Motorsåg på cykel!!!

Durka

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Sörping
Hoj
Yamaha YZF R1 -04
Hej!!

Har en gammal motorsåg liggandes och för mycke fritid....
Hittade denna film och fik lite idéer...

http://video.google.com/videoplay?d...204&q=chainsaw+bike&ei=vs2MSMqQHpCUjgKAxOmwCA

Men vad blir bäst? Stort hjul och stort drev på hjulet, och litet drev på motorn...
Eller ett litet hjul med stort drev, och litet drev på motorn....

Hittat många filmer där dom sätter ett rör och lägger emot hjulet... Men det känns inte lika seriöst.... Och däck slitage något enormt:S
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
:D Hahaha, så efterbliven han såg ut!
Kan inte bidra med något än ett gott skratt, men lycka till!!
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
ja har prövat dedär men de e inte helt lätt o få de till. slirkopplingen på motorsågen var för dålig på den jag hade så den slirade mest. men de går ju o fixa om man vill. de hela slutade med att jag vart så grymt less o kastade ut hela skiten från garaget i ett grymt vredes utbrott o när ja lugnat ner mig o gick ut o kollade så hade hela cykeln blivit grymt sne. kan ju bara skylla på mina egna kattskitar till svetsar... men sen blev de lite kast med mototsågscykel o sen åkte den på skrothögen.

ja lär tilllägga att ja hade gjort de så seriöst så ja hade en vanlig gashandtag vid styret o de var inge problem o fixa.

men ett tips från mig lär ju vara ett bauta drev i bak o nått i monokyl form i fram så kanske den inte slirar. haha

mvh sven
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Finns lämpliga gummirullar.
Kolla på kölrullar till båttrailer i järnhandeln.
Slirkopplingen tål ganska mycket slir, men utväxlingen blir ändå i högsta laget.
Kanske går att få till en utväxling mellan rullen och koplingen?
I vilket fal får man nog räkna med att trampa igång cykeln innan motorn går i ingrepp.
Gasreglage blir antagligen av/på.
Räcker.
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
skaffa ett bakhjul från en caio. Växel i bakhjulet och remdrift, orginal är skivorna på motor och bakhjul lika stora. Jag ar gjort ett liknande bygge fast då satte jag hjulet och motorn på en spark =)
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Körde gokart när jag var mindre och på dom satt det typ motorsågsmotor fast lite större 85cc

på dom så var det ca 10kugg på motorn och mellan 60-120 bak eller nått sånt beroende på bana. och dom gjorde väll som mest kanske 110km/h

så ska man göra nått liknande på en cykel så måste man nog ha ett bakdrev som är nästan lika stor som bakhjulet för att den ska funka hyfsat.

Men det är bara min tanke:va

Lycka till ;)
 

paem

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
Timmernabben
Hoj
ZX10R -04 , Versys 650 -15
har byggt en liknande sak ,,körde med litet hjul mindre än en skottkärras och ett drev som var nästan lika stort , och ett så litet jag kunde hitta på sågen , hade den uppe i 70 kmh sen borjade det bli otäkt utan bromsar :p
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top