Motorrenovering - behöver lite hjälp!

• Thread starter Thread starter hordac
  • Start date Start date

hordac

Guest
Tjenare – håller på att renovera min Honda CR250, har några problem som jag inte vet hur jag ska lösa.

Först är det så att bottenpluggen för oljan har fått gängpajj, den sitter nästan längst in och snurrar bara, hur får jag ut den!?

Sen till det andra problemet, det verkar som att det läcker inne vid svänghjulet. Är det något som måste bytas? Vänster P-box på veven?
När jag tömde oljan var den svart och tyckte den kändes som lite utspädd? Läckage här också tro? Kan tillägga att jag inte kört med den mer än 1 km sen jag fyllde på senast. :S

Sen undrar jag om någon vet var man kan köpa bränsletåliga slangar? OKQ8 hade slangar men inga bränsle tåliga, samma sak på mekonomen enligt en polare…

Tacksam för svar!

borra ur botten plugen och gänga om den eller lämna in till någon som svetsar dit nytt gods och gängar..

slangarna ....a du kan väll kanske ringa firmerna och strunta i vad din polare säger eller åka till båt firma köpa bränsle slang eller biltema [budgetvarianten]

Byt alltid packboxarna till veven när du har sakerna isär.

Är olja svart samtidigt som den känns utspädd är den troligen utspädd av bensin då om där kommit kylvatten i den hade den blivit mjölkvit.

Läs tråden om bränsleslangar i turboforumet

Om bottenpluggen snurrar så kommer man inte så långt med att försöka borra ut den, den snurrar ju liksom då också. Men man kan antagligen kila in under den från två sidor med två moraknivar samtidigt som man gängar ut den. Kräver oftast mer än två händer men sånt brukar ju löfte om en back pilsner lösa. :)
Har man väl fått ut pluggen så kan man säkert fixa gängorna som Alex föreslog, antingen genom att gänga upp till en större plugg (kolla VVS-firmor efter pluggar med rörgäng) eller genom att svetsa igen och gänga om med ordinarie gänga. Problemet med det är att originalgängorna ofta har mycket fin stigning, kan ibland vara svårt att hitta tappar till sån liten stigning.

Läck vid sv-hjul luktar packbox lång väg. P-boxar byter man alltid när motorn är isär vare sig det behövs eller inte. De är så billiga att man inte sätter ihop med beg p-boxar, ingen vill lägga ner jobb på en motor där nästa p-box kanske ger upp efter ytterligare 100 mil.

Lukta på oljan. Har du rejält utspädd olja så luktar den bensin. Prylen är dock den att du måste lukta i samband med att du tappar ur oljan. Får den stå nåt dygn eller nåt sånt så dunstar bensinen ur oljan.

Då verkar problemet med pluggen lösa sig iaf!

Grejjen är bara den att jag inte har tagit isär blockhalvorna, bara hela kåpan för koppling osv. Annars hade jag helt klart bytt direkt. Är de bara att bita i det sura äpplet och dela eller?

Angående oljan så har jag för mig att det luktade växellåde-olja.
Det konstiga tycker jag att den var svart trots att den knappt var använd?

Eftersom jag ska in i lumpen nästa sommar har jag lite press på mig att ta bil- och mckortet, så cykeln ska säljas och vill inte lägga allt för mycket på den. Trotsallt över 10 år och de får man inte mycket för.

Edit: Verkar som sökfunktionen är lite knas, vilket fett kan man använda vid lager och sånt? Till exempel uppe vid styrkronan och nålagret som sitter där motorn sitter fast i sving samt ram?

Tack för svaren so far!
icon6.gif

Last edited:
Ang delning: Vet ej, kan för lite om just din motor.

Din olja borde ju vara ren vxllådsolja eftersom det är 2-t och då brukar oljan inte svartna på en frisk motor. Att din olja svartnade efter kort tid kan rimligen bara bero på 3 orsaker:
1. Slirande koppling men den har du säkert koll på.
2. Gamla avlagringar i botten på lådan som lösts upp i nya oljan.
3. Läck från vevhus in till vxllådan kan antagligen också ge svart olja men jag är tveksam om det blir så svart på så kort tid.

Fettet till det du beskriver kan ex vis vara helt vanligt hjullagerfett. Molyfett fungerar också bra men till rullager (och kul och nål) brukar man främst använda hjullagerfett, dvs det vanliga "beiga" fettet. Spelar ingen större roll vilket fabrikat du väljer, de är alla tillräckligt bra för ändamålet.

Och sen är det inte så att "motorn sitter fast i sving samt ram". Det är svingen som sitter fast i ramen (och kanske i motorn). :7peta :D
(jag bara taggas lite!)

Lugn bara lugn. Det är inte lukten (dvs vxllådsoljelukten) som är det konstiga. Det vi fundrar över är att oljan svartnade så snabbt.
Koppla av nu! :)

Okej, det borde nog vara alternativ 2.

Har en till fråga som är sådär lite lagom pinsam att posta: Hur tvättar man en icke o-rings kedja? Står ofta hur man gör med O-ring men inte tvärtom. Står DC520 på den vilket jag tolkar som att det är en vanlig.

Och sen är det inte så att "motorn sitter fast i sving samt ram". Det är svingen som sitter fast i ramen (och kanske i motorn).
(jag bara taggas lite!)
twak.gif
crazya.gif

hordac skrev:
Okej, det borde nog vara alternativ 2.

Har en till fråga som är sådär lite lagom pinsam att posta: Hur tvättar man en icke o-rings kedja? Står ofta hur man gör med O-ring men inte tvärtom. Står DC520 på den vilket jag tolkar som att det är en vanlig.

twak.gif
crazya.gif

Diesel har jag hört ska funka bra.

(Nu hjälpte jag ju dig lite med din tråd, men vetifan om det blev rätt. ;) )

hordac skrev:
Tjenare – håller på att renovera min Honda CR250, har några problem som jag inte vet hur jag ska lösa.

Först är det så att bottenpluggen för oljan har fått gängpajj, den sitter nästan längst in och snurrar bara, hur får jag ut den!?

Sen till det andra problemet, det verkar som att det läcker inne vid svänghjulet. Är det något som måste bytas? Vänster P-box på veven?
När jag tömde oljan var den svart och tyckte den kändes som lite utspädd? Läckage här också tro? Kan tillägga att jag inte kört med den mer än 1 km sen jag fyllde på senast. :S

Sen undrar jag om någon vet var man kan köpa bränsletåliga slangar? OKQ8 hade slangar men inga bränsle tåliga, samma sak på mekonomen enligt en polare…

Tacksam för svar!

Har för mig att kopplingsarmen går in på den sidan oxå p-boxen till den kan ha vandrat ut har varit med om det på min gamla 94-a

ola_sandin skrev:
Kolla på www.soe.se och klicka in på meksidan, där klyver dom en cr250..

Den tackar jag för, hittade var en o-ring skulle sitta!
Tror jag sätter ihop den nu, en grejj till bara sitter en annan krök på, hört att man ska bestycka upp den då. Sitter orginal 170 eller 175 och 55. Ska jag köpa "5" större på båda för att vara på säkra sidan?

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!