Motorras + garanti?

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date

Solid snake

Guest
Min cbr började knacka idag när jag körde, så jag körde hem direkt med den och tappade ur oljan, skimmer i oljan, kul...

Till saken, köpte skiten på firma och fick 1 års eller 1000 mils garanti på den, vilket som nu inträffar först...

Står att det inte täcker slitage, men ett ras är fan inte ett slitage tycker jag, står inte nåt om att byta ram och vevlager i böckerna som finns, inte vad jag har läst iaf.

Tror ni man kan ta det på garanti? Jag ska se vad firman säger för jag vill inte stå för en renovering till på en cbr motor, sist kostade det mig 9000 fast det var på en annan motor.

Om firman nu vägrar så kanske man ska blanda in ARN?

Kan tillägga att jag har haft hojen i typ 2-3 månader och kört 500 mil med den och inte wheelat en enda gång för jag vet att wheelies dödar de gamla motorerna.

Honda = kvalitet. :rolleyes:

58 läsningar och inte en enda som har svarat... Kom igen nu..

Hade en zx10r som sprack i blocket men eftersom den hade skrapad styrvikt och liten skráma pá fotpinnen sá blev det inegn garanti, 1ár gammal hoj dá. Dá kanske du vet vad jag menar. Dock sá har jag fixat en och annan motor till folk frán utlandet, billigare och snabbare án att renovera, behőver du en ny sá pma. Kommer nog inte kosta 9000 om det inte ár en ny hoj du har. Bor 2km frán kávlinge centrum.

Ta kontakt med firman till att börja med.. Har haft med ARN å göra.. dels är dom puckade och sen tar det minst 6 månader innan dom kommer med ett beslut :huvet

Självklart ska det gå på garantin, stå på dej bara, nämn inte ARN om dom inte börjar trilskas.
Lycka till

anledningen till att ingen svarar är nog för att ingen har kompetensen. men hadde jag varit du så hadde jag ringt ARN eller någon annan kunnig inom området och hört med dem först o varit duktigt påläst innan jag gick tillbaka till firman där du köpte den.
För de kommer garanterat att försöka bortförklara det.
Annars kan du alltid hänvisa till SBF (sunt bond förnuft) alltid en bra förkortning o slänga sig med

EDIT: många han svara under tiden jag skrev :tummenupp

anledningen till att ingen svarar är nog för att ingen har kompetensen. men hadde jag varit du så hadde jag ringt ARN eller någon annan kunnig inom området och hört med dem först o varit duktigt påläst innan jag gick tillbaka till firman där du köpte den.
För de kommer garanterat att försöka bortförklara det.
Annars kan du alltid hänvisa till SBF (sunt bond förnuft) alltid en bra förkortning o slänga sig med

EDIT: många han svara under tiden jag skrev :tummenupp
Mjo, hojen är ju beggad, 6100 mil på mätaren nu men de sa att den minsann var i toppskick, lät jättebra i motorn och kopplingen var minsann ny och den skulle inte rasa på länge. :rolleyes:

Men jag ska höra med verkstan, har redan haft den på garantiärende en gång för när jag köpte den så prövade jag aldrig den så den hade kass styrlager + skeva bromsskivor men det fixade dem ju gratis efter att jag hade fått stå och tjata om det i 10 minuter.

Så de fixar kanske detta också men det är inte så troligt, jag tror iaf inte att de fixar det, men skiten ska fan hålla i mer än 6100 mil tycker jag, min gamla hade gått över 8000 mil innan den la av...

Men jag får ringa och höra med dem på måndag.

Hade en zx10r som sprack i blocket men eftersom den hade skrapad styrvikt och liten skráma pá fotpinnen sá blev det inegn garanti, 1ár gammal hoj dá. Dá kanske du vet vad jag menar. Dock sá har jag fixat en och annan motor till folk frán utlandet, billigare och snabbare án att renovera, behőver du en ny sá pma. Kommer nog inte kosta 9000 om det inte ár en ny hoj du har. Bor 2km frán kávlinge centrum.
Kan vara intressant, men jag har en polare med komplett motor, så är min kass så har jag hans tills jag har fixat min egen, antagligen.

Vill inte firman jag har köpt hojen på fixa och det inte händer nåt så har jag ju iaf en annan motor i hojen sålänge, så får väl ARN ta tag i det sålänge.

Annars skickar jag iväg veven till Stig i Axvall så kan han svetsa + slipa den, antagligen billigare än E&D i Solna, för det kostade 6000 hos dem. :gnissla

Last edited:
Självklart kommer dom inte vilja fixa den på garanti. Men det betyder inte att du inte har rätt.

Gällande lag är konsumentköplagen, enl KKL 1§, eftersom det rör näringsidkare och konsument.

Först måste det fastställas ifall det är något fel på den. Enl KKL 16§ så gäller att "varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet."

Vidare, enl KKL 21§, "Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar. Första stycket gäller inte, om det görs sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse.".

Än så länge är det, enligt mig, glasklart till din fördel. Sista meningen kan tänkas att säljaren försöker stödja sig på, men ordet "sannolikt" är nyckeln här. Det har gått så kort tid, motorcykeln är byggd för att köras "hårt", osv. Allt är i sin ordning.

Slutligen, är varan felaktig (vilket vi fastställt enligt ovan) får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får du kräva skadestånd enligt 30-32 §§, vilket vi kan gå in på senare.

Lycka till. Jävlas dom, skicka ARN på dom. Där får du med 99% sannolikhet rätt. Lyder dom inte ARN drar du dom till domstol. Med ARN i ryggen är det väldigt liten risk att du förlorar, och det inser nog den här firman också, varpå dom dessutom får pröjsa för domstolskostnaderna.

Jag är ingen jurist, inte ens juridikstuderande, så någon Perry Mason för gärna komma med synpunkter.

Vad är det för cbr föresten ??
Kan inte se vad det är för motorstorlek någonstans i tråden.

Om en firma lämnar 1år eller 1000mil i garanti på en sporthoj som gått 6000mil på mätaren får dom skylla sig själva.

Med tanke på hur sporthojarna körs av vissa så är det bra om dom håller 6000mil.

Vad är det för cbr föresten ??
Kan inte se vad det är för motorstorlek någonstans i tråden.

Om en firma lämnar 1år eller 1000mil i garanti på en sporthoj som gått 6000mil på mätaren får dom skylla sig själva.

Med tanke på hur sporthojarna körs av vissa så är det bra om dom håller 6000mil.

Precis vad jag tänkte. Den kanske tom har gått längre än vad mätarn visar.

Om du blandar in ARN så räkna med ett års arbete innan det är klart.. så vart det för mig när jag blanda in dem.. bästa om man kan göra upp det hela i godo dvs de lagar mc´n åt dig..

Skiten står på verkstad nu, vevlagerras har jag hört talas om från Green här på SH som ska ha rivit den.

Precis som jag trodde då.

Det är en 900a, -94a för de som ville veta det.

Det ska gå på garanti säger verkstadschefen, jag tänker då inte betala ett öre för det.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage