zilog
Mr. Hardtechno
Jag har ännu inte haft tid att öppna maskinen (Aprilia RSV1000 -05), utan har bara haft tillfälle att tappa den på olja än så länge.
Motorn sade upp sig med ett satans oväsen i slutet av ett torrpass på bana, så oljetempen kan potentiellt ha klättrat rätt högt. Med tanke på att motorn går att starta (snurrar tungt) men inte uppvisar oljetryck trots full oljetank, så känns det som att vev eller ramlagar har antingen gått upp så mycket i spel att det inte tätar nog, eller att lagerskålar har snurrat och blockerar oljepassagen i blocket.
Jag kunde inte hitta någon metall i pappret hos oljefiltret, ej heller mycket "silver" eller "guld" i oljan varesig i oljetanken eller oljan från blocket. Ej heller mycket magnetiska rester på oljepluggen i blocket.
Jag gjorde lite snabba tester och jämförde den avtappade oljans viskositet med ny olja av samma sort (OKQ8 SBK Racing 10/50), och skillnaden var inom felmarginalen för temperaturen för mätningen - vad detta säger har jag dock ingen riktig aning om..
En sak som jag dock observerade när jag hällde upp den gamla oljan på flaskor, var att det var fullt av saker som såg ut som gruskorn i botten på oljetrågen, men kornen var varken metalliska eller av sten - utan snarare något som såg ut som 0.5-2.0mm stora klumpar av genomskinlig silikon. De var även mjuka.
Kan denna utkristalliserade sörja på botten av oljan vara någon kemisk tillsats till oljan som har blivit på det här sättet pga värme, och antingen satt igen oljekanaler eller sabbat smörjfilmen på annat sätt?
Den här motorn har inga rullningslager i vev/ram/kolvbultar, utan alla lager är av trycksatta glidlagertypen med hyggligt tighta spel - enligt vissa för tighta från Apriliafabriken.
Motorn sade upp sig med ett satans oväsen i slutet av ett torrpass på bana, så oljetempen kan potentiellt ha klättrat rätt högt. Med tanke på att motorn går att starta (snurrar tungt) men inte uppvisar oljetryck trots full oljetank, så känns det som att vev eller ramlagar har antingen gått upp så mycket i spel att det inte tätar nog, eller att lagerskålar har snurrat och blockerar oljepassagen i blocket.
Jag kunde inte hitta någon metall i pappret hos oljefiltret, ej heller mycket "silver" eller "guld" i oljan varesig i oljetanken eller oljan från blocket. Ej heller mycket magnetiska rester på oljepluggen i blocket.
Jag gjorde lite snabba tester och jämförde den avtappade oljans viskositet med ny olja av samma sort (OKQ8 SBK Racing 10/50), och skillnaden var inom felmarginalen för temperaturen för mätningen - vad detta säger har jag dock ingen riktig aning om..
En sak som jag dock observerade när jag hällde upp den gamla oljan på flaskor, var att det var fullt av saker som såg ut som gruskorn i botten på oljetrågen, men kornen var varken metalliska eller av sten - utan snarare något som såg ut som 0.5-2.0mm stora klumpar av genomskinlig silikon. De var även mjuka.
Kan denna utkristalliserade sörja på botten av oljan vara någon kemisk tillsats till oljan som har blivit på det här sättet pga värme, och antingen satt igen oljekanaler eller sabbat smörjfilmen på annat sätt?
Den här motorn har inga rullningslager i vev/ram/kolvbultar, utan alla lager är av trycksatta glidlagertypen med hyggligt tighta spel - enligt vissa för tighta från Apriliafabriken.