Motorras, möjligen pga överhettad olja

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har ännu inte haft tid att öppna maskinen (Aprilia RSV1000 -05), utan har bara haft tillfälle att tappa den på olja än så länge.

Motorn sade upp sig med ett satans oväsen i slutet av ett torrpass på bana, så oljetempen kan potentiellt ha klättrat rätt högt. Med tanke på att motorn går att starta (snurrar tungt) men inte uppvisar oljetryck trots full oljetank, så känns det som att vev eller ramlagar har antingen gått upp så mycket i spel att det inte tätar nog, eller att lagerskålar har snurrat och blockerar oljepassagen i blocket.

Jag kunde inte hitta någon metall i pappret hos oljefiltret, ej heller mycket "silver" eller "guld" i oljan varesig i oljetanken eller oljan från blocket. Ej heller mycket magnetiska rester på oljepluggen i blocket.

Jag gjorde lite snabba tester och jämförde den avtappade oljans viskositet med ny olja av samma sort (OKQ8 SBK Racing 10/50), och skillnaden var inom felmarginalen för temperaturen för mätningen - vad detta säger har jag dock ingen riktig aning om..

En sak som jag dock observerade när jag hällde upp den gamla oljan på flaskor, var att det var fullt av saker som såg ut som gruskorn i botten på oljetrågen, men kornen var varken metalliska eller av sten - utan snarare något som såg ut som 0.5-2.0mm stora klumpar av genomskinlig silikon. De var även mjuka.

Kan denna utkristalliserade sörja på botten av oljan vara någon kemisk tillsats till oljan som har blivit på det här sättet pga värme, och antingen satt igen oljekanaler eller sabbat smörjfilmen på annat sätt?

Den här motorn har inga rullningslager i vev/ram/kolvbultar, utan alla lager är av trycksatta glidlagertypen med hyggligt tighta spel - enligt vissa för tighta från Apriliafabriken.

Det är inte så att nån använt "packningssilicon" när du eller tidigare ägare monterat t.ex. motorhalver eller kopplingskåpa etc. Lite för mycket sådant resulterar i "siliconrester" i oljetråg o sil till oljepump. Applicerar man överdrivet mkt kan det säkert sätta igen silen till oljepumpen med generalhaveri som följd.

Nix, jag har haft isär maskinen själv innan detta. Jag använder bara Biltemas röda packningsmassa, och sådan hittade jag ingen i oljan. Dessutom använder jag bara i vettiga kvantiteter av just oljekanalshänsyn.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8