Motortemperatur??

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Är det någon som har koll på vad den genomsnittliga arbetstemperaturen är på en radfyra? Under +150 grader??

Det beror ju lite på var i motorn du mäter.
Men kylvattnet bör inte vara högre än 82 grader för bästa effekt.

Dock är det många hojjar som hamnar runt 95-100 grader när man pressar.

Ursäkta om jag var lite otydlig. Jag skall lacka motorn och då är det kanske den varmaste punkten på motorn som man få utgå ifrån?
Jag tänkte köpa 2k lack på sprayburk.

Men om man utgår ifrån att den inte blir mer än +150 grader så klarar det sig?

Ursäkta om jag var lite otydlig. Jag skall lacka motorn och då är det kanske den varmaste punkten på motorn som man få utgå ifrån?
Jag tänkte köpa 2k lack på sprayburk.

Men om man utgår ifrån att den inte blir mer än +150 grader så klarar det sig?

Du klarar dig med ganska goda marginaler. Jag har reparerat ett oljetråg provisoriskt med epoxy med framgång. Epoxy tål 90-110 grader Celcius.

Är motorn över 150 grader utanpå har du nog andra problem än att färgen blir knasig ;)

Det skulle möjligen vara precis runt grenröret, där kanske det kan bli lite varmare i ytan :va

Vad grundar du temperatursifforna på? något att referera till? Tvivlar inte men jag har sökt lite info för optimala temperaturer för 4-taktsmotorer.

Vad grundar du temperatursifforna på? något att referera till? Tvivlar inte men jag har sökt lite info för optimala temperaturer för 4-taktsmotorer.

För ca 20 år sedan körde jag med budgethojjar. Brukade spraya motorblocken med billigaste möjliga blank svart färg jag kunde hitta. Det funkade alltid utan några som helst problem. Jag sprayade allt utom fuggar, cyllar o topp.

Du klarar dig med ganska goda marginaler. Jag har reparerat ett oljetråg provisoriskt med epoxy med framgång. Epoxy tål 90-110 grader Celcius.

Jag har repparerat motorblock provisoriskt med epoxy, och det pallade inte värmen. Det blev mjukt och började läcka. Kemisk metall var det som gällde då...

Dom grundar sig på den vetenskapliga metoden att jag har frågat dom mekaniker i depån som även håller på och bänkar hojar.

Och då har jag fått svaren att blir det varmare så tappar man effekt, och går det kallare så är det samma effekt men slitaget ökar.

Redan vid 90grader ska man ha tapat runt 5 hk säger dom.
Och under 60 grader är slitaget riktigt hårt.

Och kollar man på en termostat så öppnar den oftast runt 78 - 82 grader.

Men sen finns det säkert fok som vet mera som kan ge det optimalaste gradtalet för max effekt.

R1-03; Fisåka visar tempmätarn 73 grader. Sportåka en varm dag, 80-95 ungefär. Fläkten startar på 102, eller om det var 103:va

Jag har repparerat motorblock provisoriskt med epoxy, och det pallade inte värmen. Det blev mjukt och började läcka. Kemisk metall var det som gällde då...

I grunden samma sak. "kemisk metall" tål lite högre temp än vanlig epoxy bara. Jag antar att jag kommit dithän om jag inte permanent reparerat min skada på oljetråget.

I grunden samma sak. "kemisk metall" tål lite högre temp än vanlig epoxy bara. Jag antar att jag kommit dithän om jag inte permanent reparerat min skada på oljetråget.

Oljetråget är ju jätte lätt att ta bort. Det är ju bare å svetsa de...

Oljetråget är ju jätte lätt att ta bort. Det är ju bare å svetsa de...
Ja, men då måste man ha en svets också, och en som kan svetsa. Det har inte den lokala macken om man har vurpat och bara vill åka hem ;)

Man märker förresten att hojar inte är gjorda för svensk höst. Jag hade problem med att få upp tempen över 60 när jag feskörde motorväg hem nu i veckan, +2 ungefär :gnissla

För ca 20 år sedan körde jag med budgethojjar. Brukade spraya motorblocken med billigaste möjliga blank svart färg jag kunde hitta. Det funkade alltid utan några som helst problem. Jag sprayade allt utom fuggar, cyllar o topp.

Kan ju hända sprayen var bättre 20 år sedan. faktiskt:banana

*/ ?>
Back