Motorsportanläggning i Stockholm

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Detta är naturligt nog ett återkommande ämne för oss som bor i Stockholm och måste köra 20 mil för att komma till närmaste motorsportanläggning.

Vad görs konkret för att för att påverka och kommunicera med de myndigheter, verk och politiker som avgör om en bana i rimlig närhet till Stockholm någonsin ska bli verklighet?

Har Svemo tillsatt en arbetsgrupp som arbetar/lobbar för detta?

Finns några informella grupper?

Nyteknik skrev:
Finns några informella grupper?

Jag är en informell grupp på en(1) person. Jag kontaktade Viking i Enköping och frågade om de var intresserade av organiserat stöd av någon form från t ex medlemmar från mc-forum. Har inte fått svar ännu.

måste allt ligga i sthlm?

Asså, själv tycker jag vinterrävarna som har 100+ mil till närmaste bana (som sm eller so körs på) är värda en tanke.

Idag har jag ca. 9 mil till Knutstorp. Lagom kan det tyckas men det hjälper nära nog ingenting när det som erbjuds är 6 träningar per år á 2x15 minuter.
De roligaste träningarna är såklart när någon vurpar o vi får stå i depån bara för att se minuterna ticka iväg.
Så, denna tanke vill visa att det inte bara är att lägga lite asfalt på backen. Driften är ofta ett stort problem där en så enkel sak som bristen på flaggvakter kan sätta stopp för en träning.

BillS skrev:
Vad är en flaggvakt? (Jag har aldrig kört bana)

Utmed varje bana finns ett antal posteringar där det finns flaggvakter. Deras uppgift är att visa olika flaggor för att förarna skall veta om det har hänt något på banan längre fram. Så att man skall slippa att folk t.ex. kör in i en förare som har vurpat.

BillS skrev:

En flaggvakt är en människa som står med ett gäng flaggor o vaktar. Om nån vurpar vinkar flaggvakten med en gul, är ambulans på banan vinkar flaggvakten med en vit osv. Det finns ett flertal olika flaggor som är till för att informera förarna om händelser som sker på banan.

BillS skrev:

Flaggvakter är nissar med gul flagga som varnar för fara om något kört av och sen snabbt som attan flaggar på igen när banan är klar.

Om du inte kört bana så ska du givetvis göra det bums, det är skitroligt!
Du har väl inte missat http://www.sporthoj.com/kinnekulle.php , lär blir en kanontrevlig dag och avslutning på säsongen med många SH medlemmar.

/Nitrous

BillS skrev:

En som vaktar flaggorna!

Eller rättare sagt vinkar med en varningsflagga av passande färg!
tex gul för avåkning framöver.
Grön faran över.
Blå Snabbare förare kommer bakom, låt passera.
Svart med nr eller vansinnigt pekande flaggvakt. Utvisning!
Svart vit rutig. Målgång ( innebär inte att du vann tyvärr)

Edit! Efter all denna info om flaggor så är det ju klockrent hur det funkar :tummenupp

Ok.. Om det behövs hjälp med sånt på bana så skulle man ju gärna hjälpa till när tid finns. Behövs utblidning? Får man nåt betalt..?

grandmaster skrev:
måste allt ligga i sthlm?
Missade du vad tråden handlade om? :rolleyes:

grandmaster skrev:
Asså, själv tycker jag vinterrävarna som har 100+ mil till närmaste bana (som sm eller so körs på) är värda en tanke.
De får väl lobba för en bana där uppe isf, lr ska vi tycka synd om dem och intala oss själva att 50 mil tur och retur till Gelleråsen är helt okej :confused:

Nitrous skrev:
Om du inte kört bana så ska du givetvis göra det bums, det är skitroligt!
Du har väl inte missat http://www.sporthoj.com/kinnekulle.php , lär blir en kanontrevlig dag och avslutning på säsongen med många SH medlemmar.

/Nitrous

Skulle jättegärna göra det men klotade nyss me r6an och har inte haft råd att repa den än.. men tänkte börja på allvar nästa år!

BillS skrev:
Behövs utblidning? Får man nåt betalt..?
Har du en frisk arm och inte är färgblind är jobbet ditt direkct! :D
Är du snäll kanske du får tomburkarna under läktaren som betalning :rofl

Skämtåtsido så är det nog inga större pengar i flaggvaktsbranschen men en liten peng kan man nog få.

brukar man kunna åka med nån som ska rejsa då eller? Var ligger banorna? Brukar det vara brist på flaggvakter? Hur många vakter ska det vara per bana? Frågorna är många..

BillS skrev:
1. brukar man kunna åka med nån som ska rejsa då eller?
2. Var ligger banorna?
3. Brukar det vara brist på flaggvakter?
4.Hur många vakter ska det vara per bana?
5. Frågorna är många..

1. Du får slänga ut en tråd om samåkning och se om någon nappar.
2. Sviestad = Linköping, Mantorp = Mjölby, Gelleråsen = Karlskoga, Anderstorp = Anderstopr, Falkenberg = Falkenberg, Knutstorp = Kågeröd (Helsingborg ca) Midland = Sundsvall/Härnösand.
3. Ja
4. Varierar. Kontakta arrangerande klubbar för de olika racen och anmäl dig. Det finns alltid saker att göra, ideellt.
5. Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

#Olsson# skrev:
Jag är en informell grupp på en(1) person. Jag kontaktade Viking i Enköping och frågade om de var intresserade av organiserat stöd av någon form från t ex medlemmar från mc-forum. Har inte fått svar ännu.
Interaktion med personerna bakom http://www.vikingmotorpark.com/ måste vara en bra start. Man behöver ju inte trampa i eventuella klaver mer än en gång, om det kan undvikas.

Tråden har flummat iväg lite känner jag. Berättar de rykten jag känner till:
När Tullinge Raceway lades ner förra året (man har visserligen kört lite i år men det är slut med det snart) tog det hus i helvete och rena dragracingbilar kördes ut på stan på nätterna. Dragrejsarna har polisen och kommunen/länet med sig för att ordna en bana. Hetaste platsen för det är ute på Gladö. Rykten finns även att vilja finns att där skapa en "runt-runt"-bana. Det som behövs är att vi representeras i det arbetet om det skall bli nått. Sitter vi bara här och surar/spekulerar blir det ju inget. Kontakta Lelle Olsson på Tullinge Raceway och erbjud er hjälp....Om nån är sugen på att sitta med i möten med kommunfullmäktige, länstyrelsen osv? Sen behövs ju finansiärer...
Sen får vi inte glömma Björkvik Ring som håller på att byggas. Om det inte ska bli Armco-räcken runt hela den banan också kanske vi behöver representeras där.

Bultaco skrev:
Det senaste jag hörde, före sommaren, var att sista lagret asfalt skulle läggas nu i september...
Å fan, det har jag missat. Är detta en potentiell RR-bana? Åt dit och fota och lägg upp här!

valmers skrev:
Å fan, det har jag missat. Är detta en potentiell RR-bana? Åt dit och fota och lägg upp här!

En bit att åka trots allt. Nån från Nyköping eller Katrineholm kanske kan?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti