Motorolja / Tvåtaktsolja

sKoG_

Oljemissbrukare =)
Gick med
26 Aug 2005
Hoj
125:a, men vilken???
Tja

Jag undrar vad det är för skillnad på motorolja och tvåtaktsolja???

Jag är inte särskilt kunnig när det gäller oljor men jag vill gärna veta för det blir snart en liten Honda NSR 125.

Vad jag förstår så är det motoroljan som ligger och smörjer växellådan och resten av motorn och den bytar man bara en gång om året eller så på servicen. Sen tvåtaktsoljan pytsar man i ibland när man tankar, men va den gör vet ja inte. Men det konstiga är att alla snackar om olika motoroljor när servicekillarna tar den oljan de valt att använda när de bytar. Medans ingen snackar om tvåtaktsoljan som man själv väljer vilken man vill ha och häller i.

Eller bytar alla här på sajten sin motorolja själv???

Jag undrar då om man ska låta servicekillarna byta motoroljan bäst de vill o sen vilken tvåtaktsolja man ska ha???

Tackar för svar //Andreas

Tvåtaktsolja smörjer motorn på en tvåtaktare.
Oljan man byter smörjer växellådan.
Du kan enkelt byta själv om du är inte är helt
ohändig. Vilken olja du ska ha står i handboken
eller så frågar du din lokale Hondahandlare.

2-taktare smörjer motorn med den oljeblandade bensinen som man har blandat dirkt i tanken eller med premix. Det sist nämda används dock för de mesta på gathojar. för att slippa hålla på att blanda på macken. På en 2-taktare som har våtkoppling ihop med växellådan använder an motorcykel motorolja som är gjord för våtkoppling. vilket de flesta är.
men man har inge motorolja i motorn!!! bara i växellådan. vilket inte hängerihop som på en 4-taktshoj.

köp en bra 2-taktsolja. typ 150 kr litern

Så en fyrtaktare har bara en motorolja som står för all smörjning som till exempel Statoils "RacingWay MC 15W-40" medans en tvåtaktare har en växellådsolja som bytas på service och en tvåtaktsolja tex Statoils "RacingWay 2T" eller deras "2-TWay Low Smoke" som man själv blandar i bensinen. Fick jag det rätt nu :va

Men om man ska göra en premix då måste man ju tanka bensin i en tank först och ta hem den för att blanda, känns lite onödigt. Finns det ingen separat tank för tvåtaktsoljan i motorcykeln för annars måste man ju pyttsa i det direkt i tanken varje gång man tankar??? Det blir en nsr 91:a så den kanske inte har det även om det finns på nyare modeller eller???

// Tankspridd Andreas

sKoG_ skrev:
Så en fyrtaktare har bara en motorolja som står för all smörjning som till exempel Statoils "RacingWay MC 15W-40" medans en tvåtaktare har en växellådsolja som bytas på service och en tvåtaktsolja tex Statoils "RacingWay 2T" eller deras "2-TWay Low Smoke" som man själv blandar i bensinen. Fick jag det rätt nu :va

Men om man ska göra en premix då måste man ju tanka bensin i en tank först och ta hem den för att blanda, känns lite onödigt. Finns det ingen separat tank för tvåtaktsoljan i motorcykeln för annars måste man ju pyttsa i det direkt i tanken varje gång man tankar??? Det blir en nsr 91:a så den kanske inte har det även om det finns på nyare modeller eller???

// Tankspridd Andreas

Jepp, men bara fyrtaktshojjar. Dom har växellåda och motorolja i samma olja. Det är ihopkopplat.

På dom flesta 125orna, gatcyklar alltså.. finns det separat oljetank med en oljepump. En nsr har det och du behöver inte bekymra dig. Tänk bara på att oljepumpen måste fungera också.

DJM skrev:
Jepp, men bara fyrtaktshojjar. Dom har växellåda och motorolja i samma olja. Det är ihopkopplat.

det är inte helt sant,
en del fyrtaktare har motor och växellåda i samma oljebad,
många har separat olja för motor respektive växellåda.

gthyni skrev:
det är inte helt sant,
en del fyrtaktare har motor och växellåda i samma oljebad,
många har separat olja för motor respektive växellåda.

ahh, du menar då typ vissa crosshojjar? crf har jag hört har de?

guzzo skrev:
köp en bra 2-taktsolja. typ 150 kr litern

Måste bara få opponera lite på det där. Oljan är inte automatiskt bra för att den är dyr. På en gat-125:a skulle jag köra t.ex. Biltemas helsyntet, eftersom jag tror att det är det mest ekonomiska. Detta var alltså bara vad jag TROR, inget annat :) .

DJM skrev:
ahh, du menar då typ vissa crosshojjar? crf har jag hört har de?

några exempel:
- nästan alla som har torrsump
- många racemaskiner med kassettväxellådor
- min Moto Guzzi som har torrkoppling mellan motor och vxllåda (2 oljebad)
- min BSA har torrsump och separat oljebad för vxllådan
- BMWs boxrar
- alla(?) bilar

Jag skulle hävda att torrsump, separat oljebad för växellådan
och torrkoppling är optimalt, men japanernas enklare konstruktion
funkar bra för gatbruk .Så länge man använder rätt olja, så det är
good enough.

PacMan skrev:
Måste bara få opponera lite på det där. Oljan är inte automatiskt bra för att den är dyr. På en gat-125:a skulle jag köra t.ex. Biltemas helsyntet, eftersom jag tror att det är det mest ekonomiska. Detta var alltså bara vad jag TROR, inget annat :) .

Menar du Biltemas "2-taktsolja helsyntetisk" för 54,90??? Jag har bara hört om deras omtalade "MC-olja, Racing 15W-40" för 69,90 som alla snackar om vilket är en 4-taktsolja. Men om 2-taktsoljan e lika bra blir d ju lätt den!

gthyni skrev:
några exempel:
- nästan alla som har torrsump
- många racemaskiner med kassettväxellådor
- min Moto Guzzi som har torrkoppling mellan motor och vxllåda (2 oljebad)
- min BSA har torrsump och separat oljebad för vxllådan
- BMWs boxrar
- alla(?) bilar

Jag skulle hävda att torrsump, separat oljebad för växellådan
och torrkoppling är optimalt, men japanernas enklare konstruktion
funkar bra för gatbruk .Så länge man använder rätt olja, så det är
good enough.

Ok. det var ett par som hade det men japanarna som sagt har ju inte det.

Jaa, bilar det är klart. Jag skrev fyrtaktshojjar. :)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!