Motortrim mm

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Ort
I ditt arsle!!!!
Hoj
En KUK!!!!
Tjenare...

Har en gammal Honda Cb125 t -79 (även en reservdels motor) som jag håller på å stukar om till lite café stuk... vill ha lite klassisk stil på den... men nu har jag kommit till motorn, körde i sommras med öppna universal luftfilter som verkligen kännbart ökade effekten (eller iallafall känslan). Även när dessutom monterat en kugg extra ifram så drog motorn bättre nu vid 3000varv än vad den original gjode vid 6000-7000varv tidigare.... (har på grund av taskigt väglag inte kunnat test i större skala....)

Men nu ska jag storstäda i motorn å montera 47mm cyllarna (2cylindrig twin) från min reservdels motor (original 44mm) å topparna är planade å insattserna har jag slängt ur ljuddämparna för att få lite manligare ljud i moppen....

Men nu över till min fråga, vad mer kan jag göra utan att lägga ut flera tusen kr??? nån som vet hur stora huvudmunstycken (original 88) jag borde ha nu??
Nån som har något mera tips???

Kanske även nån som har nått styling tips till hojen, någon måste väl ha ägt en 4takts honda från 70-talet förr....

Tack för svar... MVH GårillaRagger!!
 
GårillaRaggare skrev:
Kanske även nån som har nått styling tips till hojen, någon måste väl ha ägt en 4takts honda från 70-talet förr....
Japp. För övrigt ännu sämre hejdare än det:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=31202&page=2
Enkelskiva fram med vajermanövrering från handtaget! Vilken katastrof!

Hade en sån där nån gång (gamla synder!). Är ju född -65. 65+16 blir väl... Få se nu, det blir... Hmm, det borde alltså ha varit runt... Jag hade alltså den där runt åren... Äh, svårt. :confused:
:D

Röd tank, beige + mörkbrun sadel, allt blankt på motor polerat, allt gjutet på motor blev glasblästrat. Allt övrigt blankt blev också polerat. Nån mindre vit toppkåpa också. Jaja, det var modernt då. Dvs om vi bortser från de där irrtierande snabba 2-taktarna som började komma då. Faan va´ snabbt dom gick (då)!
Och faan vad trötta dom är med större mått mätt!
 
Robban_C skrev:
Enkelskiva fram med vajermanövrering från handtaget! Vilken katastrof!

Dvs om vi bortser från de där irrtierande snabba 2-taktarna som började komma då. Faan va´ snabbt dom gick (då)!
Och faan vad trötta dom är med större mått mätt!

Jo du... de där med vajer till skivan känner man ju igen, totaltkasst att bromsa med, tur att bakhjulet inhuserar en trumma... :kocko

ålder har alltid vart nå problem me.. vissa drar av år, men jag plusar på några år... fast ingen märker ju ändå nått, särskillt kärringen i kassan på konsum... :banana

Men 2 takt låter ju skit å ingen stil på...

nån som har några tips till motor mm??

/raggarn
 
Hur mycket pengar är du beredd att hosta upp? Hundralappar, femhundringar eller? Vore det min hoj så skulle jag passa på att snygga upp portarna i toppen när den ändå ska av. Angående förgasarbestyckningen så finns det bara en sak att göra, prova dig fram tills du har rätt inställningar. Ingen kan säga vad du behöver på en motor som inte liknar något annat... Även om någon hade haft en "exakt" likadan motor skulle dom bara kunna ge grova rekommendationer. En noggrann tändningsinställning är också billig effekt. :)
 
Flummo skrev:
Hur mycket pengar är du beredd att hosta upp? Hundralappar, femhundringar eller? Vore det min hoj så skulle jag passa på att snygga upp portarna i toppen när den ändå ska av. Angående förgasarbestyckningen så finns det bara en sak att göra, prova dig fram tills du har rätt inställningar. Ingen kan säga vad du behöver på en motor som inte liknar något annat... Även om någon hade haft en "exakt" likadan motor skulle dom bara kunna ge grova rekommendationer. En noggrann tändningsinställning är också billig effekt. :)

okej.. ska tänka på det...
en 500lapp plus några hundringar är jag nog berädd att ge... men de är svårt å veta vart man ska börja... jag har redan slipat ventilerna å bytt alla packningar....
om man har öppet luftfilet å "öppnare" avgas system, ska man då ha mindre eller större munstycken i förgasarna (2st)???
 
