motorstop när jag kör över 120 m/tim

Tymo

Kawa future
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
ZX-R
hej kära sporthoj åkare!!

Det har hänt nu andra gången att få motorstop när jag kör över 120 m/tim ... vad kan det vara för fel :( ... jag vet att det e svårt att se felet härifrån, men kan ni tippa på felet !!?? jag tror att motorn kvävs på grund av smuts i filter..men tanken e alltid full.. :va

vill informera att första gången lät jag hojen stå en stund, och kunde få den igång !!! men andra gången dog batteri ....

vad säger ni om det.. ???

obs: har bytt olje med filter för två veckor sen hos lillemans i lund, och dom gjorde ett säkerhets kontrol.. men det var inget fel på den... enligt dem
 
Kan du varva den stillastånde ?
Hur dör den ,rakt av eller tex bluddrar ?
Vad är det för hoj? Årsmodell osv.

Men börja med att byta filter om det är igensatt.
 
Tymo skrev:
hej kära sporthoj åkare!!

Det har hänt nu andra gången att få motorstop när jag kör över 120 m/tim ... vad kan det vara för fel :( ... jag vet att det e svårt att se felet härifrån, men kan ni tippa på felet !!?? jag tror att motorn kvävs på grund av smuts i filter..men tanken e alltid full.. :va

vill informera att första gången lät jag hojen stå en stund, och kunde få den igång !!! men andra gången dog batteri ....

vad säger ni om det.. ???

obs: har bytt olje med filter för två veckor sen hos lillemans i lund, och dom gjorde ett säkerhets kontrol.. men det var inget fel på den... enligt dem

kanske låter löjligt... men kolla luftningen till tanken... är den tät och det inte kommer in någon luft i tanken som ersätter soppan som sugs ut kan fenomenet uppstå...
jag har iallfall råkat ut för det... inte så lite jobbigt heller. :huvet
 
cool säkerhets feature!!
tja kanske inte. Finns det bränsle pump?, kolla om fungerar, eventuellt tryckmätare, finns det bränslefilter, byt, kan vara fullt med skit. Är det nyss det har hänt?, insprutare, har stått med vanlig pump bensin över vintern, kan ha bildats "fällningar" i bensinen, tappa ut så mycket som möjligt. Förgasare, testa och dränera förgasarna, få ut eventuellt vatten mm. Tändning eller annat... Kan vara mycket, men jag tror inte det har med hastigheten att göra... kan du köra ungefär samma tid i timmar minuter ränkat fast saktare? mm mm.

Enkel felsökning, gnista, komp, soppa... sedan jobba därifrån.

Lycka till!! Våren är ju på gång!
 
Är det en kawasaki??
har du haft bort kåporna???


I så fall har du med största sannolikhet missat att montera luftslangarna till luftburken

(trycksättning av flotörhusen)

Brukar sitta ihop med stora luftintaget i fram :tummenupp
 
Droopfy skrev:
kanske låter löjligt... men kolla luftningen till tanken... är den tät och det inte kommer in någon luft i tanken som ersätter soppan som sugs ut kan fenomenet uppstå...
jag har iallfall råkat ut för det... inte så lite jobbigt heller. :huvet



antagligen är din generator pajj därför laddas aldrig batteriet och tändningen dör. om du har tur kan det bara vara en lös sladd, kolla kontakter och sladdfästen från generatorn. heter det generator på en hoj förresten? min tändningskabel glappa en gång, tog mig 20 min var tvungen å slita bort hela tanken innan jag hitta felet som var glapp i en kontakt därunder. värt å kolla iaf! lycka till!
 
hej på er .. !!

Svar på Långa farbron: jo den går att varva den stillstående !!.. den bluddrar innan den dör..hojen e kawa Zx6r-00..

obs:den har hänt med motorstop efter inlämning hos dem lillemans( verkstad) .

den kan vara luftningen i tanken som Droopfy tror.. men tror inte att det e för tät i tanken så att luften kunde inte tränga in !! :va
 
sajk skrev:
antagligen är din generator pajj därför laddas aldrig batteriet och tändningen dör. om du har tur kan det bara vara en lös sladd, kolla kontakter och sladdfästen från generatorn. heter det generator på en hoj förresten? min tändningskabel glappa en gång, tog mig 20 min var tvungen å slita bort hela tanken innan jag hitta felet som var glapp i en kontakt därunder. värt å kolla iaf! lycka till!
Han kunde ju starta den igen.
Och varför skulle generator/batteri vara beroende av en viss hastighet?

