Motorras!

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Idag på bankörningen på Midlanda (med min TL1000s-98), så uppstod det plötsligt ett väldigt otrevligt knackande i motorn, och den blev lite slö, och motorbromsa mer än vanligt.
Det jag hunnet kontrollera är att kamaxlarna ligger rätt, så det är inte kamkedjan som hoppat iallafall.
Skall börja riva motorn imorron, nån som har några bra idéer om vad det kan vara?:confused:
Ett hett tips är vevstakslagren, en kille där hade råkat ut för det, och kände igen symptomen. Då blir et dyrt att fixa. I vilket fall blir det nog inte så mycket twinmuller nu på ett tag, tur man har en reservhoj så man inte blir helt nödbedd. :tummenupp
 
förra sommaren rasade min tls 97 på vevstakslagret. Det hördes ett pulserande skapljud sen var det stopp.
axeln blev skadad ny kosta 8000 tusen eller nåt så jag köpte en beg motor. hoppas att du har mer tur
 
Är mest troligt ett vevstakslager som skurit mot veven.. är inte alls ovanligt på dom äldre TLs:erna. Bara att riva ner och dela motorn och förhoppningsvis har dom skurit så lite illa att tappen går att slipa om. Finns lager i överdimension från nån fiat motor tror jag det var som passar.

Har ikväll skruvat in min delvis nyrenoverade Tls motor i ramen (rasat lager + packbox utgående axel) och det var ruskigt skönt att få höra V-twins mullret igen!! Tråkigt för dig dock :(
 
Det knepiga med Phsykobikers hoj är att motorn är en -98. Har inte hört så mycket om dessa, verkar mest vara -97 som har problem. Men jag fixade min för ca 5000 totalt när den skar. Omslipning av vev, ny oljepump, nya stift,olja,m.m.
Bara mecka och PM:a om du har nå frågor Phsykobiker. Du kan ju inte köra 600 cc hur länge som helst.... :rolleyes:
 
Vevstakslagret

Jodå, det var ena lagret som skurit, men det är inte mycket åverkan på vevev, ytterst lite, så vi får se vad de säger nere på verkstan imorron. Den går definitiv att slipa om iallafall.
Men nu har man iallfall sett alla delarna i motorn ;)
 
Re: Vevstakslagret

Psychobiker skrev:
Jodå, det var ena lagret som skurit, men det är inte mycket åverkan på vevev, ytterst lite, så vi får se vad de säger nere på verkstan imorron. Den går definitiv att slipa om iallafall.

Om vevstaksspelet i storändan råkar hamna på den yttre toleransmarginalen (0.07 mm) gör det inte så mycket. Kör hellre med en lite tjockare olja, 20W50 istället för 10W40, och värm upp hojen ordentligt innan du börjar gasa fullt. Du loosar kanske en hästkraft men motorn tål istället lite mera stryck.
 
Tack för tipset!
Nu behöver den iallfall slipas om, så jag undrar om nån vet var man får tag på de här lite tjockare lagren som tydligen skall passa. Måste fixa dem så att verkstan vet hur mycket de skall slipa till vevaxeln.

/Pajje
 
Ring till Umeå Motorslip och hör vad han sätter för lager på min vev.....
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top