Motorstrul - varm och kall gång

Marlorn

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha XVS 1100 Dragstar
Hej!
Var ute och åkte med hojjen idag och försökte komma på vad som är fel. Den har gått ganska dåligt ett tag nu...

Har kommit fram till att den går hyfsat jämnt då den är hyfsat kall. När man har kört en stund så blir den bara värre.
Känns som att effekten blir förvriden några sekunder när man gasar och den går ojämnt. Bluddrar även på tomgång. Men allra värst är det när motorn har fått jobba en stund.

Va vid en verkstad idag och fråga vad de ville ha för en ventilkoll, då så många säger att gamla kawwor kan ha dåliga ventiler. Ganska dyrt men är det värt att lämna in den för en koll? Kan trots allt inget om hur man kollar och fixar ventiler.

Har även kollat upp och ska nog köpa mer dämpar ull och linda in lite extra i burken. Kanske gör susen vad vet jag...

Måste tillägga att tändstiften verkar okej och har haft förgasarna inne på rengöring och synkning. Dock så sa mekanikern då att han inte riktigt fick bort smutsen i något munstycke.
 
Last edited:
Det kan nog mycket väl vara ventilerna men om man behöver byta ventiler pga att de slitits, så går nog jobbet på mer än vad hojen är värd.
Så mitt råd är tjöp en mekhandbok och försök ställa ventilerna själv.
I tex en haynes manual så brukar det finnas felsökningsguider som kan vara väldigt bra att ringa in vad som är fel.

Skulle felet snabbt komma tillbaka så kan nog ventiler o säten vara utslitna och då kan det bli dyrt.

Men det kan ju vara något helt annat oxå:)
 
Det kan nog mycket väl vara ventilerna men om man behöver byta ventiler pga att de slitits, så går nog jobbet på mer än vad hojen är värd.
Så mitt råd är tjöp en mekhandbok och försök ställa ventilerna själv.
I tex en haynes manual så brukar det finnas felsökningsguider som kan vara väldigt bra att ringa in vad som är fel.

Skulle felet snabbt komma tillbaka så kan nog ventiler o säten vara utslitna och då kan det bli dyrt.

Men det kan ju vara något helt annat oxå:)


Ja, tyvärr så finns det massor som kan vara fel. Lite skumt bara, kan den bli överhettad? Nu när jag tänker på det så har jag bara hört fläkten jobba en gång sen jag köpte hojjen.
 
Körde idag och prövade använda choken lite då och då. Märker ingen omedelbar skillnad men lite bättre går den "en stund" på tomgång.
Bara när den är riktigt varm så känns den väldigt orkeslös och går extremt ojämnt på lågfart.

Kan den få för lite av bensin och luft?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top