Motorrenovering KTM

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Tjeeeeena! läget?

Börjar bli dags att ge lite kärlek till motarden. En ktm SMR 2010, vad jag förstått samma motor som SX varianten.

När man ändå har isär grejerna så kanske någon kan tipsa om bra saker att uppgradera för att få ut lite mer oumpf inför kommande säsong.

Finns ju mycket annat jag borde göra för att bli snabbare men det är ju kul med en motor som går bra.
 
ktm 450 smr (supermoto) ifrån år 2010, samma motor som ktm 450 sx motorn(cross) om jag förstått rätt
 
Åker du motard på god racenivå eller vad används cykeln till?

Där är ju inte direkt några mängder av effekt att hämta utan att det börjar kosta många tusen.
 
Du kan sopa i en kolv som ger mer kompförhållande de finns på ebay 13,5:1 mot original 12,5:1. De ger lite mer umf i botten,,inte mycket men de är åt rätt håll ivf och kostar inte mer än en standardkolv.
De verkar svårt att hitta vassare kammar till den (boris hjälp vart finns kammar?
De går porta upp förgasaren ända till 43mm men då måste man även porta insuget i toppen så de lirar med förgasaren, de ger mer toppeffekt.
När de gäller porta toppen så brukar jag plasta insuget (långt in) för att få mer bottendrag och mellanreg de ger rolig stark karaktär på motorn.
 
Det är en crossmotor och har därmed spridit ut effekten över ett bredare band för att ge snabba varvtider på crossbanan. Är man snabb nog att hantera en motor med kortare effektband och inte lika linjär effektökning och har plånbok är det bara att sätta igång:

Luft och buller
Luftburk och filter anpassat för SM dvs mer genomsläppligt
Helsystem som är så bullrigt som reglerna tillåter.

Förgasare
Första steget är att köra cykeln med luft och buller modifikationer i bänk och se hur du ligger till, om det inte är så att du har stor erfarenhet av att bestycka själv.
Nästa steg är att borra förgasaren till överdimension typ 42,5mm. (skall endast göras i kombination med kam och portning)

Motor
Portning av någon som kan tex Boost eller om man har annan preferens.
Det finns hetare kammar från Webcams men de är ganska ogratis, http://danielcrowerracing.com/ har tidigare haft men verkar nu bara ha till SOHC motorn. Vad som däremot är gratis är att timea om de befintliga, 103/105 i LC är poppis. Kamdreven sitter med klämskruv på kona så det är lätt om man vet hur det skall göras. Högkompkolv rekommenderas inte i orginalkonfigurationen då original kam ger hög dynamisk kompression, med webcams är det dock varmt rekommenderat.

Kör du inte i en klass med begränsad cc så är det bigbore för att göra en 505....
 
Kör för tillfället i open klassen och det går väl hyffsat men det är ju knappast motorn som sätter gränserna i dagsläget egentligen, vill också hålla mig till 450cc.

Sitter K&N factory filter i dagsläget.

Det här med timing har jag inte koll på alls faktiskt, tänkte kanske nya kammar och kolv och en bänkning för optimering. Som sagt så är jag rätt färsk på motorskruvande men inte helt bakom flötet.

såg att det fanns en cdi box som ska vara lite piggare än orginal, har du koll på det?

bra tips för övrigt
 
Länken nedan har du webcams kammar de kostar 500 dollar med dina i inbyte. Lägg därtill frakt och tull-skatt så drar de iväg ordentligt. De har två kammar att välja bland den värsta kräver hårdare ventilfjädrar som klarar lyftet och de är dyra också.
De lät ju bra med k&n filter men öppna gärna luftburken lite extra för att vara säker på att den inte chokar motorn. Du kan inte överdriva håltagning i luftburk så de är bara att kapa hejvillt på lämpligt ställe.
Hur öppen ljuddämpare har du?
Hur många db får du ha?
Ang cdi box typ Vortex kan ändra mellan många tändkurvor och i värsta läget kan motorn ge någon till några hk ber på hur vass org cdi är. Nu brukar cross tändkurvor vara rätt vass original så den boxen kostar nog mer än de smakar.

http://www.webcamshafts.com/index_blank.html?pages/vehicle_search.html
 
Sitter akra helssystem på.
DB är max 114 enligt reglemente men det där är ju ett känsligt ämne.
anledning till att jag frågade om CDI boxen var att jag hittat en SXS box för några hundringar och undrade om det var nån skillnad mot original.

Ja det verkar som det drar iväg rätt så fort här med tusenlapparna :död

Kanske ska börja med att öppna burken och bänka för att se hur kurvan ser ut i dagsläget?

Provkörde hojen igår en snabbis efter uppehåll ett tag och visst finns det pulver i grejerna. Tyckte den kändes rätt trött här mot slutet på säsongen men igår var den pigg som fan.
 
Sitter akra helssystem på.
DB är max 114 enligt reglemente men det där är ju ett känsligt ämne.
anledning till att jag frågade om CDI boxen var att jag hittat en SXS box för några hundringar och undrade om det var nån skillnad mot original.

Ja det verkar som det drar iväg rätt så fort här med tusenlapparna :död

Kanske ska börja med att öppna burken och bänka för att se hur kurvan ser ut i dagsläget?

Provkörde hojen igår en snabbis efter uppehåll ett tag och visst finns det pulver i grejerna. Tyckte den kändes rätt trött här mot slutet på säsongen men igår var den pigg som fan.

För några hundringar hade jag bytt CDI, för original nypris från KTM no way. Det är Emil som säljer va?

Ang bänkning så måste du ju ha en baseline så att du inte börjar trimma en massa och sen har du inte fått ett dugg mer effekt.
 
Ja precis.

Det har du ju faktiskt rätt i :dummer Tänkte höra med AG,s i Norrköping om dom har bra koll på hojar.
Har ni annars något bra tips på ställe?
 
Just den motorn är ganska svårtrimmad. Svårt att hitta kammar till den som till den äldre RFS motorn. Hänger du in en 13,5:1 kolv så kommer du få mer botten och mellanregister. Men du vill möta upp det med en kam för att flytta registret uppåt, särskilt inom motard. Iom att du har förgasare så ger det inte så mycket att mappa in den. En Vertex box på den hojen höjer främst varvtalsstoppet.


Sitter i samma tankar med min Husqvarna 450 - 16.
Tänkte skicka i en 13,5:1 eller 14:1 (RE805M09500 med Asymetric skirt) - tankar på det?
Därefter kam, portning och mappning.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top