motorstörningar

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
HEJ.Jag gar en gsf 1200 -04 som har börjat gå väldigt ryckigt på låg/mellanvarv dvs 1500-3500varv(tyvärr laglig fart).Hojen har gått 1100 mil.Accelerationen är utmärkt o hojen svarar bra på gaspådrag.Det verkar som den går bättre då man skjutsar dvs då
motorn belastas lite mer.Där jag lämnar in på service påstår han att just mellanvarv/lågfart är väldigt svårt att ställa in....Men som det är nu ,tappar man lusten att åka.....
NÅGOT TIPS....?
mvh HOLM

Det har inget med ryckutjämnarna att göra? Dvs gummigrejerna som gör att bakdrevet inte har direkt metallkontakt med bakfälgen. När de börjar vara glappa kan det nog rycka en del. Iofs låter 1100 mil väldigt lite.

rycker de bara eller misständer den på nå vis så motorn rycker?

1100 mil då är det strax dags för ventiljustering med tillhörande förgasarjustering(1200 mil). Banditerna brukar oavsett vad servicekillarnas bekvämlighetsvar ("näe, det hör vi om det behövs") behöva en ventiljustering vid 600-1200 mil och därefter verkar de inte röra sig mycket alls. När man justerat ventilerna andas motorn annorlunda och då behövs förgasarsynkronisering. Speciellt i det registret 1500 - 3500 (synkning sker vid ca 1750 varv).
Är du mekkunnig kan jag bistå med mekmanual iofs till en 2001 men det mesta är identiskt. Järna ligger ju inte alltför långt från Tokholm så det går säkert att möta upp ngnstans.

störningar

Anders R skrev:
2305118 1100 mil då är det strax dags för ventiljustering med tillhörande förgasarjustering(1200 mil). Banditerna brukar oavsett vad servicekillarnas bekvämlighetsvar ("näe, det hör vi om det behövs") behöva en ventiljustering vid 600-1200 mil och därefter verkar de inte röra sig mycket alls. När man justerat ventilerna andas motorn annorlunda och då behövs förgasarsynkronisering. Speciellt i det registret 1500 - 3500 (synkning sker vid ca 1750 varv).
Är du mekkunnig kan jag bistå med mekmanual iofs till en 2001 men det mesta är identiskt. Järna ligger ju inte alltför långt från Tokholm så det går säkert att möta upp ngnstans.
Tack för svaret men jag avvaktar 1200-servicen,Dock fann jag ett tändstift som såg rostigt ut,måste kommit in tvättvatten ner i hålet med överslag som följd!

holm44 skrev:
2305152 Tack för svaret men jag avvaktar 1200-servicen,Dock fann jag ett tändstift som såg rostigt ut,måste kommit in tvättvatten ner i hålet med överslag som följd!

Treans tändstift(från vänster när man sitter på hojen) blir alltid rostigt på min men den bara går och går(5000mil). Jag tror inte det blir överslag där då det finns bra avrinningshål så ngt vatten ända upp till tandhatten tror jag inte på. Om du tror att det är tändrelaterat prova att trycka i tändkablarna i tändstifthattarna eg är de skruvade dit sitter en liten gänga i tändstiftshatten. Jag har fått loss två av mina tändkablar av misstag när jag skulle byta tändstift.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg