Motorstyrning i miljö och effektens tecken

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Nu handlar det förvisso om en bilmotor men med sh:s samlade kompetens och det faktum att jag inte orkar regga mig på ett bilforum för att bena ut detta så hoppas jag att jag bli förlåten.

Biltillverkare har redan använt sig av konceptet på större motorer (v12)
Det jag vill gör är att plocka ihop en motor med skapligt med effekt, kollar på en rak sexa och kompressormata den, så långt inga problem.
Men eftersom jag även vill kunna använda bilen och inte ser någon anledning till att spy ut avgaser i onödan. Funderar jag på om man kan tex, slå av 3 cylindrar när dom inte används, som vid motorvägskörning.
De som använder sig av tekniken gör det som sagt på större motorer, men vad händer om man säg slår av tändningen och spridarna på 3 cylindrar? *Kommer den gå som en påse skit?
*Kommer den orka dra runt med full kompression på 3 "tomma" cylindrar?
*Kommer man tjäna något på att göra det (Ekonomiskt knappast men miljömässigt kanske)
Hur funkar det på de som använder systemet, kör dom med någon sorts dekomp eller hur gör dom?

Kul o spekulera så vad tror ni ???
/Per

Det korta svaret är nej det går inte på en R6.....

Med en V12 som i princip är 2xR6 så är varje cylinderbank balanserad i sig så då gör det inget om man stänger av den ena. Med en R6 blir det kämpigt framförallt med balanseringen om hälften av cylindrarna på en vev helt plötsligt inte skall tända....

Sen förstår jag inte poängen med kompressor om miljövinst var målet. Turbo möjligen men kompressorn går ju tungt även om det inte tänder i cylindrarna...

Med en V12 som i princip är 2xR6 så är varje cylinderbank balanserad i sig så då gör det inget om man stänger av den ena. Med en R6 blir det kämpigt framförallt med balanseringen om hälften av cylindrarna på en vev helt plötsligt inte skall tända....

Sen förstår jag inte poängen med kompressor om miljövinst var målet. Turbo möjligen men kompressorn går ju tungt även om det inte tänder i cylindrarna...

Kompressor eller turbo var mest för att få förändringen, är helt med på att momentet som kräver att driva runt kompressorn är för stort för att överstiga vinsten av att stänga av ett par cylindrar.
Kollat lite på youtube på animeringar,
http://www.youtube.com/watch?v=NNqmNqaZlKA&NR=1
Finns det inga lösningar på problemen ??

Kompressor eller turbo var mest för att få förändringen, är helt med på att momentet som kräver att driva runt kompressorn är för stort för att överstiga vinsten av att stänga av ett par cylindrar.
Kollat lite på youtube på animeringar,
http://www.youtube.com/watch?v=NNqmNqaZlKA&NR=1
Finns det inga lösningar på problemen ??

Visst finns där lösningar men de skall ju vara ekonomiskt rimliga också...

Någon form av variabel ventilstyrning vore ju väldigt bra för att på så vis se till att läcka ut kompression när cylindern inte har för avsikt att tända. Dels skulle det minska pumpförlusterna ochdels skulle det störa balanseringen mindre.

Vilka cylindrar skall man ge fan i att fyra av är ju nästa spännande fråga. Bäst vore nog någon form av rullande bortkoppling än en gång för att undvika vibrationer. Ett alternativ vore ju att bygga om befintlig balansaxel så att man hade 3 cylindrar avbalanserade för sig själv...

Visst finns där lösningar men de skall ju vara ekonomiskt rimliga också...

Någon form av variabel ventilstyrning vore ju väldigt bra för att på så vis se till att läcka ut kompression när cylindern inte har för avsikt att tända. Dels skulle det minska pumpförlusterna ochdels skulle det störa balanseringen mindre.

Vilka cylindrar skall man ge fan i att fyra av är ju nästa spännande fråga. Bäst vore nog någon form av rullande bortkoppling än en gång för att undvika vibrationer. Ett alternativ vore ju att bygga om befintlig balansaxel så att man hade 3 cylindrar avbalanserade för sig själv...

