Motorolja till min R1

Dr.Bike skrev:
Tack så mycket! :rodnar Men det är många som bidrar med kunskap i de trådarna.

Koffe:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=744&iItemId=91161

Du som kann lite i ämnet, vissa hävdar att helsyntetoljorna är rena fan för kopplingen, är det för att klåparna häller en helsyntet för bilar det blir problem :confused: Jag kör på Castrol GPS hojjen har alltid gått på den och jag tror jag kommer fortsätta på den det är en delsyntet men Yamaha säger helsytntet, Är det bara åka o se glad ut?

Chii skrev:
Du som kann lite i ämnet, vissa hävdar att helsyntetoljorna är rena fan för kopplingen, är det för att klåparna häller en helsyntet för bilar det blir problem :confused: Jag kör på Castrol GPS hojjen har alltid gått på den och jag tror jag kommer fortsätta på den det är en delsyntet men Yamaha säger helsytntet, Är det bara åka o se glad ut?

Du klarar dig givetvis fint med en delsyntet.
Personligen är det där den enda oljan JAG haft kopplingsslir med, men många är happy med den, och har man inga probs är det en i övrigt bra olja.

Att folk får problem med kopplingen kan ha många orsaker, EN är att de hällt i bilolja.
Modernare kvaliteter av oljor till bil innehåller friktionsnedsättande additiver, och dessa kan få kopplingen att slira. Mc-oljor däremot, hur moderna de än ar, innehåller inte dessa tillsatser. Iaf inte om de är ratificerade av japanska JASO som har en norm för detta. Tittta alltså gärna efter en JASO beteckning på den mc-olja du ska köpa.
Mc oljors kvalite´är lite lurigt om man följer API-stegen för det finns sällan "bättre" oljor än SH. Läs mer så får du förklaringen. Detta trots att de rent smörjtekniskt kan vara nog så bra, och man börjar ana att verkligheten är RÄTT kompöex där inte ens betygs/kvalitetssystemen alltid ger en rättvis bild av vad man får som konsument.

Biloljor ligger typiskt över API SH som oftast anges som högsta kvalite´för MC-oljor trots att dessa mcoljor kan ligga över SH i kvalite, men inte FÅR heta annat då den saknar friktionsmodifierare, som i sin tur är kravet för "fuel saving oils" och allt vad de heter. De uppfyller alltså inte normen i just DET avseendet, medan basoljan kan vara densamma som i biloljan som kanske klassades till API SL!!

Dr.Bike skrev:
Du klarar dig givetvis fint med en delsyntet.
Personligen är det där den enda oljan JAG haft kopplingsslir med, men många är happy med den, och har man inga probs är det en i övrigt bra olja.

Att folk får problem med kopplingen kan ha många orsaker, EN är att de hällt i bilolja.
Modernare kvaliteter av oljor till bil innehåller friktionsnedsättande additiver, och dessa kan få kopplingen att slira. Mc-oljor däremot, hur moderna de än ar, innehåller inte dessa tillsatser. Iaf inte om de är ratificerade av japanska JASO som har en norm för detta. Tittta alltså gärna efter en JASO beteckning på den mc-olja du ska köpa.
Mc oljors kvalite´är lite lurigt om man följer API-stegen för det finns sällan "bättre" oljor än SH. Läs mer så får du förklaringen. Detta trots att de rent smörjtekniskt kan vara nog så bra, och man börjar ana att verkligheten är RÄTT kompöex där inte ens betygs/kvalitetssystemen alltid ger en rättvis bild av vad man får som konsument.

Biloljor ligger typiskt över API SH som oftast anges som högsta kvalite´för MC-oljor trots att dessa mcoljor kan ligga över SH i kvalite, men inte FÅR heta annat då den saknar friktionsmodifierare, som i sin tur är kravet för "fuel saving oils" och allt vad de heter. De uppfyller alltså inte normen i just DET avseendet, medan basoljan kan vara densamma som i biloljan som kanske klassades till API SL!!

Mycket information för en knappt läskunnig norrlänning, får ta med mig dataskärmen till affären nästa gången jag går till affären. 10 000kr frågan då, ska man byta oljan i slutet eller början av sessongen, där finns det oxo olika bud

Chii skrev:
Mycket information för en knappt läskunnig norrlänning, får ta med mig dataskärmen till affären nästa gången jag går till affären. 10 000kr frågan då, ska man byta oljan i slutet eller början av sessongen, där finns det oxo olika bud

Tror du hittar svaret på det här:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102451

:gnissla fel länk, eller iaf inte rätt! Tror det kanske var DENNA jag menade?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102515

Last edited:
Jag skiter i priset på oljan bara den är bra.
Kör med Motul 300V i R1:an & Motul 5100 i R6:an.

Dr.Bike skrev:
På vilket SÄTT fick du veta att dessa var bra?

Jag har en känsla av att man gärna drar slutsatsen att en olja är "bra" om man har kört med den ett tag utan att motorn har rasat. Man kanske då också drar slutsatsen att "braigheten" sitter i namnet på flaskan.
:rolleyes:

PacMan skrev:
Jag har en känsla av att man gärna drar slutsatsen att en olja är "bra" om man har kört med den ett tag utan att motorn har rasat. Man kanske då också drar slutsatsen att "braigheten" sitter i namnet på flaskan.
:rolleyes:

Såsom i priset, så och i reklamen!

Amen! ;)

Dr.Bike skrev:
På vilket SÄTT fick du veta att dessa var bra?

Jag litar på kunskapen hos de som sålde oljan till mig. Sedan om det är som med kläder, att man betalar extra för märket, det må vara sant, men för mig spelar det ingen roll.

Jag jämför det med exempelvis reservdelar till bilar.
Att köpa orginaldelar kostar ju oftast betydligt mer än om du köper "pirat" på t ex Mekonomen. Oftast är den billigare delen på Mekonomen även lika bra.

Att orginaldelen är dyrare är beror på att tillverkaren av orginaldelen även har stått för konstruktionskostnaden.

Jag spann i väg från ämnet lite.
Men vad jag vill säga är att jag är nöjd med min Motul. :)

X-up skrev:
Jag litar på kunskapen hos de som sålde oljan till mig. Sedan om det är som med kläder, att man betalar extra för märket, det må vara sant, men för mig spelar det ingen roll.

Jag jämför det med exempelvis reservdelar till bilar.
Att köpa orginaldelar kostar ju oftast betydligt mer än om du köper "pirat" på t ex Mekonomen. Oftast är den billigare delen på Mekonomen även lika bra.

Att orginaldelen är dyrare är beror på att tillverkaren av orginaldelen även har stått för konstruktionskostnaden.

Jag spann i väg från ämnet lite.
Men vad jag vill säga är att jag är nöjd med min Motul. :)

Hehe, det är NOG en finefinfin olja det oxå!
Men du har iaf klart för dig vad du betalar för (reklamen och märket) vilket ju är ok.
De tekniska värden som de oljor du räknar upp har säger att de ÄR bra oljor, men som sagt, det går att hitta oljor med samma (eller bättre) specar för långt under jhalva priset.

Placebo kan dock försätta berg! :hihi Och vad det innebär o.s.v kan man ju läsa i mitt lilla utvik om oljetillsatser typ Slick50 och dess kloner i en av oljetrådarna 1&2.

Kul oxå att du kallar Motul för "originalet" då det är ettt Franskt företag som inte egentligen är ett oljebolag, utan mer ett "förädlingsföretag" för smörjprodukter utan egen oljeutvinning och industri.
Icke förty väldigt duktiga!

Det är ingen SLUMP att de får leverera till team Yamaha och Rossi i GP-vm!

FZ1 skrev:
Synd "don guijote" är upptaget som nick, din tid här på SH verkar lika arbetsam som DQ:s i historien :hihi

Hehe, nja. Men rätt ska vara rätt. Annars blir det efter-rätt, som farfar sa! :lol
Saknar dock de verkligt tunga namnen inom tribologi här på sajten, men det är som Triboman sa en gång: Man ger upp. (Don Quijotesyndromet!)
Men det gör inte jag!

Koffe skrev:
FZ1
DR.Bike

Tack för svaren det var exakt sådana svar jag ville ha

köper biltemas racingolja, nån som har ett artnr så man hittaar den lätt väl i butiken

Vänta nu lite. Vad jag kan se, så kör du en R1:a 00-01. Du ska absolut ine snåla med oljan. Din koppling kommer nämligen börja slira! Jag har ägt 3 rettor och provat många oljor. Den oljan som jag tycker fungerar bäst är shell Advance. Men oavsett vilken olja du använder ska det vara SAE 10W-30. I verkstadsmanualen står det.

CAUTION:
• Engine oil also lubricates the clutch
and the wrong oil types or additives
could cause clutch slippage. Therefore,
do not add any chemical additives
or use engine oils with a grade of
CD c or higher and do not use oils
labeled “ENERGY CONSERVING II” d
or higher.

EDIT: Jag har provat Biltemas Racing oil, och den var inte bra. Kopplingen, började slira vid 9000 varv. R1:an 98-01 är känslig i kopplingen - varför vet jag inte. Och nej, om någon undrar så var lammelerna inte slitna. Jag byter nämligen 1 gång om året, till YEC lameller

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Inget. Men jag vet att dina tvärsäkra uttalanden om Biltemas olja är fel.
Jasså? :hihi
majoon skrev:
mm verkar märkligt....

....det råd jag fått av professorn är att inte använda biltemas oljor ty de har för lite tillsatsämnen....då är det betydligt bättre att köra på t.ex. statoils mineralolja istället...

...och precis som jag skrev....livslängden blir kortare med biltemas olja...men precis som du antydde så kommer man ej se resultatet av detta på flera tusen mil...

....och när motorn havererar så lär man förmodligen inte tänkta tanken att man om man använt en annan olja hade förlängt livstiden...

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...