Motorproblem ford och opel

yamahafreak

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Hoj
Yamaha
Hej

Har 2 motorproblem jag tänkte lägga ut här eftersom man alltid får värdefulla tips.

Den första bilen är en ford mondeo årsmodell 94. Tjejen har den till och från jobbet. Nu har hon märkt att när bilen är halvkall är den svårstartad och tuffar på endast på 3 cylindrar och svarar inte på gas. När hon skulle hem från jobbet häromdagen startade den typ inte alls och hon fick sitta och nöta med nyckeln och gasa som fan samtidigt för att få liv i den. Vad kan det vara för fel förutom att det är en ford då förstås

Bil nummer 2 är en polares bil. En opel rekord årsmodell 85 insprutare. Han var tvungen att byta databox på den och efter det är det ett konstant varvantal på 3000 varv på tomgång som inte går att få ner vad kan det bero på?

Hoppas på värdefulla tips

yamahafreak skrev:
2583457 ...
Den första bilen är en ford mondeo årsmodell 94. Tjejen har den till och från jobbet. Nu har hon märkt att när bilen är halvkall är den svårstartad och tuffar på endast på 3 cylindrar och svarar inte på gas. När hon skulle hem från jobbet häromdagen startade den typ inte alls och hon fick sitta och nöta med nyckeln och gasa som fan samtidigt för att få liv i den. ...

Som sagt, det låter helt normalt...

yamahafreak skrev:
2583457

Den första bilen är en ford mondeo årsmodell 94.

Bil nummer 2 är en polares bil. En opel rekord årsmodell 85 insprutare.
Hoppas på värdefulla tips

Lite felaktig info editerad...

Bil nr1. Brorsan hade en likadan bil tills för typ en månad sen och i samma veva som han satte ut annonsen slutade den att gå på alla cylindrar(dock var den inte speciellt svårstartad). Och det var tändspolen som hade gett upp. Kolla gnistan och ev byt tändstiften. Kan återkomma om hur du mäter upp tändspolen ikväll om du vill?

bil nr2. hmm, nu vet jag inte vad ni provat och vart styrboxen sitter på den. Ingen aning egentligen men kolla så att allt sitter som det ska. Kollat så ni inte kommit åt nån slang eller kontaktstycke? kan dra tjuvluft lr så kan det vara fel på nya styrboxen då problemet kom då han hade bytt den.

Lycka till!

Last edited:
Jag har haft ungefär samma problem med min gamla golf II-90 till och från tills nu. har du kollat ifall den går fett eller liknande? Kolla tändspolen, att alla kablar är hela, temperaturgvaren, lambdasonden, får den tillräckligt eller för mycket bränsle? bränslefilter? bränslepump?
kan ju inte säga annat än det jag kollat och gjort men....
Upptäkte med att den gick mer ruttet när det var fuktigt ute, du kanske ska funera på det med?

Bil nr 1: Ja det är en ford.....
Men kolla ev kallstartsventil. Är bränslefilter bytt? Bränslepump/ b-pumprelä.
Lambdasond? Bränsletrycksregulator? Tändstift (kolla ev byt)

Bil nr 2: Samma där...opel... Varför byttes boxen å hur gick den innan?
Kanske var ett fel redan innan som inte visade sig förrens boxen byttes.
Kolla vacumslangar å insug om det är riktigt och tätt. Fått rätt box???

Spjäll som hakat sig?

Kan ju va vilka j-kla fel som helst på dessa två bilar igentligen.....:gnissla

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC