Motorsport på el?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Alla vi som tycker att det ska lukta bränsle o morra o vråla i samband med motorsport, räcker upp minst en hand.

Rena sömnpillret att bevista ett banrace där ljudnivån från hojarna eller bilarna motsvarar en köksfläkt i mellanläge.
Inga bensinfläckar på området, ingen olja, inga rykande avgasrör...ajdöken atmosfären. Åtminstone motoratmosfären.

*hytter försiktigt med näven i missmod*
 
Jag kan väl säga som så - det har körts fler än ett MotoE race utan att en enda person i MotoGP-depån överhuvudtaget har noterat det...Kusligt tyst...Vore det inte för att dessa hojar numera ger ifrån sig en synnerligen irriterande pipande varningssignal då de åker genom pitlane så är jag övertygad om att ett flertal personer redan hade blivit överkörda...

Man kan ju på sätt och vis undra vart vi är på väg när ljudet har eliminerats så till den grad att man måste ha varningssignal för att inte köra över folk...?

Att det sedan blir obligatorisk rödflagg följt av en timmes sanering varje gång de går i backen gör ju inte att man blir mer entusiastisk...
 
Att det sedan blir obligatorisk rödflagg följt av en timmes sanering varje gång de går i backen gör ju inte att man blir mer entusiastisk...
Vad är det som motiverar sanering?
Elektrolyt som läcker ut?
 
Jämfört med IndyCar (etanol) är Formula E som att uppleva en video på Scalextricbilar utan ljudspår. Stumfilm blev omodernt för snart 100 år sedan. Varför öht ha en live-förare i fordonet som riskerar livet? Kan man styra drönare i mellanöstern från en flygbas i USA kan man lika gärna låta t.ex. Formula E blir en äkta E-sport där man sitter i hemma i källaren och fjärrstyr fordonet - eller helt och hållet virtuellt - så att en krasch inte kostar något annat än svordomar.
 
Jag är av åsikten att det nog är enklare att vänja sig vid elektrisk motorsport än att vänja sig vid att inte ha tävlingar på hjul alls. Det är alldeles för vanligt att folk inte vill bo granne med en bana, men ändå bosätter sig där en finns.
 
Jämfört med IndyCar (etanol) är Formula E som att uppleva en video på Scalextricbilar utan ljudspår. Stumfilm blev omodernt för snart 100 år sedan. Varför öht ha en live-förare i fordonet som riskerar livet? Kan man styra drönare i mellanöstern från en flygbas i USA kan man lika gärna låta t.ex. Formula E blir en äkta E-sport där man sitter i hemma i källaren och fjärrstyr fordonet - eller helt och hållet virtuellt - så att en krasch inte kostar något annat än svordomar.
Det finns ju redan tävlingar för autonoma bilar, så behöver man inte ens en fjärrkontroll.

 
Vad är det som motiverar sanering?
Elektrolyt som läcker ut?

De mysiga kemikalier som riskerar att läcka ut, det faktum att både det ena och det andra kan vara strömförande eller laddat efter en krasch och naturligtvis en väldigt lömsk och oberäknerlig brandrisk.

Vissa kraschsaneringar ser ut som att Polisen håller på att desarmera en bomb mitt i grusfållan...Funktionärer i skyddsdräkter och kraschade hojar som ingen vågar röra som till slut vinschas in i en isolerad container, där de får stanna några dygn för säkerhets skull...Apparaten runt detta är snudd på gigantisk, för att inte orsaka några förseningar eller störningar för de riktiga TV-sända klasserna...

Våra politiker har ju redan bestämt att det är själva förbränningsmotorn som är ond, så det är väl ingen högoddsare att F1 såväl som MotoGP tyvärr kommer att hamna där förr eller senare. Tack och lov har ingen av dessa organisationer något större behov av att vara PK för att få bedriva sin verksamhet eller för att få ihop sin budget, så förhoppningsvis är detta trams så långt borta att man hinner pensionera sig innan högvarviga V4’or med öppna avgassystem är historia...
 
Vissa kraschsaneringar ser ut som att Polisen håller på att desarmera en bomb mitt i grusfållan...Funktionärer i skyddsdräkter och kraschade hojar som ingen vågar röra som till slut vinschas in i en isolerad container, där de får stanna några dygn för säkerhets skull...Apparaten runt detta är snudd på gigantisk, för att inte orsaka några förseningar eller störningar för de riktiga TV-sända klasserna...
Vi hade brandcontainer för EL-modellflyg, efter att någon hade lastat ett plan i bilen efter en misslyckad landning och bilen började brinna...

Alla krashade plan med Lithiumbatterier fick ligga till sig där en stund, även om det bara hade flippat över vid en landning.

Dom batterierna var på någon Ah....
 
Jag är av åsikten att det nog är enklare att vänja sig vid elektrisk motorsport än att vänja sig vid att inte ha tävlingar på hjul alls. Det är alldeles för vanligt att folk inte vill bo granne med en bana, men ändå bosätter sig där en finns.
Jag tror att vissa gör det rent affärsmässigt på spekulation. Så snart dom köpt den här bostaden börjar dom jobba för att få bort banan i hopp om att det ska öka värdet på deras bostad när bullret försvinner.

Själv skulle jag vilja äga ett av husen runt Saxtorps crossbana, tänk så skönt att bara göra ett hål i grinden mellan sin egen tomt och crossbanan.
 
Vi hade brandcontainer för EL-modellflyg, efter att någon hade lastat ett plan i bilen efter en misslyckad landning och bilen började brinna...

De batterier som används i MotoE är långt utanför mitt kompetensområde och jag nöjer mig med att konstatera att de har ett minst sagt oberäknerligt beteende vid minsta lilla skada...

Det är väl fortfarande oklart vad som gick fel under deras test i Jerez inför säsongen 2019, då samtliga hojar brann upp på några minuter. Jag har dessutom bevittnat smällen och rökmolnet som uppstod då en hoj exploderade i depån på Red Bull Ring, samma säsong...I båda fall var det ren tur att MotoE-depån stod helt avskiljt från resterande depå och depåbyggnader...

Det finns ju dessutom en historia om något av Formula E teamen som brände ner hela sin workshop då en kraschad bil som bara stod parkerad helt plötsligt började brinna.
 
Det är alldeles för vanligt att folk inte vill bo granne med en bana, men ändå bosätter sig där en finns.
Problemet är att "folk" är dumma i huvudet.

"Jag köpte ett hus 50 m från järnvägen och det passerar tåg alla möjliga tider på dygnet!"

"Jag betalade fem mille för en lägenhet rakt ovanför en nattklubb, och det spelas musik mitt i natten och det är folk som röker på trottoaren utanför!!

"Min nya sommarstuga ligger bredvid en skjutbana och där pangas det som attan två kvällar i veckan under hela sommarhalvåret!!!"

Ett sånt koncept som att titta på en karta eller Google Streetview verkar vara total överkurs för de flesta som är på jakt efter nytt boende. Konstigt nog verkar det inte vara någon som köper lya i Botkyrka eller motsvarande som blir förvånad och upprörd över hur stökigt det är och känner sig nödgad att starta namninsamlingar på nätet eller vända sig till lokalmedia för att få ner ljudnivåerna...


Jämfört med IndyCar (etanol) är Formula E som att uppleva en video på Scalextricbilar utan ljudspår. Stumfilm blev omodernt för snart 100 år sedan. Varför öht ha en live-förare i fordonet som riskerar livet? Kan man styra drönare i mellanöstern från en flygbas i USA kan man lika gärna låta t.ex. Formula E blir en äkta E-sport där man sitter i hemma i källaren och fjärrstyr fordonet - eller helt och hållet virtuellt - så att en krasch inte kostar något annat än svordomar.
 
Jo, just att folk är idioter gör att man måste stå ut med att få sina friheter begränsade, tyvärr. Hade jag styrt världen hade husvagnar och husbilar varit förbjudna och det finns säkert någon cirkusartist som hade uppfattat det som negativt.
 
Som sagt...när lukt, läckage och brunstiga motorljud försvinner, dör mycket av tjusningen ut.
 
Så sade man också när tvåtaktarna försvann. Har det blivit så?
- Jag skulle nog säga som så att både lukt, läckage och brunstiga motorljud lever kvar även nu. Vi snackar fortfarande förbränningsmotorer med allt vad det innebär av kontrollerade explosioner inhysta i fossilsmorda metallfriktionsytor.
 
Jag följer Formula-E halvaktivt och måste nog hålla med om att det är lite trist att det är så tyst.
Det är bra racing och allt sånt men för nån som är "van att det låter" så är det ju som att något saknas.. :(
 
Så sade man också när tvåtaktarna försvann. Har det blivit så?

Jag skulle nog vilja påstå att det fanns för- och nackdelar med båda. Direkt efter bytet i MotoGP och när 250 cc tvåtakt blev Moto2 så blev det tyvärr en rejäl sänkning av underhållningsvärdet, under något eller några år. Vilket är en naturlig reaktion på ett nytt reglemente. En del kommer att vara bättre förberedda och en del kommer att lyckas bättre än andra med sin konstruktion. Nuförtiden är nog underhållningsvärdet snarare högre med betydligt tätare racing än tvåtaktens glansdagar, främst för att toppen i respektive klass är bredare och mycket mer professionell än någonsin förut.

Motorcykel och snöskoter är tack och lov två produktområden som står väldigt långt bak i kön för elektrifiering. När försäljningen av sådana fordon till gemene man tar fart - med hjälp av subventioner, reglementen eller ren produktutveckling - så kommer även den yttersta toppen av racingen att följa. Det var ju precis det som hände när 500 cc tvåtakt blev MotoGP. Ingen tillverkare var intresserad av att plöja ner miljoner och miljarder i att utveckla något som inte kom till någon annan användning.

Men visst blir man nostalgisk när man tänker tillbaka på forna tiders söndag morgon. Nittio hojar som varmkörs samtidigt på A747 ger en oslagbar doft...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top