Motorolja

Maarcuus

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
Honda cr 250
Har en cr 250 2T, när jag tömde oljan i motorn var den grå (kommit in vatten) och sen var den gul. Vad kan det gula vara?

Har man vatten i oljan brukar det efter lite körning bli en majonäsliknande gegga på toppen. Det är en grädde bestående av olja, vatten och luft.

Har du haft vatten i oljan kan den vara korrosiv, då är det bäst att inte bara tappa ur oljan. Utan du bör även fylla på ny olja och sedan köra och tappa ur. Tills du ser att allt vatten är borta.

Men dessförinnan måste man förstås ta reda på hur vattnet kom in i motorn samt åtgärda detta

Last edited:
.....
Men dessförinnan måste man förstås ta reda på hur vattnet kom in i motorn samt åtgärda detta
...och det behöver eventuellt inte vara allvarligare än vanligt kondensvatten. Kan bli så om du mest kör korta sträckor.

Är hojen vattenkyld så kolla för säkerhets skull att kylvattennivån inte sjunkit och att vattnet ser OK (rent) ut.

...och det behöver eventuellt inte vara allvarligare än vanligt kondensvatten. Kan bli så om du mest kör korta sträckor.

Är hojen vattenkyld så kolla för säkerhets skull att kylvattennivån inte sjunkit och att vattnet ser OK (rent) ut.

Precis, eller att hojen bara varit dränkt i ett surhål eller okritiskt trycktvättad därefter.

a

Ska ändå byta ramlager så jag kollar igenom motorn i samma veva, gör rent från gammel oljan så får jag se hur det blir när jag fyller på med ny olja. Kan ju vara nån packbox som gått.

Ska ändå byta ramlager så jag kollar igenom motorn i samma veva, gör rent från gammel oljan så får jag se hur det blir när jag fyller på med ny olja. Kan ju vara nån packbox som gått.

Ja om det är ngt motorinternt så brukar det vara packboxen till vattenpumpsaxeln eller topplockpackningen. Tänk på att vara försiktig när du för in pumpaxeln genom den nya packboxen, det är bra med lite vaselin på axeln eller annat som föreskrivs i boken till detta. Annars sabbar man lätt läpptätningen.

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026