Motorstöd/stativ för mc-motor

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Funderar på att köpa mig ett motorstöd/stativ, så jag kan mecka motorer lite lättare, än att ha den på en bänk.

både biltema & jula säljer för under 600:-


601021.jpg
15-370_m.jpg

funkar dessa till mc motorer eller behövs det byggas om / modifieras för att det skall fungera ?


och finns det någon som har använt någon av dessa / eller hemmabygge till en RD 350 motor ?
 
Beror ju på hur mycket du skall riva, men med ett gäng byggvinklar funkar det.

Är man lite lat lagd tar man byggvinklar och klipper ner i bänksaxen, tydligen...
 
Hejsan,
Det går alldeles utmärkt!! Du behöver bara göra egna fästen som passar till din motor. Det gör du enkelt med
med platt järn. Just på denna bild sitter det en Suzuki RG500 motor. Mycket praktiskt att kunna rulla runt och snurra på motorn som dessutom inte rullar runt på mekbordet!!

post-39312-0-72074100-1387021004_thumb.jpg
 
Hejsan,
Det går alldeles utmärkt!! Du behöver bara göra egna fästen som passar till din motor. Det gör du enkelt med
med platt järn. Just på denna bild sitter det en Suzuki RG500 motor. Mycket praktiskt att kunna rulla runt och snurra på motorn som dessutom inte rullar runt på mekbordet!!

View attachment 397871

kanon.. köper julas (gillar inte biltemablått)

måste ju ha en bekväm arbetsställning när man meckar motor ju
 
Jag byggde ett, som lätt klarar en komplett V8, redan på -70talet. Det har fungerat till allt jag skruvar med, motorer, växellådor, mc-motorer mm.
Ta mått på hur mycket du vill höja det, sen köper du en bit 45x45x2mm profilrör, hem och kapa av det stående röret och svetsa in biten.
Det man får fundera lite på är hur "fästena" till det man ska skruva upp ska se ut, jag har numera en ganska full låda med såna. Man vill ju kunna "dela" blocket på en mc-motor och ändå kunna snurra runt det 360º.
Men jag skulle inte vilja vara utan mitt en enda dag i "verkstan".

Bild-1.jpg
Bild-1: Motorstativ anno -70tal.

Bild-2.jpg
Bild-2: "Spillbalja" under som är sväng + höj o sänkbar.

Bild-3.jpg
Bild-3: Här syns "Grundplattan med spår för bultarna till "L-järnen" + "T-rören" där den långa bulten + distanserna som går genom övre fästet på motorblocket.

Bild-4.jpg
Bild-4: Här syns att samma grejor används även genom undre fästet på blocket.
Nu går det att rotera motorn 360º.

Bild-5.jpg
Bild-5: Där har jag lagt dit en "stödbalk" som jag använder när jag ska dela motorn och plocka av underdelen.

Det är enkelt att skruva när man kan rotera motorn helt fritt. Det gäller bara att "fixa" till hur man gör fästena så att man kommer åt där det behövs.
/KentW
 
Last edited:
det fixar man på en bänk utan stöd haft 3 st, motor ej spec tung , gjort antal ggr då man ägde klenoderna som man ej skulle sålt kontakta ebos så borrar han till 370 billigt min gjorde 235 efter han gjort sitt, lycka till själv haft 3 st 83 år o en 85a
 
det fixar man på en bänk utan stöd haft 3 st, motor ej spec tung , gjort antal ggr då man ägde klenoderna som man ej skulle sålt kontakta ebos så borrar han till 370 billigt min gjorde 235 efter han gjort sitt, lycka till själv haft 3 st 83 år o en 85a

tjena mange, tanken är att den skall vara original & inte trimmas.
samt att jag ville kunna snurra motorn enkelt. det går inte på en bänk
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top