Motorrenovering LC4

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Motorrenovering LC4 oväntade problem

Har precis köpt en Ktm 625 -05 som jag ska renovera motorn på. Säljaren misstänker att det är vevlagret som gett sig eftersom det var ett bankande ljud från motorn och detta är ett vanligt fenomen på dessa motorer som jag förstått det.

Började så smått att plocka isär motorn idag och upptäcker då när jag plockar av svänghjulskåpan att där finns metallspån på tändpulsgivaren. Finns också ett kraftigt hack i svänghjulet och även statorn är skadad.

Tycker att det ser ut som att någon bit har lagt sig i svänghjulet och sedan malts ner.
Raset hände efter att startmotorn reparerats på verkstad (vet inte hur långt efter men ska kolla upp det). Hittar inga skadade drev eller liknande, men ska kolla mer noggrannt. Min teori är att de tappat ner något i motorn när startmotorn var av, alt. att något är felaktigt utfört.

Tänkte att iom att detta inte såg bra ut kan det ha varit det som lät som ett rasat vevlager. Hade varit skönt att slippa klyva motorn. När jag drog ur magnetpluggen var där dock en massa spån.

Vad tror ni har hänt? Vad ska jag göra?

Bifogat

• SAM_0531.jpg
    SAM_0531.jpg
    239.9 KB · Visningar: 394
  • SAM_0539.jpg
    SAM_0539.jpg
    234.9 KB · Visningar: 492
  • SAM_0538.jpg
    SAM_0538.jpg
    231.1 KB · Visningar: 381
  • SAM_0540.jpg
    SAM_0540.jpg
    222.9 KB · Visningar: 405
Last edited:
färg på spånen på pluggen eller i oljan?

Spånen är ganska ljusa, i princip silverfärgade. Vad är det då för något? Kan det vara så att det är spånen från statorn och svänghjulet? Vet inte riktigt vilket håll oljan går efter svänghjulet eftersom det inte beskrivs i verkstadsmanualen.

Är det ett måste att klyva motorn när det är så mycket spån på pluggen, även om det inte är något där inne som har pajat?

Det där måste jag se i verkligheten. Är du hemma imorgon?

Skrev på fb ;)

Mest troligt är att veven (och svänghjul) glappat och legat mot statorn. Då kan man ju gissa att vevlager är kass.

Det är bara att riva! Får hoppas att du fick den billigt :)

Sven jag hade inte tvekat en sekund att kliva efter att ha skruvat ur en sån igelkott till oljeplugg

Tapztalkiee $$$

Last edited:
Mest troligt är att veven (och svänghjul) glappat och legat mot statorn. Då kan man ju gissa att vevlager är kass.

Det är bara att riva! Får hoppas att du fick den billigt :)

Observera att ramlagren är ok (inget kännbart radiellt glapp), det är bara vevlagret som har gått isf.

Japp, jag fick den billigt :)

Sven jag hade inte tvekat en sekund att kliva efter att ha skruvat ur en sån igelkott till oljeplugg

Tapztalkiee $$$
Vet, men någon kanske har en bra idé så man slipper klyva :optimist

Last edited:
Observera att ramlagren är ok (inget kännbart radiellt glapp), det är bara vevlagret som har gått isf.

Japp, jag fick den billigt :)

Vet, men någon kanske har en bra idé så man slipper klyva :optimist

Plocka åtminstone av cylindern och titta ner men min rekommendation är att klyva.

Den där mängden spån är dock inget ovanligt på en LC4 om man misshandlat den en del.

Plocka åtminstone av cylindern och titta ner men min rekommendation är att klyva.

Den där mängden spån är dock inget ovanligt på en LC4 om man misshandlat den en del.

Ska göra så.
Vad kommer spånen ifrån?

Statorn och svänghjulet måste bytas va?

Har fått av cylinder och topp nu.

scaled.php

Avgassidan på cylindern. Nikasilet är avfläkt och det är alu som syns.
scaled.php

Insugssidan
scaled.php

Avgassidan
scaled.php

Insugssidan. Ringarna sitter fast här, men inte på avgassidan. Vad tror ni har orsakat detta? Hårdkörning vid kallstart? Inte bytt olja tillräckligt ofta?
scaled.php

Är det normalt att toppen ser ut så? Hur sotar man bäst ur den?

