Motortrim mm

GårillaRaggare skrev:
det är heltätt.... provat med dom mesta preparat... inget kommer igeom när det är stängt.... å kolsvart om man håller den mot en arbetslampa.... när du menar storleken, har det nån betydelse eller... inusg är ju större å så, villken va de du menade????

Ventilsätesytan, dvs den 45-gradiga yta som ventilen tätar mot ventilsätet, hur bred är den? Normalt är mellan 0.8 mm till 1.5 mm på en hoj.

Har du kollat kantarellen på ventilen? Om dom är slitna så är inte den ytan 45 grader utan ser mest ut som flänsen på en pitt. Dvs nednött, inbankad och oregelbunden. Det går att fixa i en vanlig ventilslip eller en liten svarv med påmonterad diamantslipskiva. Ivfsh kan jag fixa det med.

Preparat? Vatten har en ytspänning som gör att inget läcker igenom trots att det egentligen läcker. T-röd ska man använda eller typ spolarvätska.

andersbrink skrev:
Ventilsätesytan, dvs den 45-gradiga yta som ventilen tätar mot ventilsätet, hur bred är den? Normalt är mellan 0.8 mm till 1.5 mm på en hoj.

Har du kollat kantarellen på ventilen? Om dom är slitna så är inte den ytan 45 grader utan ser mest ut som flänsen på en pitt. Dvs nednött, inbankad och oregelbunden. Det går att fixa i en vanlig ventilslip eller en liten svarv med påmonterad diamantslipskiva. Ivfsh kan jag fixa det med.

Preparat? Vatten har en ytspänning som gör att inget läcker igenom trots att det egentligen läcker. T-röd ska man använda eller typ spolarvätska.

okej... får ta å lossa ventilerna igen å kolla upp det där....
jag använde avfettningsmedel å K-sprit för att kolla tätheten... ungefär desamma som T-röd....

Nån som har koll på vad man kan göra för att få bort den där knögligheten i insug å utblås kanalerna???

GårillaRaggare skrev:
Nån som har koll på vad man kan göra för att få bort den där knögligheten i insug å utblås kanalerna???

Självstudie i portning: http://www.sa-motorsports.com/diyport.htm

Orkar du läsa mellan raderna (sila snacket) finns det faktiskt lite vettigt att hämta även här: http://mototuneusa.com/success_stories.htm

En Dremmel (som funkar) från Claes Ohlson kostar 800 pix. Flexibel förlängning, 550 pix. Diverse slipstift, hårdmetallfräsar och slippapperstrummor, 500 pix. Topplock att träna på. Som du ser är det inte så värst billigt initialt att göra det själv. Däremot om du planerar att trimma åt andra. Jag har investerat ca 40000 i år på prylar jag använder när jag trimmar, inklusive mirafräs, mini-svarv + hopers hårdmetallfräsar.
Enbart epoxyn (Devcon F2) kostar 750 + moms för en halvliter (den minsta mängd man kan köpa). Hittar du JB-Weld i Sverige kan du skatta dig lycklig! Då kostar det bara 200 spänn för epoxyn.

andersbrink skrev:
Självstudie i portning: http://www.sa-motorsports.com/diyport.htm

Orkar du läsa mellan raderna (sila snacket) finns det faktiskt lite vettigt att hämta även här: http://mototuneusa.com/success_stories.htm

En Dremmel (som funkar) från Claes Ohlson kostar 800 pix. Flexibel förlängning, 550 pix. Diverse slipstift, hårdmetallfräsar och slippapperstrummor, 500 pix. Topplock att träna på. Som du ser är det inte så värst billigt initialt att göra det själv. Däremot om du planerar att trimma åt andra. Jag har investerat ca 40000 i år på prylar jag använder när jag trimmar, inklusive mirafräs, mini-svarv + hopers hårdmetallfräsar.
Enbart epoxyn (Devcon F2) kostar 750 + moms för en halvliter (den minsta mängd man kan köpa). Hittar du JB-Weld i Sverige kan du skatta dig lycklig! Då kostar det bara 200 spänn för epoxyn.

hehehe... lite utanför min budget... :huvet
Får vänta till nästa år å sen snylta på skolans svarvar å annan utrustning... :yoparty
Ja ha faktiskt för mig att lelles sålde den där JB-Weld eller kanske inte, nått liknande kanske det hette.... Du tror inte det går att åtminstonde minska knögligheten med lite sandpapper å sen slipstift med förlängningschock (eller va fan de heter!!) från borrmaskin....????

Alu är mjukt, går tom att skära/skrapa m kniv. Smärgelduk är bra. Stor borrmaskin o slipstift lite svårhanterligt, vill gärna studsa runt o ge fula märken. Inte bra f t.ex. ventilsätena. Liten snabbroterande bättre. Ett par runda filar o några remsor smärgelduk o lite handarbete så här i jultider räcker f småputset.
/u

Det går rätt lätt att bearbeta aluminium - kanske lite för enkelt, på fel ställen om det vill sig illa. Innan du ger dig i kast med att skava bort metall, ta reda på varför du ska göra det - samt var och hur mycket. Det mesta finns på nätet. Ta tillvara helgen genom att lusa av nätet på info om varför och hur man portar. Själv lägger jag till mer material än jag tar bort, fast det beror mest på hur topplocket (de som jag jobbar med) är utformat i sitt originalskick.

T.ex, en lite ojämn yta håller bränslemängden blandad. En helt slät yta kan göra att bensinen separerar lättare från luften och lägger sig som droppar på insugets väggar. Fundera lite på varför fiskar har fjäll och varför valar och hajar inte har en helt slätt skinn. Skrovet på tävlingsbåtar ser ofta ut som ytan på en golfboll.

ulf_lundin skrev:
Alu är mjukt, går tom att skära/skrapa m kniv. Smärgelduk är bra. Stor borrmaskin o slipstift lite svårhanterligt, vill gärna studsa runt o ge fula märken. Inte bra f t.ex. ventilsätena. Liten snabbroterande bättre. Ett par runda filar o några remsor smärgelduk o lite handarbete så här i jultider räcker f småputset.
/u

jo de var nått sånt jag hade tänkt... jag har en sån där bänkborrmaskin som man kan kompla in en wire i så man får chucken/borr/slipstiftet ut flytat ungefär 1½m kan ju vara användbart.... har även skaffat några slipstift (nån nybörjarsats :hihi ) så man får ptova sig fram lite på gamla moppe prylar......

andersbrink skrev:
Det går rätt lätt att bearbeta aluminium - kanske lite för enkelt, på fel ställen om det vill sig illa. Innan du ger dig i kast med att skava bort metall, ta reda på varför du ska göra det - samt var och hur mycket. Det mesta finns på nätet. Ta tillvara helgen genom att lusa av nätet på info om varför och hur man portar. Själv lägger jag till mer material än jag tar bort, fast det beror mest på hur topplocket (de som jag jobbar med) är utformat i sitt originalskick.

T.ex, en lite ojämn yta håller bränslemängden blandad. En helt slät yta kan göra att bensinen separerar lättare från luften och lägger sig som droppar på insugets väggar. Fundera lite på varför fiskar har fjäll och varför valar och hajar inte har en helt slätt skinn. Skrovet på tävlingsbåtar ser ofta ut som ytan på en golfboll.

Okej... nu fick mig allt att börja fundera.... ska kolla igen på den där länken du skickade tidigare....
Jag är inte ute efter att göra nån RR portning eller så... bara få ordning på lite små detaljer, ex knotret som jag tror jag kan lösa ganska lätt nu.....
Som du säger så får man ju snabbare svar på gasen om man gör insugs kanalerna "smalare" så nån uppfilning är jag inte ute efter (det är ju ingen moppe heller :hihi ) men mer bara att ta bort det värsta.....

Men nu har jag lite saker att göra iallafall under julen:
1. införskaffa 95-105 munstycken
2. "sandpappra" kanalerna lite...
3. ta reda på nån som kan sälja kolvringar till två 47mm kolvar.. (brände dom förra.... :yoparty )

/ God Jul på er oxå å tack för hjälpen

tjena jag har inge svar på din fråga utan i stället en ny, har en cb 125 -71
hur ställer jag tändningen på den och hur ska den stå ungefär?
har emst mekiat på bilar med V8 så man e lite vilse på motorcykel men allt gammalt med twin e ju fränt

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...