Tymo:
Kan du vrida ur den hela vägen på en lägre växel? Typ på ettan.
Dvs är felet beroende på varvtal eller på hastighet?

Rent spontant när man har så här lite fakta så satsar jag också på bränslefel, ex vis trycksättning av flottörhus, igensatt tankventilation eller igensatt soppafilter enligt förslagen här ovan.
Ett annat fel som möjligen skulle kunna ge samma symtom är en kass tändspole. Effektutvecklingen i spolarna ökar med varvtalet och tiden (dvs lång tid på högt varv ger mycket effekt). Å andra sidan kyls spolarna av luften rätt bra i högre hastigheter på de flesta hojar, temperaturen (skilj på temp och effektutveckling) borde därför rimligen bli högre i stadstrafik och där har du ju inga problem.
Som sagt, bränslerelaterat är min gissning men utan mer fakta så kan det inte bli mer än en gissning.
 
Tymo skrev:
... obs:den har hänt med motorstop efter inlämning hos dem lillemans( verkstad) .

den kan vara luftningen i tanken som Droopfy tror.. men tror inte att det e för tät i tanken så att luften kunde inte tränga in !! :va
Jahaja. Kan man misstänka att dom har schabblat kanske? :va
Kolla det där med flottörhusventilationen till luftburken som Peter föreslog. (det är väl fuggar på en sån?)
Har dom mekat med knarren så kan tanken mycket väl ha varit demonterad och sen kanske dom har slarvat vid montering.
 
Många bra idéer, kontrollera även så att inte verkstaden har klämt bränsleslangen när hojen var inne...


Edit

Oj Castrol, där var du snabb :D
 
Last edited:
VÄLDIGT vanligt på kaworna med trycksättningen till flotörhusen
just att folk missar att återmontera efter mek
har själv råkat på ett par st

Den första tog många timmars felsökning för ett sånt simpelt fel
 
Tymo skrev:
hej på er .. !!

Svar på Långa farbron: jo den går att varva den stillstående !!.. den bluddrar innan den dör..hojen e kawa Zx6r-00..

obs:den har hänt med motorstop efter inlämning hos dem lillemans( verkstad) .

den kan vara luftningen i tanken som Droopfy tror.. men tror inte att det e för tät i tanken så att luften kunde inte tränga in !! :va

lite luft läcker ju in... men kanske inte tillräckligt snabbt... vet bara att jag haft problem med det.
det brukar pipa lite i tanken när den suger in luft.
ha hojen igång en stund och stäng av och lyssna.
är ju värt ett försök. =)
 
Hade liknande problem med min Kawa i somras, motorn stanna lite då och då, mitt fel var att batteriet var dåligt, köpte ett nytt och sen dess har det varit frid och fröjd.
Det tog ett tag innan jag fatta att det var batteriet. Prova
 
Hade liknande problem med min förra kawa. Smuts i bensinfiltret.
 
and_79 skrev:
Hade liknande problem med min Kawa i somras, motorn stanna lite då och då, mitt fel var att batteriet var dåligt, köpte ett nytt och sen dess har det varit frid och fröjd.
Det tog ett tag innan jag fatta att det var batteriet. Prova
jag kan tänka mig att mitt batteri e dåligt men motorn var redan igång.. spelar batteri ett stor roll vid körning !!! jag trodde att batteris uppgift att starta motorn bara !!
 
Jag skulle kolla vacumslangarna om jag var i ditt läge. Jag råkade ut för samma sak som du. då var en slang under hastighetsmätaren loss. det var iofs en 9:a -98.
 
Tymo skrev:
jag kan tänka mig att mitt batteri e dåligt men motorn var redan igång.. spelar batteri ett stor roll vid körning !!! jag trodde att batteris uppgift att starta motorn bara !!
Trodde inte det heller, men det spelar visst roll, men om din motorcykel bara stannar när du ligger i 120 o uppåt så är det kanske något annat som är fel, som de andra skriver om.
 
blub skrev:
Hade liknande problem med min förra kawa. Smuts i bensinfiltret.
om det e smuts i bensinfiltret !! varför kunde jag köra vid lägre hastighet utan problem!! den här motornstop har hänt två gånger, och en gång skulle köra i tvåan med hög varv då plötsligt började hojen bluddrar men ändå kunde jag försätta köra utan att bli tvungen för att stanna ....
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top