Motorvägspåfart

När det gäller påfarter så vore det bra om folk kunde fatta att det heter accelerationsfält av en anledning.

Kan man GILLA mer än en gång eller!? :tummenupp

FAN, vad jag hatar folk som segar sig på påfarten och glider ut i 110km/h's trafik i 60-70. VANSINNE! :huvet

Och man kan ge sig FAN på att dom snackar i mobil! :kulspruta
 
Då tillhör jag de dumma.

Jag hade kört bil i tjugofem år innan jag fick reda på att det inte är någon som har företräde vid en vanlig motorvägspåfart. Det är gemensamt ansvar som gäller. Naturligt kan man tycka. Men likväl visste jag inte det:brinnerup

Det fick jag reda på när jag själv tog MC kortet.

Dessvärre måste jag meddela dig om att du fortfarande inte har lärt dig det! Det är den som ska ut på motorvägen som har ansvaret :)
 
Kan man GILLA mer än en gång eller!? :tummenupp

FAN, vad jag hatar folk som segar sig på påfarten och glider ut i 110km/h's trafik i 60-70. VANSINNE! :huvet

Och man kan ge sig FAN på att dom snackar i mobil! :kulspruta

eller nån som sitter nästan på ratten och stirrar ut i fjärran :mad:





3115746894_463c5f6959.jpg
 
Dessvärre måste jag meddela dig om att du fortfarande inte har lärt dig det! Det är den som ska ut på motorvägen som har ansvaret :)

http://korkortonline.se/teori/motorvag-motortrafikled/

Påfart till motorväg

Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller.
Finns inget accelerationsfält har de anslutande fordonen väjningsplikt mot trafiken på motorvägen.
Lämna påfarten så snart du kan. Kom ihåg att kolla döda vinkeln.
 
http://korkortonline.se/teori/motorvag-motortrafikled/

Påfart till motorväg

Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller.
Finns inget accelerationsfält har de anslutande fordonen väjningsplikt mot trafiken på motorvägen.
Lämna påfarten så snart du kan. Kom ihåg att kolla döda vinkeln.

Och hur ser man skillnad på accelerationsfält och påfart?

Påfart endast vid tvåfilig motorväg, eller? Annars accelerationsfält? Fyrfilig motorväg. 2+1? Nä... :död
 
Last edited:
Det var nära man blev riktigt korkad där!!:rodnar (tack pjohan)

Men jag skulle gissa att om det inte finns ett accelerationsfält ut till motorväg så måste det väl vara skyltat med stopp-plikt eller annat lämna företräde märke/markering.
 
Du har ALDRIG företräde eller förkörsrätt, däremot kan du vara skyldig att lämna företräde eller ha väjningsplikt!

Jo man har företräde mot anslutande vägar om man kör på huvudled. Sen finns de korsningar med skyltar som talar om att ena vägen har företräde mot den andra.
 
Jo man har företräde mot anslutande vägar om man kör på huvudled. Sen finns de korsningar med skyltar som talar om att ena vägen har företräde mot den andra.

Om jag inte minns fel så är det så att man har plikt att lämna företräde, men man har aldrig rätt till företräde. Allt för att försöka stämma fan i bäcken vad gäller alla paragrafryttaridioter som propsar stenhårt på sin rätt, om det så skulle innebära trejde världskriget.
 
Och hur ser man skillnad på accelerationsfält och påfart?

Påfart endast vid tvåfilig motorväg, eller? Annars accelerationsfält? Fyrfilig motorväg. 2+1? Nä... :död

En normal motorvägspåfart är ett accelerationsfält. Exempelvis:

1315055909.jpg


Edit: Bilden blev lite klippt i högerkant, normal påfart med viss sträcka att accelerera. Tror att påfart med väjningsplikt i praktiken bara förkommer i samband med vägbyggen och då kombinerat med skyltar som påbjuder väjningsplikt.
 