Trist läge där är bara att plocka i en ny cylinder och kolv. Den där kolven har skurit i loppet pga taskig oljefilm, om det sen beror på hårdkörning med dålig olja eller tuffa kallstarter kan ingen svara på. Det är dock definitivt läge att plocka ner och byta vev samt resten av lagren i motorn om kolven ser ut sådär.

Trist läge där är bara att plocka i en ny cylinder och kolv. Den där kolven har skurit i loppet pga taskig oljefilm, om det sen beror på hårdkörning med dålig olja eller tuffa kallstarter kan ingen svara på. Det är dock definitivt läge att plocka ner och byta vev samt resten av lagren i motorn om kolven ser ut sådär.

Tack för feedbacken!

Vevlagret är helt slut så ja, det blir rivning och byte av alla lager.
Svänghjulet och generatorn måste bytas ut va? (om du tittar på bilderna i första inlägget).

Vad jag kan komma på så finns det 3 alternativ ang. cylindern.

1. Köpa ny cylinder.
2. Lämna in på omnikasilering. Antar att det måste svetsas eftersom alut syns.
3. Borra upp till 102mm och nikasil.

Blir det alternativ som är billigast. Har hittils hittat ny cylinder för £330 plus frakt. Är det någon fördel med ny cylinder jämfört med omnikasilering?

Upptäckte också att en drevtand till startmotorn är defekt (se bild). Tycker inte det ser så allvarligt ut. Går det att köra med det?

Bifogat

• DSC01036.jpg
    DSC01036.jpg
    232.4 KB · Visningar: 267
Last edited:
Tack för feedbacken!

Vad jag kan komma på så finns det 3 alternativ ang. cylindern.

1. Köpa ny cylinder.
2. Lämna in på omnikasilering. Antar att det måste svetsas eftersom alut syns.
3. Borra upp till 102mm och nikasil.

Blir det alternativ som är billigast. Har hittils hittat ny cylinder för £330 plus frakt. Är det någon fördel med ny cylinder jämfört med omnikasilering?

Upptäckte också att en drevtand till startmotorn är defekt (se bild). Tycker inte det ser så allvarligt ut. Går det att köra med det?

Om du inte hittar en BRA begagnad så är omnikasil det klart billigaste. Även om det skulle behövas svetsning. Borrning eller svetsning kostar ungefär lika ...

Jag har en helt ok cylinder liggandes iof till en 640 men skulle tro att det är samma som 625

Hör av dig om du är intresserad

Bestämde mig för nytt nikasil. Det är bäst när man ändå renoverar.

Behöver man renovera toppen efter 1400 mil? Det är säkert individuellt, men som riktmärke.
Vad behöver göras isf?

Bestämde mig för nytt nikasil. Det är bäst när man ändå renoverar.

Behöver man renovera toppen efter 1400 mil? Det är säkert individuellt, men som riktmärke.
Vad behöver göras isf?
Slipa in ventilerna när du ändå håller på.

Byt ventiltätningarna också, får du ju till om du köper komplett packningssats.

Slipa in ventilerna när du ändå håller på.

Byt ventiltätningarna också, får du ju till om du köper komplett packningssats.

Kan man göra det själv utan specialverktyg?

Aldrig gjort något sånt innan, men om jag ska göra det tar jag självklart reda hur man gör i detalj.

Kan man göra det själv utan specialverktyg?

Aldrig gjort något sånt innan, men om jag ska göra det tar jag självklart reda hur man gör i detalj.

Om ventilerna ser otäta ut är det bäst att lämna bort. Av olika anledningar brukar man inte använda använda karborundum och pinne på moderna mc-motorer. Men tätningar an man byta själv om man vet hur man gör. Men ska toppen in till firma så blir det ju nya tätningar där.

Sotet i toppen kan du tex ta bort med fotogen och scotchbrite-duk

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back