:ans Slip On på en 04:a ?
För det är väl en 03:a du ha Canoli ?

På min gamla 00:a gjorde ett helsystem hela 11 hk extra på bakhjulet efter justeringar och öppnare luftfilter.
 
Last edited:
R1 Racer,

Här har du momenten för allt på din 04a

Angånde mitt Slip On, du har helt rätt. Jag var inte vaken när jag svarade tidigare. My mistake.

/C
 

Bifogat

  • 04Engine1small.JPG
    04Engine1small.JPG
    68 KB · Visningar: 57
  • 04Engine2small.JPG
    04Engine2small.JPG
    63.1 KB · Visningar: 45
  • 04Engine3small.JPG
    04Engine3small.JPG
    65.4 KB · Visningar: 51
Last edited:
Sätter man på ett akra slipon samt byter mellanröret= tar bort katten,
så kommer den gå magert som fan ,det gjorde min, så även med slip on(akra)
krävs pcIII,a och bänkning, o ja där blir bra knalle med slipon också :tummenupp
 
Zmurfen skrev:
Så att man kan ta bort servo motorn helt o hållet,spara vikt.

Precis vad jag gjorde på min 03:a, däremot hade jag ingen tjuvkopplare för att lösa mitt problem med felkoder utan bara en resistor för 3 kr.

Nu har jag inte en 04:a med en tjusig katalysator, kanske behövs mer än bara resistor för att lösa felkodsproblemet på 04:a.

Nu var det så att jag trodde R1Racer hadde en 03:a därav min fråga om tjuvkopplaren.

Dags o jobba igen da.

/C
 
Sniper skrev:
1880499 Sätter man på ett akra slipon samt byter mellanröret= tar bort katten,
så kommer den gå magert som fan ,det gjorde min, så även med slip on(akra)
krävs pcIII,a och bänkning, o ja där blir bra knalle med slipon också :tummenupp


Hur märkt du att den gick magert? Gick den dåligt?

Hur mycket vann du i hk o vrid och fick du bort dippen i mellanregistret som är på R1-04?
 
Sniper skrev:
1880499 Sätter man på ett akra slipon samt byter mellanröret= tar bort katten,
så kommer den gå magert som fan ,det gjorde min, så även med slip on(akra)
krävs pcIII,a och bänkning, o ja där blir bra knalle med slipon också :tummenupp

Fan, nu blir jag lite orolig....
Har ju Akra slip-on på min men ingen pc.

Vad händer om motorn får gå för snålt???
Den har ju gått så sen jag köpte den för två årsen.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top