Last edited:
Fnular fortfarande på vad and:s körskolegubbe var ute efter. När jag läser frågan bör man kunna tyda skyltningen, som Road-Ragge skriver ovan, om påfarten försvinner eller fortsätter i en egen fil. Inte fan ska man behöva åka ut på motorvägen för att konstatera det, i så fall är såväl frågan som körskoleläraren dum i huvudet. :smasha
 
Om jag inte minns fel så är det så att man har plikt att lämna företräde, men man har aldrig rätt till företräde. Allt för att försöka stämma fan i bäcken vad gäller alla paragrafryttaridioter som propsar stenhårt på sin rätt, om det så skulle innebära trejde världskriget.

I min körskolebok står att de andra vägarna ska lämna företräde vilket borde betyda att man har företräde om man kör på huvudled. :)
 
Försök hitta någon skrivning om att du på något sätt har företräde i trafiken :fakta

http://korkortonline.se/teori/vajningsregler/
Väjningsregler – körkortsteori

Grunden för alla väjningsregler är att ingen har rättigheter i trafiken, utan det enda som finns är gemensamma skyldigheter. Olika perspektiv på samma situation:
•”Jag har företräde, eftersom jag kör på en huvudled.”
Tankar på att du har rätt till att ta för dig av något i trafiken är farliga.
•”De andra bilarna har väjningsplikt mot mig, eftersom jag kör på en huvudled.”
Bra och trafiksäkert tankesätt
Jo man har företräde mot anslutande vägar om man kör på huvudled. Sen finns de korsningar med skyltar som talar om att ena vägen har företräde mot den andra.
 
I min körskolebok står att de andra vägarna ska lämna företräde vilket borde betyda att man har företräde om man kör på huvudled. :)

Mjaaeeeh, där har de hittat på en lite skum logisk krumbukt. Du på huvudled har inte företrädesrätt, det är bara de andra som har väjningsplikt. :)
 
När det gäller påfarter så vore det bra om folk kunde fatta att det heter accelerationsfält av en anledning.

Klicka på knappen multi-citat och gör flera citat eller kommentarer i ett inlägg. Sen finns ju knappen "ändra" om du vill förlänga ditt föregående citat, men jag antog att du var en besserwisser så du vet ju redan detta.
 
Vafan? Jag förklarar enkelt hur man gör detta om man är medlem på Sporthoj.com

sporthoj.jpg

Funkar 9/10 gånger.
Ha gärna en hoodie och tonade visir så folk tror att du är farlig. Att ha en högljud ljuddämpare (> 120 db) givetvis ett krav.

Lycka till!
 
Och så har man skyldighet att underlätta för filbyte,m.a.o. så får man inte stänga eventuell "lucka" om någon ska ansluta till vägen du färdas på
 
En påfart som blir eget fält markeras med en skylt som är vit med pilar på, tex två pilar framåt och en från höger som sen fortsätter.
F20-vaganslutning-med-separat-korfalt.png
 
Motorvägspåfart :tummenupp det är den enda sträcka där det råder absolut fri fart. Det finns inte en chans att polisen kan ha en fartkontroll på en accelerationssträcka, såna här djuplodande kunskaper är ingenting man lär sig i körskolan :rolleyes:

Finns gott om dem längs E22 iaf. >.< En vid Kallinge, där det tom är stopplikt för påfarten upp på motortrafikleden.

1. Läs
2. Tänk (slå upp om så behövs, t.ex. för att huvudet har lite otur)
3. Svara (om fortfarande nödvändigt efter punkt 2)

Och alltid i den ordningen ;)
 
Vafan? Jag förklarar enkelt hur man gör detta om man är medlem på Sporthoj.com

View attachment 364311

Funkar 9/10 gånger.
Ha gärna en hoodie och tonade visir så folk tror att du är farlig. Att ha en högljud ljuddämpare (> 120 db) givetvis ett krav.

Lycka till!

Du har ju ingen koll alls. Här kan man utan vidare ta innern (Höger) hela vägen tills man passerat den bil som befinner sig längst bort till höger i bild. Det gäller att planera sin körning och på mitt sätt tar du hela fältet i ett svep. Inte anar de att du är på väg och kan alltså inte ställa till det för dig.

Jag borde jobba på körskola!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top