Motorproblem Suzuki GSX-R600 2005

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Kawasaki ZX10
Hej,

Jag är i desperat behov av hjälp angående mina problem av någon som verkligen vet vad detta kan bero på.

Under körning på Knutstorp i lördags under mitt sista körpass så började hojjen krångla.

Vad som sker är att under körning så vid 10-12 000 varv så fortsätter inte motorn att dra och låter knackigt. Det kom helt oväntat och jag hörde heller inget konstigt ljud innan eller i samband med effektförlusten. Den rök heller inget.

Innan passet startade jag den för värmning i fem minuter. Den startade då utan några som helst problem.

Jag avbröt då körning direkt och gick i depå. Direkt efter provade jag att starta och den startar då inte. Den "kirrar" men tänder ej.

Jag har bytt stiften bara för att utesluta att det skulle vara ett problem. När jag provar att starta igen så får jag samma resultat som ovan, den "kirrar" men tänder ej. Dock luktar det bensin och stiften har fått bensin till sig.

I övrigt har jag noterat två saker som jag inte vet betydelsen av.

- Slangen mellan kylaren och reservoaren med vatten hade bränt och fått till följd att det inte fanns vatten i reservoaren. Dock var kylaren full med vatten. Den har inte gått överdrivet varm utan varit normal enligt tempgivare.

- När jag kollar oljemängden så har den tagit en del olja. Fortfarande är det olja i som är mer än till "min" markeringen men det är dock mindre än efter byte. Ingen lampa har lyst.

Idag har jag också fått hjälp att mäta kompressionen med resultatet att 3 cylindrar visar på noll. Alltså ingen kompression alls och en visar liten kompression.

Den har gått hyffsat hårt först i två dagar på Anderstorp och sen då på Knutstorp. Dessa dagar i rad.

Är det till att kassera motorn? Kan något göras enkelt? Vad är problemet?

Svar från den som har erfarenhet är varmt välkomna!!

Grymt tack på förhand!

Rickard

Last edited:
Inte så stor del i ditt problem men kollade du oljemängden när oljefiltret hade dragit åt sig olja efter att du hade bytt, eller kollade du innan? Om du kollade innan så är det ju vanligt att filtret drar åt sig lite olja.

Inte så stor del i ditt problem men kollade du oljemängden när oljefiltret hade dragit åt sig olja efter att du hade bytt, eller kollade du innan? Om du kollade innan så är det ju vanligt att filtret drar åt sig lite olja.

Japp, dock har den dragit mer än så...tyvärr!

Har du kollat så att du inte har olja i kylvattnet eller vise versa och om du har det kan det vara topplockspackningen med tanke på resultatet på komp-testet.
Har hojen kokat eller haft hög temp.?

Har du kollat så att du inte har olja i kylvattnet eller vise versa och om du har det kan det vara topplockspackningen med tanke på resultatet på komp-testet.
Har hojen kokat eller haft hög temp.?

hej,

den har aldrig kokat och tempen har inte varit onormal. Vad jag kan se kan jag inte se spår av olja i vatten eller vice versa. Kan detta kontrolleras/uteslutas på annat sätt?

Tack,

Rickard

Har du noll i komp så måste det vara mer än toppackningen som gått. Om toppackningen gått hade du kanske fått sämre komp men inte noll.

Det måste vara ventiler som står öppna. Dvs. kamkedjan har kuggat över och ger därmed fel öppningstider eller ventiler som krökt sej eller vetilerna har slagit hål i kolvarna eller allt detta på en gång.

Hej igen,

Tack för era synpunkter.

Tror ni att det är någon idé att plocka ner och felsöka eller är det bättre att satsa slantarna på att byta motor?

Rickard

Hej igen,

Tack för era synpunkter.

Tror ni att det är någon idé att plocka ner och felsöka eller är det bättre att satsa slantarna på att byta motor?

Rickard

Kan ju alltid vara bra att veta vad det är för fel.
Som nån skrev ovan, släpp oljan o kolla hur den ser ut (metallspån? vatten i oljan?)
Sen kan du ju lysa ner i tändstiftshålen o se om du ser nåt (hål i kolv? ventiltallrikar? märken i kolvtopp?)

Hej igen,

Nu har jag lyft av toppen. Att det är problem är ju tydligt. Frågan nu är mer vad är grundfelet som skapat oredan.

Bifogat

• IMG_2015_liten.jpg
    IMG_2015_liten.jpg
    181.1 KB · Visningar: 124
  • IMG_2018_liten.jpg
    IMG_2018_liten.jpg
    246.9 KB · Visningar: 128
  • IMG_2019_liten.jpg
    IMG_2019_liten.jpg
    251.7 KB · Visningar: 115
Ja en ventil har ju gett sig och hoppat omkring lite... Vad felet direkt beror på vågar jag inte svara på. Men övervarvning vid motorbromsning? Ventilknastret gett upp/hoppat ur?

Har du nyligen haft motorn öppnad?

Motorn har inte varit öppnad på de sista 450 milen åtminstone.

Menar du att jag har kört den för aggressivt:va

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back