Motorväg genom Borås livsfarlig i regn.

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Kom från Göteborg och skulle till Ulricehamn igår kväll och det regnade lätt. I höjd med stadsdelen Hulta har det lagts ny asfalt på motorvägen och den är SNORHAL i regn.
Kommer in på den i drygt 90 och vägen börjar svänga lätt och direkt utan minsta varning släpper bakdäcket och jag gör en lång sladd.

Så om ni kör igenom Borås på motorvägen och kommer in på svart nylagd asfalt så ta det lugnt, speciellt i regn.

Kom från Göteborg och skulle till Ulricehamn igår kväll och det regnade lätt. I höjd med stadsdelen Hulta har det lagts ny asfalt på motorvägen och den är SNORHAL i regn.
Kommer in på den i drygt 90 och vägen börjar svänga lätt och direkt utan minsta varning släpper bakdäcket och jag gör en lång sladd.

Så om ni kör igenom Borås på motorvägen och kommer in på svart nylagd asfalt så ta det lugnt, speciellt i regn.

Det där gäller hela sträckningen från centrumavfarten till hulta avfarten i båda riktningarna. När dom la den asfalten så var det flertaret bilar som halkade av lite här o var mest dock i motsatt riktning jämfört med vad du körde. Hade för mig dom hade försökt göra något åt det, dom räfflade till ytan eller vad det var.

Last edited:
åkte den vägen igår i en 90 knyck
Ren tur att man klarade sig då...
antar att du menar i höjd med Coop Forum?
vägvärket är ena skojjare ... vet inte om det sitter varnings skyltar där vid våt väglag..?? men det borde dom juh slänga ut omgående

Last edited:
inte direkt ovanligt att nylagd svart asfalt kan vara snorhal i både regn och om det är stark solsken så asfalten "blöder"... är alltid extra försiktig på sånna områden, både med bil å mc.

Men det dom la på innan dom fick räffla den va någon ny sorts expriment asfalt. Det var då bilar m.m fick smaka på räcket var och varannan dag. Vad dom lagt på för typ nu vet jag dock inte, men den verkar ju inte bättre....

När dom fräser i asfalten så sladdar inte bilarna av, men beläggningen är fortfarande sjukt halkig. Verkar vara nån EPA-asfalt som dom kletar ut. Samma sak förra året i rondellen på E20 i Alingsås. Snorhalka.
Har dock reflekterat att dom lyckats bättre med asfaltsmassan i år, det är inte lika halt som det var förra sommaren.

När asfalten blöder så kommer tjäran upp och lägger sig som en film där inte bilarna sliter, det blir oxå halkigt som attan i regn...

åkte den vägen igår i en 90 knyck
Ren tur att man klarade sig då...
antar att du menar i höjd med Coop Forum?
vägvärket är ena skojjare ... vet inte om det sitter varnings skyltar där vid våt väglag..?? men det borde dom juh slänga ut omgående

Jupp, skulle varit från Coop Forum till Hulta om du kommer från centrum.:tummenupp

Inga varningsskyltar vad jag kunde se.:mad:

Strax norr om Halmstad har de en asfaltstyp som är lite röd i färgen. Där satte de ut en skylt "Halt vid regn" Skriven enbart på svenska. Känns seriöst på en europaväg med 120 Km/h.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT