Motorras !!!!

Fogel99

www.ducceklubben.org
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1 -98 röd, vit, svart och ett ART slipon - - - - Ducce 748 (854 cc) ,Ducati performance trimchip ,kemnarace koppling ,Termignoni pipor
Tjena på er !

Var ute och åkte lite idag på min Ducati 748 -96. kom tillbaka till stan
och puttrade pa 2:an igenom stan. Rätt va det är så slår det tvärstopp,
hjulet låser sig och in med kopplingen och släpper ut den på 2:an för
att den ska rulla igång. Hmmm...hjulet låser sig igen.

När man sedan lägger i friläge och ska starta den som vanligt så driver
inte startmotorn ,precis som att kolvarna har låst fast sig ordentligt.

Kan kamremmarna ha gått av eller har den bara skurit totalt ?? :confused:

Nån som kanske vet vad som hänt ??? :confused: :confused: :confused:
 
Om det är kammen som har gått så blir det dyrt då kolvarna slagit i ventilerna/toppen
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Det låter ju inte klokt. Kan en så modern och dyr hoj bara totalhaverera plötsligt? :confused:

*host* Italienskt *host host* :hihi

Nä men tycker synd om dig....aldrig kul med ras, framförallt så kommer det säkert kosta :rolleyes:
 
Alex.J skrev:
Om det är kammen som har gått så blir det dyrt då kolvarna slagit i ventilerna/toppen

Man kan ju hoppas att det är kammen som gått av !!!

Var nere på Biscaya för ett tag sedan på service, då bytte dom kamremmar
så ifall det är dom som gått av så är det väl deras fel ???

Eller ??? Kört 15 mil sen dom byttes !!!
 
Det är nog svårt o veta innan man plockat isär. Kan inget om Ducati men kanske av med kåpor, frigöra motor/växelåda drivningen o snurra på saker för o se var det låser kanske. Lite teoretiskt kan det väl något i växelådan eller överföringen motor/växelåda som låser eller så. Remmar låter väl inte så troligt då handlar det väl mera om ventilmos o sånt. Man får trösta sig med att allt går att fixa.

Beklagar sorgen
 
synd med hojen, men du ska fa glad för att det pajade när det gjorde. tänk om det hade hänt när du låg i 200 blås på någon skogsväg med nedlägg. inte kul om bakhjulet hade låst sig då. då hade du varit köttfärs.
 
de kan ha spänt den förskräckligt illa så att den kuggade över, då får de står för saken givetvis.
Kamrem är väl ok egentligen men kräver ju byten då och då givetvis.
 
Fogel99 skrev:
Tjena på er !
... puttrade pa 2:an igenom stan. Rätt va det är så slår det tvärstopp,
hjulet låser sig och in med kopplingen och släpper ut den på 2:an för
att den ska rulla igång. Hmmm...hjulet låser sig igen.

När man sedan lägger i friläge och ska starta den som vanligt så driver
inte startmotorn ,precis som att kolvarna har låst fast sig ordentligt.

Precis samma sak hände då min startmotor drogs med när jag körde min förra Katana. Jag hade meckat lite själv :rodnar men var faktiskt på väg till verkstan. Kan vara samma sak, om du har tur...
 
Fogel99 skrev:
Tjena på er !

Var ute och åkte lite idag på min Ducati 748 -96. kom tillbaka till stan
och puttrade pa 2:an igenom stan. Rätt va det är så slår det tvärstopp,
hjulet låser sig och in med kopplingen och släpper ut den på 2:an för
att den ska rulla igång. Hmmm...hjulet låser sig igen.

När man sedan lägger i friläge och ska starta den som vanligt så driver
inte startmotorn ,precis som att kolvarna har låst fast sig ordentligt.

Kan kamremmarna ha gått av eller har den bara skurit totalt ?? :confused:

Nån som kanske vet vad som hänt ??? :confused: :confused: :confused:

Låter som om muttern till vevaxeln som skruvat av sig, inte ovanligt. Gör den det så drar inte startmotorn runt mm. Dock ingen fara, bara till o skruva fast/spänna den igen så funkar hojen igen :tummenupp
Har själv inte gjort det men någon Ducatist här (Bjorn kanske...) vet säkert hur du når muttern....
 
Kan vara rätt många fel.. altifrån kamremsbrott, till fästskruven för främre tankfästet som åkt ner i främre cylindern..

Hände det när du drog på gas? lät den konstigt innan?

/B
 
Bj.O.rn skrev:
Kan vara rätt många fel.. altifrån kamremsbrott, till fästskruven för främre tankfästet som åkt ner i främre cylindern..

/B
Du har rätt, det kan vara många saker!

Om du har tur, så är det bara svänghjulet som har lossnat och om du
har ännu mera tur, så är krysskilsspåret helt.

Växellådan kan du nog utesluta efter som du kunde rulla när du frikopplade.
 
Jaha ja....

Nu har dom på Biscaya konstaterat vad det var, inte för att jag förstod så mycket av vad dom sa men ändå.

Rotorn som sitter i linnigen bla bla bla nånting hade spruckit.
Skulle kosta 5 lakan inkl arbete att fixa.
Och för en annan som inte skruvar själv är det bara att
betala ,trevligt va !
Men tur att inte den hade skurit eller nåt,då hade det blivit DYRT tror jag.

Men men,får tillbaka den på Torsdag ,hoppas det blir fint väder då med.
Vi kanske ses !!! :tummenupp :tummenupp
 
Å generatorlindningen gav sig troligen pga lossat svänghjul.. Var lycklig du att det bara var det, generatorkåpan brukar spricka då åsså..

Och, ja jag menar att skruven för främre tankfästet mycket väl kan trilla ner i främre cylindern, den sitter precis ovanför den cylinderns insugstratt.. Loctite, stark sådan gäller!

/B
 
Å jag som trodde Trajorna sög värst! :confused:

Kanske skall köpa en Ducce i alla fall, dyra som fan med en massa trevliga problem att bränna stålars på :tummenupp :tummenupp

:rolleyes:
 
Fogel99 skrev:
Jaha ja....

Nu har dom på Biscaya konstaterat vad det var, inte för att jag förstod så mycket av vad dom sa men ändå.

Rotorn som sitter i linnigen bla bla bla nånting hade spruckit.
Skulle kosta 5 lakan inkl arbete att fixa.
Och för en annan som inte skruvar själv är det bara att
betala ,trevligt va !
Men tur att inte den hade skurit eller nåt,då hade det blivit DYRT tror jag.

Men men,får tillbaka den på Torsdag ,hoppas det blir fint väder då med.
Vi kanske ses !!! :tummenupp :tummenupp
När det har låst sig så där pass kraftigt, så skulle jag nog vilja kontrolera vevtappen,
ramlagret och krysskilsspåret!
Biscaya vet säkert vad dom håller på med, får vi hoppas :)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top