Tack för svaren, kul o spekulera i alternativ till en 1,2 l miljöhybrid som med tur accar ifrån cyklisterna på cykelbanan bredvid :)

Är det enklare att utgå från en större motor (v8) kanske??

Tack för svaren, kul o spekulera i alternativ till en 1,2 l miljöhybrid som med tur accar ifrån cyklisterna på cykelbanan bredvid :)

Är det enklare att utgå från en större motor (v8) kanske??

En v8 framförallt enl crossplanekoncept är ju betydligt trevligare balanserad från början så där kan man slå av en cylinderbank med rimliga följder för balansen.

Skall man börja mecka med hemmasnickrad snålteknologi skulle jag bygga start/stop teknologi samt bromskraftsåtervinning. Borde gå att göra något hemmasnickeri med rimliga medel och gott resultat...

Håller inte med. Det är masskrafterna vi talar om och på en rak sexa är de helt utbalanserade. Teorierna kring masskrafter/moment/balansering tar inte hänsyn till om cylindrarna tänder eller inte.

En liten snål direktinsprutad 2taktare kombinerat med ett ackumulator drivet hydraulik baserat "backup" system kanske. Snåli vid bara åka och en ruggig kick vid rödljus.

Antag 2st 20L kolvackumulatorer laddade till 450 bar som laddas ur via ett par hydraulmotorer låt oss säga på 5 sekunder.

P=q x Dp [W]

q = 8L/s =SI enhet = 0,008 m3/s
P = 450 bar = SI enhet = 45 000 000 ä

P = 0,008 x 45 000 000 = 360000 = 360 kW (från stillastående )

Man får nog ha justa däck och wheeli bars

Håller inte med. Det är masskrafterna vi talar om och på en rak sexa är de helt utbalanserade. Teorierna kring masskrafter/moment/balansering tar inte hänsyn till om cylindrarna tänder eller inte.

Jo men vid balanseringen har du ju tagit hänsyn till de dynamiska krafterna från förbränningen och går då 3cyl med komp men utan tändning får du obalans från helvetet...

Men du har läst mer förbränningsmotorfysik än mig så jag ger mig nog....

En v8 framförallt enl crossplanekoncept är ju betydligt trevligare balanserad från början så där kan man slå av en cylinderbank med rimliga följder för balansen.

Skall man börja mecka med hemmasnickrad snålteknologi skulle jag bygga start/stop teknologi samt bromskraftsåtervinning. Borde gå att göra något hemmasnickeri med rimliga medel och gott resultat...

Det ena utesluter ju inte det andra.

Intressant, då skulle det alltså fungera med en rak sexa?

En liten snål direktinsprutad 2taktare kombinerat med ett ackumulator drivet hydraulik baserat "backup" system kanske. Snåli vid bara åka och en ruggig kick vid rödljus.

Antag 2st 20L kolvackumulatorer laddade till 450 bar som laddas ur via ett par hydraulmotorer låt oss säga på 5 sekunder.

P=q x Dp [W]

q = 8L/s =SI enhet = 0,008 m3/s
P = 450 bar = SI enhet = 45 000 000 ä

P = 0,008 x 45 000 000 = 360000 = 360 kW (från stillastående )

Man får nog ha justa däck och wheeli bars

jag hade inte velat ha något i närheten som innehåller 450 bars tryck.

Last edited:
Det ena utesluter ju inte det andra.

Intressant, då skulle det alltså fungera med en rak sexa?

jag hade inte velat ha något i närheten som innehåller 450 bars tryck.

Inom hydraulik är inte det något ovanligt. Poclain har till och med 600 bar.

Inget läskigt med det.

Inom hydraulik är inte det något ovanligt. Poclain har till och med 600 bar.

Inget läskigt med det.

Har sett skadorna en "jaws of life" orsakade när en slang brast i handen på en brandman, o då är det ca 100 bar.

Jo men vid balanseringen har du ju tagit hänsyn till de dynamiska krafterna från förbränningen och går då 3cyl med komp men utan tändning får du obalans från helvetet...

Men du har läst mer förbränningsmotorfysik än mig så jag ger mig nog....

Även om motorn är balanserad så kommer förbränning i de tre cylindrarna att skapa obalans mot det tre andra, är jag rätt på det ?

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back