Motortemp sporthoj .?

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
ducati
Är det någon som har koll på vid vilken temperatur kylarfläkten borde hoppa igång på en Suzuki Gsx1000 r K6 a , eller annan sporthoj ? /wachen :)

Firebladens startar runt 100 +-2 grader C, stannar vid 90-95 :)

Last edited:
jag har nyss köpt en ny Z750 o såg igår att min var nästan uppe vid 100c grader.. tkr de låter lite högt men det är kanske normalt?

750:n går iaf igång vid 106 gr C, som Norman redan skrivit. Samma borde gälla 1000. Ungefär som Kawor som inte får kylning av fartvind :tungan

103 har jag för mig, längesen jag körde men någon grad över 100:tungan

jag har nyss köpt en ny Z750 o såg igår att min var nästan uppe vid 100c grader.. tkr de låter lite högt men det är kanske normalt?

Låter fullt normalt. Både trycksättning och inblandning av glykol ökar kokpunkten, brukar ligga kring 120 grader och med fläkt så stabiliseras temperaturen normalt kring 100 även om fordon är helt stillastående. Rullar man över 40 knyck bör tempen dock ligga lägre men den är väldigt varierande mellan olika hojar.

Last edited:
Min Triumph startar fläktarna (det är två) vid ca 101 grader C, stoppar vid ca 90 C.
Normal temperatur när jag kan köra som jag vill (låg trafik) 82C.
Fastnar jag i rusningstrafik :mad: i Göteborg, ja då stiger ju tempen till fläktarna startar.....:huvet

Tack för snabba svar allihop :yoparty hade hojen min gick till 216 g Fahrenheit = 102g c. och fläkten hade inte startat .Får prova köra den lite varmare nästa gång och få se vad som händer ? Man blir ju lite osäker på tempen när man har endast Fahrenheit på menyn (Uvesamodell) /wachen :)

Har en k7a. gick igång vid 104 grader! minns inte när den stängdes av. hände nästan direkt när man började köra igen:P

är det bra för hojen att det stiger över 100c?
Stod i bilkö och såg hur den bara steg till 100 sakta men säkert..
Fick ju nästan panik eftersom det var min första tur med hojen haha :P

är det bra för hojen att det stiger över 100c?
Stod i bilkö och såg hur den bara steg till 100 sakta men säkert..
Fick ju nästan panik eftersom det var min första tur med hojen haha :P
För motorns del är det ingen fara med 100 grader. Det är heller ingen kritisk temperatur för oljan.

Okej bra o veta :)
Skulle inte vilja att hojen går sönder en varm sommardag sen bara för man är inne i staden bland alla rödljus :P

Okej bra o veta :)
Skulle inte vilja att hojen går sönder en varm sommardag sen bara för man är inne i staden bland alla rödljus :P

Det är värre med stillastående på luftkylda hojar. 70-80% av värmen till motorn tas emot av topparna på en 4-takts toppventilmotor. På en luftkyld motor finns inget vattenflöde som fördelar ut den värmen från toppen till resten av motorn. Värst vid ihållande stillastående har luftkylda stötstångs- och sidventilsmotorer, ty där har man dessutom lågt resp inget oljeflöde genom toppar och cylindrar.

Så med såna luftkylda hojar får man se till att använda sina sinnen till att känna av hur motorn mår, i synnerhet som de sällan har ngn tempmätare.

På en vattenkyld motor är det normalt ingen risk för motorskador innan du nått den gräns när motorn börjat trycka ur sig vatten, så att det finns ånga i delar av kylsystemet. Men när ångblåsor etablerat sig i kylsystem, då är det fara å färde.

Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...