Då, på den där tiden för länge sen. Mycket länge sen lovade jag hjälpa en polare installera nån form av trimkam i hans Honda 125:a. Jag kunde meka, han kunde köpa. Han köpte den där kammen för en hel del stålars (vill minnas att den var rätt dyr) och vi började meka tillsammans. Vid lunch satt nya kammen på plats och nästa steg var att montera centrifugaltändförställningen på kamänden. Brytarna sitter ju som bekant i ena änden av kammen. Jag sa att vi skulle fortsätta tillsammans efter lunch och åkte hem för att få i mig lite föda. Men min polare var så jävla kåt på att få ge sig ut och provköra att han fortsatte innan jag hade hunnit tillbaks. Nu råkar det vara så tändförställningsmekanismen indexeras på kammen med nån form av styrtapp (minns inte exakt hur det såg ut) eller så längst in mot kammen. Min polare hade inte riktigt grepp om sånt där så han drog bara dit förställningsmekanismen utan att leta rätt position. Detta fick till följd att när han drog fast mekanismen med nån mutter/bult i änden så drogs alltså mekanismen snett på kammen, den "red" ju så att säga på styrtappen istället för att lägga sig mot anligget på kammen. Med resultat att kammen gick av vid styrtappen!
Min polare åkte aldrig med trimkam. Han avsade sig alla tankar på trimning och mekande efter den dagen. Sist jag träffade honom (mitten av 90-talet) så åkte han en TDM 850 (eller heter dom 800?) på Gelleråsen i samband med nån bandag.
Den var för övrigt otrimmad! :-)
 
GårillaRaggare skrev:
Jo du... de där med vajer till skivan känner man ju igen, totaltkasst att bromsa med, tur att bakhjulet inhuserar en trumma... :kocko

/raggarn

har man EN skiva fram, dessutom i rostfritt (snyggt men oanvändbart till bromsskivor) och vajerhandbroms duger det inte med ett par fingrar...:(
Som nån sa: hela handen och kläm som f-n....

En av mina andra hojar (avataren) har också singelskiva fram men från Brembo+ gjutjärnskiva+hydraul från handtaget... de e skillnad de´....
 
GårillaRaggare skrev:
om man har öppet luftfilet å "öppnare" avgas system, ska man då ha mindre eller större munstycken i förgasarna (2st)???
Om man byter till öppet filter behövs generellt sett större munstycken.
 
okej.. nu har jag ju lite mer att fundera på.... men det där med tändningen på kamen stämmer inte med min hoj, måste va nån annan model.... dessutom, vad gör en trimkam, har inte riktigt koll på de... om man läser MCM mm så tjatas de gämt om trimkamar men de står aldrig vad den e till för, kan dock tänka mig att den ska öppna stänga snabbare eller nått sånt... (???)

Okej, mun hur mycket större munstycke ska man ha då?? har 88 som e original nu... ca hur mycket större... räcker det med 95???

/ raggarn
 
UrbanTiger skrev:
Utgå från att du behöver mellan 10-20 % ökning på munstyckena. 95-115 borde vara någonstans där du bör hamna. Prova med 100 eller 105 först så det inte går för allt magert. Risken är ju att det blir för varmt om du ligger och pressar utand att du märker det. Bättre att köra lite fetare och sen stega ner om det blir svart sot i piporna och mörkt på stiften.

hmm.. nått sånt.. provade tidigare i sommar (??) med 120 munstycken men det var förmycket... kanske nått runt 94-105 är lagom... hur menar du med att de blir förvarmt??
 
GårillaRaggare skrev:
...det där med tändningen på kamen stämmer inte med min hoj, måste va nån annan model.... dessutom, vad gör en trimkam...
Mycket möjligt att det finns olika varianter på olika årsmodeller eller så.

Kammen/kammarna styr ventilernas öppning och stängning, mer öppet (tid eller lyft) ger mer effekt. Kraftigt förenklad förklaring eftersom kammarna bara är en liten del av helheten. Allt måste lira tillsammans för att resultatet ska bli bra.

