motorolja

shag

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
busa 08
hej,tänkte höra vad ni tycker angående byte av motorolja,
oljan jag har i nu har jag haft i ungefär 150 mil,den borde väl kunna ligga i motorn under vintern,så kan man ju byta till ny till våren?vad tycker ni om att varmköra hojen nån gång under vinterhalvåret,så motorn får gå runt lite?:va

Det finns ungefär 47 trådar tidigare i ämnet, men ska du liks byta oljan till våren, varfö inte göra det nu istället och bli av med alla sura föroreningar du har i din nästan nya olja.

Man ska inte hålla på och surköra hojen i garaget på vintern

Du kommer nog att få en massa svar om att oljan skall vara helt ny samt välsignad av Påven eller Kungen, i brist av dessa går en oskuld bra (ej manlig).
Jag skulle kunna tänka mig att ha kvar samma olja i.
Om du nu får för dig att starta hojen under vintern så se till att du varmkör rejält innan du stannar motorn. Detta för att inte få kondens i oljan/motorn eller avgasröret. Själv så startar jag bara om jag behöver höra motorljudet i avsaknad av att kunna köra, inte för att det skulle vara bra för hojen.

Ha de.:)

Last edited:
Ett problem man sett på lite olika motorer är att nockarna på kammarna har en förmåga att bli helt torra över en vinterpaus.

Vet flera flygklubbar som underhållskör sina motorflyg just pga den orsaken att motorerna blir "torra" sen statas dom upp på våren och skär i lagerytor , kamnockar etc för att sedan haverera kort tid därefter.

Troligtvis sällsynt på hojar o bilar men det skadar nog inte att ställa fordonen varmt och på något vis dra runt maskineriet för hand med jämna mellanrum.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT