Motorproblem !!!!

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
Tjena !!

Har som sagt en VX800 ( v-twin) med ett litet ( kanske stort...... :( ) motorproblem. Var ute o körde en sväng ( 8-10 mil) utan problem. Gasade på lite( inget övervarvande eller så !! ) på väg hem . Efter det går den inte riktigt bra. Avgaserna från ena cylindern känns kalla. Vad är det för fel då ??? Jag är ingen höjdare på motorer. Den har lite låg tomgång med.
En kollega som körde efter mig i förrgår sa att det luktade lite bensin, men den kändes ok då.
Den verkar lite slö med.......

Snälla , hjälp mig med detta !! :(
Vill inte missa en skön sommar på hoj efter att ha haft foten i gips hela hösten pga av en klantig bilist, som körde på mig o förra hojen......

Kolla så att den går på bägge cylindrarna,spotta på respektive grenrör så ser du om en cylle är död eller inte (värmen)

Börja med att lossa stiften och kolla så du har gnista på bägge stiften iaf.

Jo, den går på båda, men från den ena cylindern känns avgaserna kalla......

Om man skall fixa förgasarna , hur vet jag att de är inställda likadant??

:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Förlåt min okunskap !!!!!!!!!!!!!!!!!

Den går bara på en cylinder !!! o det hjälpte inte att byta tändstift. Vad kan det vara då ??????? Snälla hjälp mig !!!
:(

vx800 skrev:
2242542 :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Förlåt min okunskap !!!!!!!!!!!!!!!!!

Den går bara på en cylinder !!! o det hjälpte inte att byta tändstift. Vad kan det vara då ??????? Snälla hjälp mig !!!
:(
Har du kollat så att du har gnista på båda stiften?
Börja med det, är det gnista så får du gå vidare på bränslesystemet.
Har du inte kunskaperna, skaffa en verkstadshandbok eller ring en polare som har lite koll.
Lycka till.
//Tobbe

Tändstiftet var fuktigt. Bytade tändstift mellan främre o bakre cyl = ingen skillnad... bakre fortfarande död......misstänker tändspolen eller ngt......troligtvis inte billigt...... :( :(

vx800 skrev:
2242603 Tändstiftet var fuktigt. Bytade tändstift mellan främre o bakre cyl = ingen skillnad... bakre fortfarande död......misstänker tändspolen eller ngt......troligtvis inte billigt...... :( :(
kolla tändkablarna först.

Snackade med firman jag köpte den hos o ska ner på tisdag o lämna in den. Förhoppningsvis tar det inte allt för lång tid o fixa felet...............

Hade ett likn probl med en gsx1100 för några år sedan. Letade som en galning efter vad som kunde vara fel. Visade sig att det blivit glapp mellan tändkabel och tändhatt. Så enkelt kan det vara ibland :)

förhoppningvis är det samma fel !!! men .... har kollat o tändkabeln kommer direkt från ngn rund sak( tändspolen ?? ) så det blir svårt att byta bara den...

vx800 skrev:
2245413 förhoppningvis är det samma fel !!! men .... har kollat o tändkabeln kommer direkt från ngn rund sak( tändspolen ?? ) så det blir svårt att byta bara den...

Jo, det är tändspolen...

Varför skulle det vara svårt att byta? :confused:
Tändkabelns ändar är ju skruvade i tändhatt resp. tändspole. Bara att vrida den motsols så lossnar det, stiftet som går in i kabeln på både spole och hatt är ju gängat...

Jag tycker det luktar glappkontakt någonstans mellan spole och hatt, med tanke på att det kom när du drog på. Mät upp med ledningsprovare och se till att det leder mellan spole och hatt. Alternativt kan du skruva loss spolen och gå in med den till någon mc-verkstad, nästan varenda en har ett instrument som man kopplar upp spolen i och sedan funktionstestar den....

Det är ju definitivt inte så illa att det skulle vara CDI/ECU som spökar, iom att det tänder på den ena cylindern. Då hade det varit tämligen dyrare och omständigare reparation.

Last edited:
Hojen är fortfarande på verkstad efter ca 3 v. :( De hittar inte vad som är fel,bara att den inte funkar.....
Har dock fått en lånehoj undertiden så.. :)
Man saknar dock sin egen..... :(

Ang bytet av sladd. Det såg ut som som den var sammangjuten med spolen...

vx800 skrev:
2295008 Hojen är fortfarande på verkstad efter ca 3 v. :( De hittar inte vad som är fel,bara att den inte funkar.....
Har dock fått en lånehoj undertiden så.. :)
Man saknar dock sin egen..... :(

Ang bytet av sladd. Det såg ut som som den var sammangjuten med spolen...

Men hallå, hur svårt kan det vara att hitta ett litet elfel? Hade jag bott i varberg hade jag fixat det åt det på en eftermidda!

/Pajje

edit>>Syftar på att det är verkstan som är kass givetvis, de borde lösa ett sånt problem!

Last edited:
Eftersom det verkar som du nyss har köpt bågen så är det bara att rulla ner den och få den fixad :) *såg nu att du har gjort det ...*

Har nu gått 5 v !!!!! o hojen är fortfarande på verkstad. :mad: De hittar inte felet !!! :confused:

Komp ok, gnista finns, bensin likaså.....dock efter ett tag så verkar den knacka igen stiftet ( enl verkstadskillen som provkörde)

Är det ngn som kan ha en aning om vad det kan vara för han på verkstaden verkar inte veta ..............:confused: Han misstänkte att toppackningen har gått.......

El Garto skrev:
2242766 Hade ett likn probl med en gsx1100 för några år sedan. Letade som en galning efter vad som kunde vara fel. Visade sig att det blivit glapp mellan tändkabel och tändhatt. Så enkelt kan det vara ibland :)

En annan rev en hel motor för det problemet:argpådato knackade som en galning så jag trodde att det var ventilras på gång:huvet

Kanske man skulle ringa o säga till verkstaden att kolla elen .......:fatta!

undra vad de säger om man ringer o säger : "fixar ni inte dett denna veckan hämtar jag hojen o lämnar till en annan verkstad o så får ni stå för kostnaden" :tungan

Toppackning? Well... en förbränningscykel kräver en bränsleblandning under kompression samt gnista vid rätt tillfälle - hur svårt är det att felsöka på en skala 0 till 0.

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back