Ang bestyckning:
För magert bestyckat och motorn går tokvarmt, främst när du håller rullen stumt. Det är med andra ord farligt att köra för magert. Å andra sidan får du lägre effekt om du kör för fett och det är ju också farligt! :-)
 
Robban_C skrev:
Mycket möjligt att det finns olika varianter på olika årsmodeller eller så.

Kammen/kammarna styr ventilernas öppning och stängning, mer öppet (tid eller lyft) ger mer effekt. Kraftigt förenklad förklaring eftersom kammarna bara är en liten del av helheten. Allt måste lira tillsammans för att resultatet ska bli bra.

Ang bestyckning:
För magert bestyckat och motorn går tokvarmt, främst när du håller rullen stumt. Det är med andra ord farligt att köra för magert. Å andra sidan får du lägre effekt om du kör för fett och det är ju också farligt! :-)

Okej... min tändning sitter nere vid veven... har överliggande kam... om man har planad top.. e de då värt å investera i en kam då?? å vart hittar man en sån??
joo.. lagom e bäst... som jag skrev tidigare så tänker jag köra med en 95-105 istället för org88....
Nån som vet vart man kan få tg på honda Cb 350 four kolvar (alt, bara kolvringarna)??? eller möjligtvis andra kolvar för fyrtakt med ca 47-48mm borr.. å en ungefärligt slag på 41mm...???

/ Raggarn
 
nicke skrev:
du har inga bilder på cafèt?

om vi säger så här... cafét är utspritt över hela garage golvet och i små lådor... annar så har jag bara bilden som förra ägaren tog när den i princip var i originalskick... men sånna bilder är väl ingen här intresserade av.... :hihi
 
GårillaRaggare skrev:
okej.. ska tänka på det...
en 500lapp plus några hundringar är jag nog berädd att ge... men de är svårt å veta vart man ska börja... jag har redan slipat ventilerna å bytt alla packningar....
om man har öppet luftfilet å "öppnare" avgas system, ska man då ha mindre eller större munstycken i förgasarna (2st)???

Vad har du för ventilyta på sätet? Dvs tätningsytan, hur stor är den? Har du kollat tätheten med T-röd? Ett najs ventiljobb och en upprensning av insuget på den lille krabaten kan jag nog fixa för dom pengarna. Vad har du för storlek/tjocklek på ventilskaften och sen på ventiltallrikarna?
 
hur menar du att du monterade en extra kugg fram o motorn drog bättre?
Du är medveten om att du drevat upp motorn för högre toppfart o sämre acc nu?

En sån där hoj har jag med haft, lättmeckad åtminstonde, på med lite öppnare system på den, jag hade nån slags 2 till1 system på den jag hade.
Sewn planade man toppen o höll på, men eftersom man knappast var proffs så lyckades man väl inte justera in allt särskillt bra, utan man ville ju ut o åka bara.
 
Silwer skrev:
hur menar du att du monterade en extra kugg fram o motorn drog bättre?
Du är medveten om att du drevat upp motorn för högre toppfart o sämre acc nu?

En sån där hoj har jag med haft, lättmeckad åtminstonde, på med lite öppnare system på den, jag hade nån slags 2 till1 system på den jag hade.
Sewn planade man toppen o höll på, men eftersom man knappast var proffs så lyckades man väl inte justera in allt särskillt bra, utan man ville ju ut o åka bara.

jag vet att de låter skummt.. men den drog bättre från låga varv.... jag hade ju gjort en hel del fler saker på den då oxå men de var bara kul å känna att fast man drevat upp den så drar den bättre......
 
andersbrink skrev:
Vad har du för ventilyta på sätet? Dvs tätningsytan, hur stor är den? Har du kollat tätheten med T-röd? Ett najs ventiljobb och en upprensning av insuget på den lille krabaten kan jag nog fixa för dom pengarna. Vad har du för storlek/tjocklek på ventilskaften och sen på ventiltallrikarna?

det är heltätt.... provat med dom mesta preparat... inget kommer igeom när det är stängt.... å kolsvart om man håller den mot en arbetslampa.... när du menar storleken, har det nån betydelse eller... inusg är ju större å så, villken va de du menade????
 
Silwer skrev:
smalare ventilskaft gör ju att insugarean blir större.

de har du ju rätt i... å när vi ändå är inne på just det ämnet så är mitt insug ganska knottrigt, om man säger så... (de syns att det är gjutet i aluminium!!) hur råder man bot på det????
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top